توسعه اشتغال حوزه گوهرسنگ؛ نتیجه تعامل ایمیدرو و سازمان آموزش فنی حرفه ای

عصر معدن- مدیر کل آموزش فنی حرفه ای خراسان جنوبی اعلام کرد: تعامل ایمیدرو و سازمان آموزش فنی حرفه ای، به توسعه اشتغال در حوزه گوهرسنگ منجر شد.;

توسعه اشتغال حوزه گوهرسنگ؛ نتیجه تعامل ایمیدرو و سازمان آموزش فنی حرفه ای
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از روابط عمومی ایمیدرو، حسن کامرانی فرد با بیان این مطلب اظهار داشت: حمایت قوی ایمیدرو از حوزه گوهرسنگ ها، اقدام بسیار مطلوب صورت گرفته در این حوزه است و با تعامل و همکاری شکل گرفته بین ایمیدرو و سازمان آموزش فنی حرفه ای و ادارات استانی، آموزش و تجهیز کارگاه ها در حوزه گوهرسنگ ها گسترش یافت.

    وی افزود: این اقدامات، توسعه مشاغل خانگی و ایجاد ارزش افزوده بالا برای تولیدکنندگان شهری و روستایی در همه مناطق استان و کشور را به همراه داشته است.

    برنامه توسعه طلاسازی با همکاری ایمیدرو در خراسان جنوبی

    مدیر کل آموزش فنی حرفه ای خراسان جنوبی با اشاره به جزئیات تعامل ایجاد شده با ایمیدرو گفت: این همکاری با احداث دپارتمان تخصصی آموزش گوهرتراشی و گوهرشناسی و تجهیز آن در شهرستان فردوس رقم خورد. در این دپارتمان، دوره های آموزشی متعددی را ایجاد کردیم که اشتغال بسیاری را برای روستاییان و ساکنان این منطقه به همراه داشت.

    وی افزود: متعاقب فعال شدن حوزه گوهرتراشی، استادانی را از سایر استان ها دعوت کردیم و حوزه طلاسازی و تولید رکاب را گسترش دادیم. اکنون نیز در تلاش هستیم با همکاری ایمیدرو، این چرخه را تکمیل و کارگاهی را در حوزه تولید رکاب ایجاد کنیم. دوره های آموزشی مربوطه برگزار شده است.

    کامرانی فرد با بیان اینکه خراسان جنوبی از نظر معادن جزو 5 استان نخست کشور است، خاطرنشان کرد: در این استان، بیش از 50 نوع گوهرسنگ شناخته شده است که با توسعه آن، گردش مالی مناسبی در استان شکل خواهد گرفت. امیدواریم بتوانیم از این ظرفیت در استان بهره بریم.

    وی ادامه داد: یکی از حوزه های پردرآمد اقتصاد جهان، حوزه گوهرسنگ هاست و بیش از یک هزار میلیارد دلار گردش مالی دارد که سهم ایران از این حوزه به اندازه ظرفیت معادن گوهرسنگ موجود نیست.

    امکان ورود به اشتغال گوهرسنگ، با کمترین سرمایه و آموزش

    مدیر کل آموزش فنی حرفه ای خراسان جنوبی با اشاره به مزیت اشتغال در حوزه گوهرسنگ اظهار داشت: از جمله مزیت های این صنعت -که بسیاری از افراد به این حوزه روی آورده اند-، اینکه این صنعت جزو مشاغل کم سرمایه بر است. به این معنا که با امکانات جزئی می توان کارهای بزرگی انجام داد و این حوزه از نظر درآمدی، بسیار مناسبی است.

    وی افزود: در حوزه گوهرسنگ بعد از علاقه، آموزش هایی با حداقل ساعت آموزش (حدود 2 تا 3 ماه)، فرد به صورت کامل از عهده کارهای رشته دامله بر می آید و متعاقب آن با تجربه ای که کسب خواهد کرد، می تواند رشته های فست و کاروینگ را نیز ادامه دهد. مواد اولیه آن هم در کل کشور به وفور وجود دارد.

    2 هدف برای برگزاری مسابقات مهارتی گوهرسنگ

    مدیر کل آموزش فنی حرفه ای خراسان جنوبی با بیان اینکه با برگزاری مسابقات مهارت گوهرسنگ، 2 هدف را دنبال کرده ایم، تصریح کرد: نخستین هدف، شناساندن ظرفیت بی نظیر گوهرسنگ استان خراسان جنوبی به کل کشور و به ویژه شرکت کنندگان در این رویداد بود.

    وی افزود: دومین هدف، شناسایی افراد نخبه مهارتی که در استان خراسان و سایر مناطق کشور فعالیت دارند و معرفی آنها به بازارهای هدف و سرمایه گذاران فعال در این حوزه به عنوان یک رشته پول ساز بود.

    کامرانی فرد بیان داشت: در این رویداد، بیش از 130 نفر شرکت کردند که در مرحله دوم و گزینش اولیه، حدود 80 نفر به مرحله دوم راه پیدا کردند که در 3 رشته دامله، کاروینگ و فسِت شرکت کردند. عمده کاری که در شهرستان فردوس و استان خراسان جنوبی صورت گرفته، حوزه دامله است. با این مسابقات، حوزه فسِت و کاروینگ را هم معرفی کردیم و این بازار و ظرفیت را عملیاتی خواهیم کرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر