رئیس هیات عامل ایمیدرو در سمپوزیوم فولاد کیش اعلام کرد:

توسعه بخش معدن و صنایع معدنی با رویکرد تشکیل کنسرسیوم

عصر معدن- رئیس هیات عامل ایمیدرو در سمپوزیوم فولاد کیش اعلام کرد: توسعه بخش های اکتشاف، استخراج و سرمایه گذاری با رویکرد تشکیل کنسرسیوم، نیاز امروز بخش معدن وصنایع معدنی است. همچنین بررسی ابزارهای کاهش هزینه های تولید و مصرف انرژی می تواند از موضوعات کاربردی این سمپوزیوم باشد.;

توسعه بخش معدن و صنایع معدنی با رویکرد تشکیل کنسرسیوم
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از روابط عمومی ایمیدرو، خداداد غریب پور پیش از ظهر امروز در مراسم افتتاحیه سمپوزیوم فولاد کیش افزود: مدیران و محققان باید به دنبال عوامل موثر در پویایی صنعت فولاد باشند. این در حالی است در حال حاضر فضای رقابت در این بخش به گونه ای است که کشوری همچون کره جنوبی که فاقد ذخایر سنگ آهن است به عنوان یکی از بازیگران این حوزه با واردات مواد معدنی و فولادسازی نقش آفرینی می کند.

    وی با اعلام اینکه جنگ اقتصادی دنیا با وضع تعرفه های سنگین در صنعت فولاد شروع شد گفت: طی 3 هفته اخیر قیمت فولاد بعد از حادثه برزیل رشد قابل ملاحظه ای داشت و همچنان در مسیر صعودی است.

    رئیس هیات عامل ایمیدرو عنوان کرد: اکنون پیشرفت قابل ملاحظه ای در توسعه صنعت فولاد داشته ایم و اکنون در ظرفیت سازی به 35 میلیون تن و در تولید به 25 میلیون تن رسیده ایم.

    وی افزود: امسال تولید کنسانتره از رشد 23 درصدی برخوردار بوده است و در گندله 44 درصد رشد تولید داشتیم.

    اشتغال 700 هزار نفری

    وی گفت: در بخش معدن و صنایع معدنی بیش از 700 هزارنفر به طور مستقیم و غیرمستقیم اشتغال دارند. وی همچنین خبر داد که امسال بیش از 3.5 میلیارد دلار طی 9 ماهه فولاد صادر کرده ایم.

    غریب پور با بیان اینکه اکنون ایران در جایگاه دهم صنعت فولاد دنیا قرار دارد افزود: رشد فولاد از سال 2017 تا 2018، حدود 5 درصد در حالی که رشد تولید فولاد در ایران 14درصد بوده است.

    وی افزود: نسبت رشد تولید ایران در سال میلادی قبل، بیشتر از متوسط دنیا بوده است و همچنین صادرات ایران روند افزایشی داشته است.

    معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در حال حاضر اکتشاف و تامین سنگ آهن در اولویت قرار دارد. در همین حال تا سال 1404 برای تولید بیش از 160 میلیون تن سنگ آهن، به معادن جدید نیز نیاز داریم.

    ایجاد واحدهای کنسانتره در کنار معادن

    وی افزود: در حال حاضر 3.3 میلیارد تن ذخیره قطعی داریم این در حالی است که تعیین روش های جدید اکتشافی با هزینه کمتر و افزایش سرعت کار عملیاتی در این بخش ضروری است.

    غریب پور با بیان اینکه ایمیدرو طی سال های گذشته 500 میلیون تن سنگ آهن به ذخایر کشور اضافه کرده است، عنوان کرد: راهکار عملی ما در این حوزه، ایجاد واحدهای کنسانتره در کنار معادن است و در این راستا باید به دنبال راه های اقتصادی کردن این رویه باشیم.

    تشکیل اتاق فکر معدن

    وی گفت: به منظور فعال سازی معادن کوچک، کارگروهی متشکل از ایمیدرو و تشکل ها با محوریت شرکت تهیه و تولید مواد معدنی تشکیل شده است.

    غریب پور افزود: تاکنون بیش از 70درصد این معادن شناسایی شده است. از سوی دیگر 90درصد معادن کوچک در مناطق کمتر توسعه یافته است و در صورت برنامه ریزی برای احیا این معادن، افزایش ذخایر معدنی و همچنین اشتغال زایی چشمگیر در مناطق روستایی رقم خواهد خورد.

    رئیس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به اینکه روش های استخراج و فرآوری می تواند موضوع مورد مطالعه محققان در بخش معدن و صنایع معدنی باشد، اظهار کرد: سازمان توسعه ای ایمیدرو در این زمینه از ایده ها و پیشنهاداتی که در خصوص احیا معادن که به اتاق فکر معدن اعلام می شود، استقبال می کند.

    تولید 55 میلیون تن فولاد و نیاز به 18 میلیارد یورو سرمایه گذاری

    وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به چشم انداز تولید فولاد گفت: برای تولید 55 میلیون تن فولاد نیاز به حدود 18 میلیارد یورو است.

    غریب پور ادامه داد: همچنین در این زمینه باید سالانه 400 کیلومتر خط ریل احداث شود و توجه داشته باشیم، میزان آب و برق مصرفی ما در 1404 نسبت به وضع موجود 1.5 برابر خواهد شد.

    رئیس هیات عامل ایمیدرو عنوان کرد: این میزان سرمایه گذاری به این صورت خواهد بود که حدود 7 میلیارد یورو برای ایجاد ظرفیت صنعتی و 11 میلیارد یورو برای ایجاد زیرساخت ها نیاز است.

    وی با بیان اینکه برنامه ریزی برای ورود بخشی از نقدینگی کشور به سمت معدن و صنایع معدنی ضروری است، اعلام کرد: در این خصوص کارشناسان باید مدل های تامین مالی را در دنیا مورد بررسی قرار دهند و با انتخاب مدل درست، مردم را ترغیب به سرمایه گذاری کنند.

    غریب پور همچنین درباره پروژه ها اظهار داشت: امسال 2.5 میلیارد دلار پروژه تا پایان سال افتتاح می شود.

    همکاری با مراکز علمی و نوسازی صنعت

    معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به همکاری های بین ایمیدرو و دانشگاه ها گفت: ایمیدرو از گذشته با دانشگاه ها تفاهم نامه امضا کرده است. در ادامه نیز فضایی را در ایمیدرو ایجاد می کنیم که ارتباط با مراکز علمی اولویت ما باشد.

    غریب پور تاکید کرد: صنعت نیاز به نوسازی دارد و اگر برای این مهم برنامه ریزی نداشته باشیم، از رقابت عقب خواهیم افتاد.

    وی اعلام کرد: در بخش کنسانتره و گندله تا 80 درصد و در فولادسازی تا 60درصد صاحب دانش فنی هستیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر