فصل جدید توسعه صنعت گوهرسنگ ها در کشور با راهبری ایمیدرو

هدفگذاری افزایش یک درصدی سهم ایران در تجارت جهانی گوهرسنگ ها تا سال ۱۴۱۰

عصر معدن- با راه اندازی نخستین بازارچه تخصصی سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی در اصفهان و همچنین امضای تفاهم نامه بین ایمیدرو و استانداری خراسان رضوی به منظور ایجاد بازارچه، فصل جدید توسعه این صنعت با راهبری ایمیدرو آغاز شده است.;

هدفگذاری افزایش یک درصدی سهم ایران در تجارت جهانی گوهرسنگ ها تا سال ۱۴۱۰
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از روابط عمومی ایمیدرو، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران ذیل اهداف توسعه ای در بخش معدن و صنایع معدنی، توسعه صنعت سنگ های قیمتی را از سال 98 با راه اندازی کارگروه بهینه سازی صنعت گوهرسنگ ها آغاز کرده است.

    "ایجاد بازارچه های گوهرسنگ ها"، "تسهیل صادرات"، "ایجاد آزمایشگاه های استاندارد و تخصصی سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی" و " فعال کردن معادن و کوچک و متوسط گوهرسنگ ها" از مهم ترین موضوعاتی است که در کارگروه بهینه سازی صنعت گوهرسنگ ها در حال بررسی است. این سازمان با راه اندازی ستادی متشکل از کمیته های استراتژی، اکتشاف قوانین و مقررات و بازار با عضویت انجمن های تخصصی این حوزه، برنامه ها را تا رسیدن به حصول نتیجه پایش می کند.

    بازارچه های اصفهان و خراسان رضوی

    ایمیدرو در نخستین گام، با همکاری استانداری و شهرداری اصفهان، بازارچه تخصصی سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی برای نخستین بار است که در کشور راه اندازی می شود. بازارچه فوق در ساختمان جهان نما شهر اصفهان راه اندازی شده و از سوی دیگر در "سرای خیار" واقع در میدان امام علی(ع) شهر اصفهان، بازارچه دیگری در حال احداث است.

    تفاهمنامه همکاری بین ایمیدرو و استانداری خراسان رضوی برای "ایجاد بازارچه گوهر سنگ ها در شهر مشهد" امضاء شد.

    این سند با حضور جمعی از مسئولان ایمیدرو و استانداری خراسان رضوی به امضاء رسید.
    قرار است طرفین با عملیاتی کردن مفاد این تفاهم نامه، اقدام به بهینه سازی و توسعه بازار گوهرسنگ ها مبتنی بر اصول علمی و تجاری کنند.
    موضوع اصلی تفاهمنامه فوق افزایش مشارکت بخش خصوصی در حوزه گوهر سنگ ها و فراهم شدن توسعه آن در این استان به منظور ایجاد بازارچه گوهرسنگ ها در مشهد در راستای افزایش اشتغال و ارزش افزوده اعلام شده است.
    از اهداف این سند علاوه بر شکل گیری بازارچه سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی در مشهد، می توان به تشویق فعالان بخش خصوصی برای سرمایه گذاری و هم افزایی و تسهیل ورود گوهر سنگ ها از افغانستان با فعال کردن پایانه مرزی دوغارون اشاره کرد.
    به منظور پیگیری اهداف فوق، کمیته اجرایی با نظارت کارگروه اجرایی ایمیدرو و توسط استانداری خراسان رضوی تشکیل می شود که در آن کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازارچه سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی به عنوان دبیر فعالیت می کند. علاوه بر این، با هماهنگی با نهادهای مریوطه از جمله اداره میراث فرهنگی، سازمان صنعت معدن و تجارت، خانه معدن، اتاق اصناف، اتحادیه طلا و جواهر، اتحادیه فیروزه و سایر نهادهای این حوزه، تفاهمنامه فوق پیگیری می شود.

    مقرر شده تا پایان پاییز امسال پایانه گوهرسنگ ها هم راستا با سند ملی توسعه گوهرسنگ ها ایجاد شود.
    در این بین ایمیدرو، تسهیل قوانین و مقررات را با هماهنگی دستگاه های اجرای و دولتی و نیز غربالگری و آنومالی اکتشافی گوهر سنگ ها را برعهده دارد. استانداری خراسان رضوی نیز اقدامات و هماهنگی لازم برای استقرار بازارچه مرزی را انجام خواهد داد.

    غریب پور: ایجاد بیش از 500 هزار شغل مستقیم در صنعت گوهرسنگ ها
    رئیس هیات عامل ایمیدرو در خصوص برنامه ها و اقدامات این سازمان در زمینه توسعه صنعت سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی گفت: به دنبال این هستیم در بخش مشاغل خانگی این حوزه تا سال 1405، حدود 550 هزار شغل ایجاد کنیم.

    پیش بینی می کنیم تا سال 1410 حدود 700 هزار شغل مستقیم ایجاد کنیم. در بخش معدن و صنایع معدنی هر شغل مستقیم می تواند بین 7 تا 10 نفر شغل غیرمستقیم ایجاد کند.

    مشهد و اصفهان، نخستین استان های هدفگذاری شده برای توسعه صنعت سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی است.

    در ایمیدرو ستادی را با تشکیل کمیته های استراتژی، اکتشاف قوانین و مقررات و بازار تشکیل دادیم که انجمن های تخصصی حوزه گوهرسنگ ها عضو آن هستند.

    در زمینه استاندارسازی این حوزه، به دنبال ایجاد آزمایشگاه مرکزی هستیم که مقدمات آن در حال انجام است. همچنین به دنبال این هستیم تا برای رونق بازار این بخش، بازارچه مرزی در تایباد استان خراسان رضوی ایجاد کنیم.

    از سوی دیگر برنامه های اکتشافی ایمیدرو در نقاط مختلف کشور به منظور شناسایی محدوده های سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی در حال انجام است. وی تصریح کرد: در این راستا این معادن در اختیار فعالان این بخش قرار خواهد گرفت تا معدنکاران بتوانند با تامین مواد اولیه که محصول اکتشافات ایمیدرو است، ارزش آفرینی این بخش در اقتصاد را رقم زنند.

    برگزاری دوره های آموزشی مشترک با گمرک، رایزنی با بانک مرکزی و برگزاری نشست های هم اندیشی با سازمان توسعه تجارت به منظور کاهش عوارض صادراتی برنامه ریزی و در حال انجام است. وی گفت: سعی کردیم اجماعی را متشکل مجموعه های از دولتی و بخش خصوصی برای پیشبرد اهداف این بخش مورد توجه قرار دهیم.

    غریب پور افزود: معتقدیم ایمیدرو به عنوان حاکمیت، باید بسترساز باشد و در بخش های استراتژی، اکتشاف، اصلاح تعرفه ها، هماهنگی، زیرساخت و تسهیل قوانین اقدامات توسعه ای را دنبال کند.

    رییس هیات عامل ایمیدرو تاکید کرد: به دلیل ایجاد یک برنامه ریزی منسجم و ظرفیت های این حوزه در کشور، به توسعه صنعت گوهرسنگ ها بسیار خوشبین هستم.

    افزایش سهم ایران در تجارت جهانی

    این گزارش می افزاید، در حال حاضر در بازار 600 میلیارد دلاری جهانی گوهرسنگ ها، سهم ایران کمتر از نیم درصد است. بنابر اهداف مورد توجه ایمیدرو در افزایش سهم ایران در تجارت جهانی، دستیابی به سهم نیم درصدی تا سال 1405 و سهم یک درصدی تا سال 1410 مورد توجه است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر