کرباسیان در دیدار نوروزی با کارکنان ایمیدرو:

شروع ۳۲ هزار میلیارد تومان پروژه جدید در بخش معدن و صنایع معدنی

عصر معدن- رئیس هیات عامل ایمیدرو اعلام کرد: طی سال گذشته، ۴.۵ میلیارد دلار پروژه معدنی و صنایع معدنی افتتاح شد و در سال جدید، ۱.۵ میلیارد دلار پروژه جدید افتتاح می شود.;

شروع ۳۲ هزار میلیارد تومان پروژه جدید در بخش معدن و صنایع معدنی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایمیدرو، مهدی کرباسیان در دیدار نوروزی با کارکنان ایمیدرو و شرکت های تابعه با بیان این مطلب و ضمن اشاره به اینکه امیدواریم به برکت خون شهدا، بزرگان و انسان های مومن و توجه ائمه اطهار، سال 97 را بهتر از سال گذشته داشته باشیم و برای مردم گشایش ایجاد شود، اظهار کرد: به طور نسبی از عملکرد بخش معدن و صنایع معدنی در سال 96 راضی هستم و به رغم مشکلات پیش رو اعم از کمبود نقدینگی و غیره، این بخش با رشد تولید، صادرات، بهره وری و سرمایه گذاری مواجه بود.

    وی ادامه داد: مقام معظم رهبری و رئیس جمهور در سخنان خود طی سال 96 به رشد این بخش اشاره کردند. در سال گذشته، در میان پروژه های افتتاحی رئیس جمهور و معاون اول، پروژه های ایمیدرو یا پروژه هایی که ایمیدرو حامی آنها بود و مشکلاتشان را حل کرده بود، به چشم می خورد.

    شروع 32 هزار میلیارد تومان پروژه جدید

    رئیس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه در سال 92، توازن فولاد دچار مشکل بود اما در سال 96، در بخش گندله، کنسانتره و آهن اسفنجی ظرفیت ها افزایش یافت، گفت: در سال گذشته، حدود 700 هزار تن آهن اسفنجی صادر شد. امیدواریم در سال 97 این توازن به برنامه 55 میلیون تن نزدیک تر شود.

    وی افزود: در سال 92 و ابتدای دولت یازدهم، 24 هزار میلیارد تومان پروژه نیمه تمام و شروع نشده داشتیم که 8 هزار میلیارد تومان نقدینگی از بخش خصوصی جذب شد و همه پروژه ها فعال شدند. همچنین در سال 96، 32 هزار میلیارد تومان پروژه جدید در بخش معدن و صنایع معدنی شروع یا فعال شد.

    کرباسیان به بیان اینکه طی سال 96، در حوزه فولاد، 3 طرح آهن اسفنجی از طرح های فولاد استانی افتتاح شد و انشاءالله با پیگیری شرکت ملی فولاد، بخش فولاد این طرح ها نیز به بهره برداری برسد، گفت: در حوزه طلا، وضعیت تولید شرکت زرشوران بهتر شد و امیدواریم در سال 97، نواقص آن برطرف شود. همچنین در مجتمع موته، تولید از حدود 200 کیلوگرم به 600 کیلوگرم افزایش یافت.

    وی ادامه داد: در بخش آلومینیوم، مشکلی که در سال 95 بود کماکان وجود داشت و نتوانستیم طلب خود را بابت فروش شرکت المهدی هرمزال وصول کنیم. ایرالکو هم مشکل نقدینگی داشت. اما پروژه آلومینیوم جنوب با قوت ادامه یافت و پیش بینی می کنیم طی نیمه دوم امسال به تولید برسد و ظرفیت آلومینیوم کشور به بالای 700 هزار تن برسد.

    رئیس هیات عامل ایمیدرو تصریح کرد: در بخش مس، پروژه ها پیشرفت کرد و با مراوداتی که با شرکت معتبر گلنکور صورت گرفت، این شرکت اعتباراتی داد و شرکت مس توانست سودآوری داشته باشد و برخی پروژه های خود را افتتاح کند. برخی دیگر نیز امسال افتتاح می شوند.

    وی ادامه داد: در سال 96، پروژه تیتانیوم پس از سال ها فعال شد. همچنین پروژه منطقه ویژه پارسیان- لامرد نیز به مرحله ساخت رسید و پیش بینی می شود اولین مرحله این پروژه در سال 97 به بهره برداری برسد. از دیگر پروژه های فعال سال 97، طرح عناصر نادر خاکی بود.

    کرباسیان با اشاره به حمایت ویژه از اکتشافات عمیق به عنوان یکی از اولویت های ایمیدرو در سال 97، ابراز داشت: نکته بسیار مهمی که در برنامه اکتشافات 250 هزار کیلومتر مربعی متوجه شدیم اینکه در معادن رو زمینی، تقریبا معادن بزرگ وجود ندارد و باید مسیر اکتشاف را اصلاح کنیم و باید در معادن زیر زمینی سرمایه گذاری کنیم. امیدواریم با برنامه پیش رو، بتوانیم معادن و ذخایر جدیدی را کشف کنیم و زمینه تولید و اشتغال بیشتری را فراهم کنیم.

    وی ادامه داد: در سال 96، برنامه اکتشاف با قوت ادامه یافت و تا پایان این سال، 180 هزار کیلومتر مربع فعالیت های مقدماتی این برنامه اکتشافی (پی جویی و ژئوفیزیک هوایی) انجام شد و آماده واگذاری به بخش خصوصی شد.

    رئیس هیات عامل ایمیدرو خاطرنشان کرد: با اکتشافات انجام شده در بخش سنگ آهن استان یزد و با حفاری های انجام شده در عمق 1900 متری، به ذخایر حدود 2 میلیارد تنی سنگ آهن با عیار بالا دست پیدا کردیم که این امر نشان می دهد که در معادن عمیق، کشور ما غنی است.

    وی افزود: در منطقه جاجرم، ذخایر جدید بوکسیت از معادن موجود به دست آمد. در کنار این موضوع، طی سال گذشته رکورد تولید پودر آلومینا ثبت شد و پروژه شمش آلومینیوم جاجرم نیز با پیشرفت مناسبی جلو رفت.

    صادرات مستقیم 8 میلیون تن فولاد

    کرباسیان با بیان اینکه قبل از برجام، اغلب صادرات کشور به خارج با واسطه و حتی با پورسانت بود، گفت: پس از برجام، صادرات کشور به اروپا و سایر نقاط دنیا به صورت مستقیم شد به طوری که در سال گذشته، بیش از 8 میلیون تن فولاد صادر شد که بخشی از آن به اروپا و حتی کانادا بود.

    وی افزود: یکی از اقدامات مطلوب بخش معدن و صنایع معدنی در سال 96 که باعث افتخار شد اینکه این بخش در چرخه اقتصاد مطرح شد و افراد و سرمایه گذارانی که به این حوزه نمی آمدند وارد شدند و صد درصد سود برده و درآمد مناسبی به دست آوردند.

    ثبت سهم 20 درصدی بخش معدن و صنایع معدنی از صادرات کشور

    رئیس هیات عامل ایمیدرو تصریح کرد: صادرات حوزه معدن و صنایع معدنی در 11 ماهه سال گذشته به 8.5 میلیارد دلار رسید که 20 درصد کل صادرات کشور و حدود 5 تا 6 درصد تولید ناخالص داخلی است. در زنجیره فولاد، 34 درصد رشد صادرات نسبت به سال 95 داشتیم.

    وی افزود: طی سال 96 در منطقه سنگان، ، 3 پروژه افتتاح شد و امسال نیز 2 پروژه دیگر افتتاح می شود. میزان اشتغال این منطقه در سال 92 کمتر از یک هزار نفر بود اما اکنون به بیش از 4 هزار نفر رسیده است که این مساله موجب افزایش امید به آینده در میان جوانان منطقه شده است.

    استقبال از سرمایه گذاری بخش خصوصی

    کرباسیان با بیان اینکه سیاست جدید ما استقبال و حمایت از بخش خصوصی در جاهایی است که توان سرمایه گذاری دارد، گفت: در جاهایی که این بخش کمتر ورود می کند یا جایی که سرمایه گذار اهل نباشد، ما مکلف هستیم سرمایه گذاری کنیم. به عنوان مثال، در پروژه پروده 4 طبس گشایش اعتبار می کنیم تا چنانچه سرمایه گذار ابراز تمایل کرد، آن را واگذار کنیم.

    وی ادامه داد: هدف دیگر این است که پروژه های نیمه تمام را با سرعت بیشتر و با زمان بندی مناسب خاتمه دهیم تا هزینه ها کمتر شود و این جزو افتخارات ایمیدرو است.

    رئیس هیات عامل ایمیدرو بحث ایمنی محیط زیست را جزو اولویت های ایمیدرو دانست و خاطرنشان کرد: در سال 96، در این حوزه وضع خوبی داشتیم. به عنوان مثال در معدن مهدی آباد، در کنار اجرای پروژه، به محیط زیست جانوری توجه شد که متعاقب آن، افزایش زاد و ولد حیات وحش را به دنبال داشت.

    ضرورت افزایش وحدت ملی

    کرباسیان در پایان ضمن تشکر از تیم مذاکره کننده هسته ای، با بیان اینکه باید بپذیریم در سال 97 فشارهای خارجی کمتر نخواهد شد، گفت: باید وحدت ملی را افزایش دهیم تا از بحران عبور کنیم و به سمت توسعه، تولید و اشتغال گام برداریم.

    وی افزود: وظیفه ملی، دینی و اخلاقی ما به عنوان ایمیدرو این است که کار خود را به خوبی انجام دهیم، بهره وری را بالا ببریم، تولید را افزایش دهیم و هزینه ها را کاهش دهیم. بدون شک، عدالت خداوند نیز این خواهد بود که پیشرفت کنیم. مطمئن هستم با لطف خداوند و مدیریت همکاران، سال 97 سال خوبی خواهیم داشت و با گذر از بحران، سالی خواهد بود که موجب عزت و سربلندی ایران خواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر