در پنجمین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران اعلام شد:

موثقی نیا: شرکت ها سطح بلوغ فناوری را با حمایت از ایده ها افزایش دهند

عصر معدن- رئیس هیات عامل ایمیدرو اعلام کرد: افزایش سطح فناوری ها نیاز به ریسک پذیری از سوی شرکت های دانش بنیان و از سوی دیگر حمایت از طرف صندوق ها و شرکت های بزرگ را میطلبد.;

موثقی نیا: شرکت ها سطح بلوغ فناوری را با حمایت از ایده ها افزایش دهند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۹ دی ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از روابط عمومی ایمیدرو، محمدرضا موثقی نیا امروز در پنجمین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران، افزود: ایمیدرو؛ توسعه دو مرکز ایمینو و یونیدرو را اولویت قرار داده تا از ایده های خلاقانه آنطور که باید، استفاده شود. چراکه اعتقاد داریم با توسعه دانش بنیان ها، ارزش افزوده قابل توجهی در زنجیره فولاد حاصل خواهد شد.
    موثقی نیا با بیان اینکه شرکت ها سطح بلوغ فناوری را با حمایت از ایده ها افزایش دهند، گفت: امروزه در جهان حدود 10 درصد از فولاد خام تبدیل به فولاد آلیاژی و صنعتی می شود در حالی که این سهم در ایران کمتر از سه درصد است. در این زمینه باید به دنبال عمق فناوری برای تولید فولاد های آلیاژی با اَشکال مختلف باشیم.
    وی گفت: اگرچه کشورمان توسعه بسیاری در زنجیره فولاد طی پنج سال اخیر با هشت درصد رشد داشته؛ اما این سهم در ابعاد جهانی قابل توجه نیست.
    رئیس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه از تولید 2 میلیارد تن فولاد در دنیا طی سال 2022؛ سهم ما حدود 1.5 درصد بوده است، عنوان کرد: این میزان تولید در حالی محقق شده است که ما به منابع سنگ آهن، ذخایر فراوان انرژی و نیروی انسانی خبره دسترسی داریم و وقتی صنعت فولاد کشور را با دیگر کشورها مقایسه می کنیم؛ شاهد هستیم که بسیای از کشورها فاقد این ظرفیت ها هستند.
    1.7 میلیارد دلار صرفه جویی ارزی حاصل از بومی سازی
    معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: بالغ بر 1.7 میلیارد دلار صرفه جویی ارزی حاصل از بومی سازی قطعات و تجهیزات معدن و صنایع معدنی، حاصل شده است.
    وی افزود: اکنون سهم ارزبری در تولید فولاد به حدود 65 دلار در هر تن کاهش یافته و  این رقم در چشم انداز تولید 55 میلیون تن فولاد، بالغ بر 3.5 میلیارد دلار ارزبری خواهد بود که امیدواریم با هماهنگی بین سازندگان و تولیدکنندگان صنعت فولاد؛ بتوانیم سالانه نسبت به سال قبل عمق بیشتری به بومی سازی دهیم و بتوانیم از ظرفیت کامل زنجیره استفاده کنیم.
    موثقی نیا عنوان کرد: در حال حاضر بطور متوسط از حدود 80 درصد ظرفیت زنجیره فولاد بهره برداری می کنیم و به رغم مشکلاتی نظیر قطعی برق و محدودیت گاز باید تلاش کنیم از حداکثر ظرفیت بهره ببریم تا سهم این بخش در اقتصاد کشور و به ویژه در تولید ناخالص داخلی افزایش یابد. مقررات زدایی
    وی افزود: در اجرای برنامه ها مقررات زدایی از عواملی است که باید مورد توجه باشد و در ایمیدرو موضوعات مختلف چاره اندیشی می شود تا امور بخش دولتی و خصوصی تسهیل شود.
    رئیس هیات عامل ایمیدرو گفت: در برنامه هفتم توسعه و نیز برنامه سال 1403تلاش کردیم تا حد امکان برای اجرای برنامه های هدفگذاری شده هموارسازی انجام پذیرد تا فعالان معدن و صنایع معدنی با بازده بیشتری فعالیت های خود را انجام دهند.
    تامین انرژی
    موثقی نیا با اعلام اینکه مقوله انرژی باید به طور جدی دنبال شود، گفت: طی سه سال اخیر صنایع با مشکل تامین انرژی مواجه بوده که احتمالا در سالهای آتی ادامه خواهد داشت مگر اینکه بتوانیم راه های جایگزین همچون انرژی های پاک و سوخت پاک (هیدروژن) را با بهره گیری از نخبگان و خبرگان در صنایع و در شرکتهای دانش بنیان جایگزین کنیم.
    وی افزود: موضوع کنترل انتشار کربن و مسایل زیست محیطی طی سال های آینده موجب محدودیت هایی در فرآیندهای قدیمی و سنتی خواهد شد. حتما در این حوزه باید راهکار داشته باشیم که این می تواند موضوعی باشد برای فعالیت شرکتهای دانش بنیان.
    موثقی نیا ابراز امیدواری کرد با اجرای برنامه های این حوزه شاهد رشد آمارهای تولید در سال آینده باشیم.
    این گزارش می افزاید، پیش از ظهر امروز تفاهم نامه سه جانبه با موضوع "ارتقای سامانه بومی سازی کارلینک به استانداردهای سازمان جهانی1 GS"، بین ایمیدرو، مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران و انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در پنجمین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران امضا شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر