پروژه ای که با مشارکت غول های معدنی و راهبری ایمیدرو به نتیجه رسید؛

سرمایه گذاری ۲۳هزار میلیارد تومانی برای انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی

ظرفیت خط انتقال: ۶۵۰ میلیون مترمکعب

عصر معدن- هدف کلی از اجرای پروژه ملی انتقال آب خلیج فارس(خط اول)؛ شیرین سازی و انتقال آب در مجموع به میزان ۶۵۰ میلیون متر مکعب در سال است که با راهبری ایمیدرو اجرایی شد و به نتیجه رسید.;

سرمایه گذاری ۲۳هزار میلیارد تومانی برای انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از روابط عمومی ایمیدرو، در حال حاضر انتقال آب از خلیج فارس به استان های هرمزگان، کرمان و یزد با خط یک انجام می شود. شرکت های گل گهر، ملی صنایع مس ایران و چادرملو با سرمایه گذاری 23 هزار میلیارد تومان در خط اول این پروژه مشارکت داشته اند.

    در فاز اول شیرین سازی حدود 180 میلیون مترمکعب در سال، که 130 میلیون متر مکعب آن به استان های کرمان و یزد انتقال می یابد و 50 میلیون متر مکعب برای شرب استان هرمزگان استفاده خواهد شد. ظرفیت اجرایی در فازهای 2 و3 (همین پروژه)، برای شیرین سازی و انتقال 470 میلیون متر مکعب در سال است. این بخش از پروژه شامل سه قطعه است.

    قطعه اول

    قطعه اول پروژه از محل آبگیر تا مجتمع گل گهر که طول خط انتقال حدود 300 کیلومتر با دبی آب انتقالی 4.4متر مکعب بر ثانیه است.

    قطعه دوم

    قطعه دوم به طول خط انتقال حدود 150 کیلومتر از معدن گل‌گهر سیرجان تا مجتمع مس سرچشمه کرمان، با دبی انتقالی 3 متر مکعب بر ثانیه است.

    قطعه سوم

    همچنین قطعه سوم با طول مسیر اصلی خط انتقال اصلی حدود 370 کیلومتر از ایستگاه شماره 3 قطعه دوم تا مجتمع فولادی اردکان یزد با دبی آب انتقالی 2 متر مکعب بر ثانیه است.

    مشخصات آب شیرین کن پروژه

    واحد اول آب شیرین کن دارای 200 هزار متر مکعب ظرفیت در روز است.

    واحد دوم آب شیرین کن دارای ظرفیت 200 هزار متر مکعب در روز است که میزان پیشرفت فیزیکی آن به 77 درصد رسیده است.

    قطعه نخست خط اول انتقال آب خلیج فارس پایان سال 99 به بهره برداری رسید. پروژه انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان به نقاط مختلف کشور؛ با حمایت وزارت صنعت، معدن و تجارت و ایمیدرو اجرا شده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر