رئیس هیات عامل ایمیدرو خبر داد:

افزایش ۲ برابری بودجه زیربناهای معادن در سال جهش تولید

برنامه فعالسازی ۲۰۰ معدن

عصر معدن- رئیس هیات عامل ایمیدرو از افزایش بیش از دو برابری بودجه زیربناهای معادن در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ خبر داد.;

افزایش ۲ برابری بودجه زیربناهای معادن در سال جهش تولید
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، دکتر خداداد غریب پور در جلسه پایش طرح احیا، فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: سال گذشته، با توجه به اهمیت فعال سازی معادن کوچک امسال بودجه زیرساخت این گونه معادن را از محل منابع داخلی بیش از دو برابر افزایش دادیم.

    برنامه احیای 200 معدن جدید طی امسال
    رئیس هیات عامل ایمیدرو ضمن ابراز تشکر از آقایان جعفری، عظیمی و همکاران شرکت تهیه و تولید به دلیل عملکرد مطلوب طرح احیای معادن کوچک مقیاس، تصریح کرد: سال گذشته طبق برنامه، احیا و فعال سازی 150 معدن پیش بینی شده بود که به دلیل شرایط کرونا، 146 معدن احیا شد. وی ادامه داد: برنامه امسال نیز احیا و فعال سازی 200 معدن کوچک مقیاس مورد نظر است. در کنار حمایت از این طرح، ایمیدرو موضوع توسعه اکتشاف و زیربناهای معادن را به طور جدی پیگیری می کند.
    راهکارهای جهش تولید در معادن
    غریب پور با اشاره به راهکارهای جهش تولید در معادن گفت: حذف عوارض صادراتی روی سنگ های تزئینی می تواند زمینه فعال سازی بخش قابل توجهی از 900 معدن موجود در این حوزه را فراهم کند. وی ادامه داد: ایجاد کنسرسیوم معادن کوچک و متوسط برای ورود به بازار سرمایه و بورس نیز مطرح شده که می تواند در جهش تولید موثر باشد.
    به عنوان مثال، اکنون در حال فعال کردن 18 معدن هماتیت در استان فارس هستیم تا به صورت کنسرسیوم، به شرکت سهامی عام تبدیل شوند و 10 تا 20 درصد سهام خود را در بورس عرضه کرده و برای اقدامات توسعه ای تامین مالی  شوند.
    وجود 1600 پروانه و گواهی کشف در حوزه فلزی
    رئیس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به وجود 4800 محدوده معدنی دارای پروانه و گواهی کشف در کشور، گفت: از این تعداد، 1600 پروانه و گواهی کشف در حوزه فلزی وجود دارد که رقم قابل توجهی است و می توانیم برای آنها سرمایه گذار جذب و آنها را فعال کنیم.
    افزایش سرمایه صندوق بیمه معدن به 500 میلیارد تومان
    غریب پور گفت: قرار شده امسال صندوق بیمه تامین مالی را از بازار سرمایه انجام دهیم. امیدواریم این صندوق امسال نخستین اوراق خود را برای معادن کشور انجام دهد. وی افزود: پارسال سرمایه صندوق بیمه معدن به 350 میلیارد تومان رسید و امسال به 500 میلیارد تومان می رسد.
    افزایش سرعت فعال سازی با ورود معادن به بورس
    وجیه اله جعفری، رئیس شورای هماهنگی طرح احیای معادن کوچک در این جلسه گفت: طبق بررسی انجام شده (طی سال های 79 تا 98)، حدود 3557 پروانه اکتشاف بلاتکلیف مانده که باید تعیین تکلیف شود. این موارد نیاز به راستی آزمایی و برخی نیز نیاز به تصمیم گیری دارد.
    وی ادامه داد: تصمیم گیری برای این معادن به دلیل اینکه در اختیار سازمان هاست، آسان تر است و قرار شده در طرح احیا قرار گیرد.   جعفری با اشاره به موضوع ورود معادن در بورس بیان داشت: پیش نویس این موضوع در حال تهیه است و به دنبال راهکار قانونی برای عرضه معادن در بورس هستیم.
    وی افزود: در صورت نتیجه بخش بودن آن، سرعت فعال سازی معادن کوچک بالا می رود و مشارکت عمومی در تامین نقدینگی معادن افزایش می یابد.
    نگاه جدید نسبت به تامین ماشین آلات
    محمدرضا بهرامن، رئیس خانه معدن گفت: احیای معادن کوچک اقدام مطلوبی است که اگر در این حوزه، بروکراسی ها را کاهش دهیم، موفق تر خواهد بود.
    وی ادامه داد: بخش بزرگی از این امر به متولی بخش معدن بر می گردد. در بخش ماشین آلات، نگاه جدیدی در صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی صورت گرفته و مسیر باز شده و امیدواریم نیاز معادن به تامین ماشین آلات را رفع کنیم.
    تدوین طرح توجیهی افزایش سرمایه صندوق بیمه
    فرید دهقانی، مدیرعامل صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی گفت: طرح توجیهی 1500 میلیارد تومان افزایش سرمایه این صندوق تدوین می شود تا روند تصویب خود را طی کند. وی افزود: از منابع داخلی می توان سپرده گذاری کرد و از سود آن برای اکتشافات مقدماتی و تکمیلی، یارانه سود تسهیلات تخصیص دهیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر