غریب پور در نشست کارگروه بازارچه گوهرسنگ های قیمتی مشهد:

اشتغال ۵۰۰ هزار نفری صنعت گوهر سنگ تا ۱۴۰۵

ایمیدرو احیای معادن گوهر سنگ در کشور را در اولویت قرار داده است

عصر معدن- رئیس هیات عامل ایمیدرو گفت: با توسعه صنعت گوهرسنگ، میزان اشتغال موجود به ۵۰۰ هزار نفر تا سال ۱۴۰۵ می رسد.;

اشتغال ۵۰۰ هزار نفری صنعت گوهر سنگ تا ۱۴۰۵
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از روابط عمومی ایمیدرو، خداداد غریب پور امروز طی سفری در نشست کارگروه ایجاد بازارچه گوهرسنگ های قیمتی مشهد با بیان این مطلب گفت: موضوع سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی به‌عنوان امر مغفول و تقریبا رها شده کشور، تقریبا در8 ماه پیش در دستور کار ایمیدرو قرار گرفت. وی افزود: پیش از این، هیچ ساختار و سازمانی برای اکتشاف، فرآوری و تامین ماشین آلات این صنعت شکل نگرفته بود این نوع سنگ ها به صورت خام به خارج قاچاق و محصولات فرآوری آن به صورت غیررسمی وارد می شده است.

    تشکیل شورای عالی سیاست گذاری با حضورتشکل ها و نهادها
    رئیس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به پیشگامی مشهد برای توسعه گوهرسنگ ها تصریح کرد: متعاقب آن، شورای عالی سیاستگزاری این صنعت را با حضور معاونت معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی، وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و نیز تشکل های معدنی و گوهرسنگ ها تشکیل دادیم و کار شروع شد.
    وی ادامه داد: برای ساماندهی این صنعت، با تشکیل کارگروه اجرایی وتشکیل جلسات باریاست معاونت طرحهای توسعه معادن وصنایع معدنی ودبیری مدیریت زیرساخت توجه به بازار، اکتشاف، فرآوری و بهبود محیط کسب و کار در اولویت قرار گرفت.
    اصلاح استراتژی برای توسعه گوهر سنگ
    غریب پور با اشاره به اقدامات انجام شده برای توسعه صنعت گوهرسنگ ها، گفت: 6 کمیته در بخش های بازار و تجارت، اکتشاف و استخراج، استرتژی، فرآوری، اصلاح قوانین و ازمایشگاه مرجع تشکیل شد.وی ادامه داد: برای اصلاح قوانین، با گمرک و بانک مرکزی جلساتی برگزار شده و در حال همکاری هستیم.
    هدفگذاری دولت برای بسترسازی
    رئیس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه اصرار ما صددرصد خصوصی بودن حوزه گوهرسنگ هاست، ابراز داشت: ایمیدرو نیز در این زمینه، امر آموزش، اکتشاف، زیربنا، تسهیلات و استراتژی را هدفگذاری می کند. وی افزود: در 2 هفته گذشته، در اصفهان 2 بازارچه گوهرسنگ ها به صورت تخصصی با همکاری مسئولان محلی و صددرصد توسط بخش خصوصی در قالب کنسرسیوم افتتاح شد.
    مزایای خراسان رضوی برای توسعه گوهر سنگ ها
    غریب پور با بیان اینکه ایجاد بازارچه گوهر سنگ ها برازنده مشهد و استان خراسان رضوی است، گفت: این منطقه حداقل 20 کانی ارزشمند در حوزه گوهر سنگ ها دارد. وی ادامه داد: علاوه براین همجوار این استان، کشور افغانستان، به عنوان یکی از بهترین گذرگاه های ورودی برای ورود مواد خام این نوع سنگ هاست.
    رئیس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به مزایای صنعت گوهر سنگ گفت: از جمله مزایای این صنعت، امکان اشتغال برای هر نفر 15 الی 20 میلیون تومان است و همچنین می توان تا 280 حرفه تعریف کرد. بعد از ایشان عباس رنجبر مدیر زیرساخت ایمیدرو طی ارائه پاورپوینتی وضعیت این صنعت وروند توسعه جهانی آن را بیان کرد. وی در این گزارش با اشاره به تدوین سند ملی صنعت گوهر سنگ در کشور در ماه گذشته و هدفگذاری کشور در این صنعت در دو اافق 1405و1410 به بیان برنامه های ایمیدرو جهت دستیابی به این هدف ها با کمک نهادها ارگانها و بخش خصوصی و سازمانهای مردم نهاد پرداخت.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر