در مجتمع تحقیقاتی جهاد دانشگاهی کرج مطرح شد:

غریب پور: خواهان همکاری با جهاد دانشگاهی در حوزه فلزات کمیاب هستیم

عصر معدن- رییس هیات عامل ایمیدرو خواهان همکاری بخش های طلا، فلزات کمیاب، بهینه سازی مصرف انرژی، محیط زیست، صنایع معدنی با جهاد دانشگاهی شد.;

غریب پور: خواهان همکاری با جهاد دانشگاهی در حوزه فلزات کمیاب هستیم
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» ،خداداد غریب پور صبح امروز با حضور در مجتمع تحقیقاتی جهاد دانشگاهی در کرج اظهار داشت: پیشنهاد سازمان، افزایش زمینه های همکاری در بخش های مختلف از جمله طلا، عناصر نادرخاکی، کاهش مصرف انرژی، محیط زیست و سایر صنایع معدنی با جهاد دانشگاهی است.

    غریب پور در این برنامه که رییس جهاد دانشگاهی نیز حضور داشت، اظهار داشت: همکاری ها با جهاد دانشگاهی در بخش مس و نفت به نتیجه رسیده است. در ایمیدرو نیز به سبب نیاز به انجام تحقیقات و تولید دانش، همکاری ها با جهاد دانشگاهی ایجاد شده و این امر به امضای تفاهمنامه منتهی شده است.

    رییس هیات عامل ایمیدرو گفت: از جمله زمینه های همکاری دو طرف، الکترود گرافیتی و کک سازی است.

    وی با تاکید بر اینکه امیدواریم این تفاهم نامه به قرادادهایی منجر شود‌، گفت: باید نسبت به تولید دانش فنی نگاه استراتژیک داشته باشیم.

    رییس هیات عامل ایمیدرو با غرورآمیزخواندن توانمندی ها و اقدامات انجام شده در جهاد دانشگاهی، اظهار داشت: برای رسیدن به قله های رفیع علمی و اقتصادی به ریسک معقول نیاز داریم.

    وی گفت: اگرچه می توان در شرایط مناسب و با منابع مادی قابل توجه، اقدام به واردات تجهیزات و قطعات پرداخت، اما این روند سبب خروج ارز از کشور می شود، وابستگی ایجاد و در شرایط تحریم کشور را با مشکلاتی مواجه می کند.

    غریب پور تاکید کرد: باید نگاه استراژیک به این موضوع داشته باشیم و قبل از وقوع مشکل، نسبت به رفع نیاز اقدام کنیم.

    وی یادآور شد: اگر جهاد دانشگاهی را بیشتر حمایت می کردیم، اکنون موفق تر بودیم، از این رو نیازمند توسعه روابط برای تولید دانش فنی هستیم.

    رییس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه حضور مدیران ایمیدرو در مجمع تحقیقاتی جهاد دانشگاهی، به مفهوم اعلام آمادگی همراه با اراده برای همکاری است، افزود: همکاری با این نهاد، الزام حاکمیتی است که باید نگاه به تولید و فناوری داخل داشت.

    وی یادآور شد: شرکت های بزرگ معدنی و صنایع معدنی 10 تفاهم نامه با جهاد دانشگاهی امضا کرده اند

    غریب پور افزود: پیشنهاد می کنیم جهاد دانشگاهی در ساختارهای مدیریتی ما حضور داشته باشد.

    وی اظهار امیدواری کرد که سهم بخش معدن و صنایع معدنی در قراردادهای جهاد دانشگاهی بیشتر شود.

    توانمندی در بخش فلزات

    حمید رضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی نیز در این برنامه با ابراز قدردانی از غریب پور گفت: ارتباط مناسبی با ایمیدرو داشته ایم اما انتظار افزایش همکاری ها را داریم.

    وی تاکید کرد: در جهاد دانشگاهی، توسعه اقتصاد دانش بنیان متکی بر توان ملی بوده است

    طیبی اظهار داشت: تامین اعتبار ما 20 درصد از بودجه دولت و 80 درصد از درآمد فناوری های تولیدی، بوده است.

    رییس جهاد دانشگاهی گفت: توانمندی های قابل توجهی در بخش های مختلف داریم اما برای استفاده از این ظرفیت ها، مدیران باید ریسک معقول کنند.

    استحصال فلزات گرانبها از منابع ثانویه

    وی با بیان اینکه در یکی از مراکز ما، بر روی فرآوری مواد فلزی در آلیاژهای مختلف کار می شود، تصریح کرد: استحصال فلزات گرانبها از منابع ثانویه همچون زباله های الکتریکی، لجن ها و غیره بخشی دیگر از توانمندی های این نهاد است.

    طیبی خاطر نشان کرد: امیدواریم جهاد دانشگاهی بتواند ارزش افزوده بخش معدن و صنایع معدنی را افزایش دهد.

    اردشیر سعد محمدی مدیر عامل شرکت ملی صنایع مس ایران نیز در این برنام اظهار داشت: با جهاد دانشگاهی از گذشته در خاتون آباد، ذوب آهن و سونگون همکاری داشته ایم.

    وی با بیان اینکه 40 هزار میلیارد تومان در کرمان و آذربایجان پروژه مس داریم، ادامه داد: به توصیه آقای غریب پور، بزرگترین کارخانه کنسانتره در سیستان عملیاتی خواهد شد به طوری که در این پروژه ها از همکاری جهاد دانشگاهی استفاده خواهد شد.

    سعدمحمدی پیشنهاد داد: در شرکت طلای زرشوران به دلیل پایین بودن راندمان عملیاتی و موارد دیگر، جهاد دانشگاهی می تواند کمک کند.

    امیر خرمی شاد معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی ایمیدرو نیز گفت: حضور جهاد دانشگاهی در لایه های تصمیم گیری می تواند نتیجه بخش باشد.

    وی افزود: در کمیته های تخصصی ایمیدرو می توان از همکاران جهاد دانشگاهی استفاده کرد.

    وی تاکید کرد: در ایمیدرو تمام پروژه های پژوهشی تقاضا محور است و این مجموعه 50 درصد هزینه پروژه های پژوهشی شرکت های خصوصی را متقبل می شود.

    به گفته خرمی شاد، همکاری و هم افزایی این نهاد با مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران می تواند صورت گیرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر