در نشست کمیته پایش طرح های جامع معدن و صنایع معدنی مطرح شد:

پیشنهاد تشکیل ستاد بررسی طرح های جامع معدن و صنایع معدنی در وزارت صمت

عصر معدن- رئیس هیات عامل ایمیدرو اعلام کرد: پیشنهاد ایمیدرو تشکیل ستاد بررسی طرح های جامع در وزارت صنعت، معدن و تجارت است و در صورت موافقت وزیر و معاونت معدنی وزارتخانه، مجوزهای جدید با استناد به طرح های جامع صادر می شود.;

پیشنهاد تشکیل ستاد بررسی طرح های جامع معدن و صنایع معدنی در وزارت صمت
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از روابط عمومی ایمیدرو، خداداد غریب پور امروز در نشست "کمیته طرح های جامع معدن و صنایع معدنی" که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، افزود: به دنبال این هستیم که با تهیه طرح های جامع، سند ملی حوزه های مختلف معدن و صنایع معدنی را تدوین و بعد از موافقت وزارتخانه، به سازمان های صنعت، معدن و تجارت استان ها ابلاغ شود.

    وی با بیان اینکه ایمیدرو به عنوان سازمان توسعه ای، آمادگی دارد تا طرح های جامع را پایش کند، گفت: طرح های جامع معدن و صنایع معدنی(فولاد، آلومینیوم، مس، سرب و روی، زغال سنگ و طلا) با مشارکت معاونت معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت و انجمن های تخصصی توسط ایمیدرو تدوین می شود.
    معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخش دیگری از سخنانش در خصوص طرح جامع فولاد، گفت: بازنگری در طرح جامع فولاد توسط شرکت ملی فولاد در حال انجام است. وی افزود: شرکت ملی فولاد ایران پیشنهاد مشخص خود را در زمینه اکتشاف، استخراج، باطله ها و فروآلیاژها ارایه کند.
    غریب پور با بیان اینکه استحصال مواد معدنی باطله ها در طرح های جامع معدن و صنایع معدنی لحاظ شود، گفت: طرح جامع زغال سنگ، طلا و سرب و روی با راهبری شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران و در حوزه های طلا و سرب و روی، توسط مجتمع های طلای موته و سرب و روی مهدی آباد تهیه می شود.
    اهداف طرح جامع سرب و روی
    در ادامه این جلسه امین صفری مدیر مجتمع سرب و روی مهدی آباد گفت: بهره برداری از کارخانه های سرب و روی مهدی آباد و اتمام ذخایر معدن انگوران، از تغییرات پیش رو حوزه سرب و روی کشور است.
    وی افزود: ایجاد توازن در زنجیره تولید سرب و روی، تولید محصولات با مزیت نسبی و قیمت تمام شده پایین و رقابت پذیر و همچنین ارتقای تکنولوژی و تولید محصولات با کاربری خاص داخلی و جهانی از مهم ترین اهداف کلان طرح جامع سرب و روی است.
    مدیر مجتمع سرب و روی مهدی آباد گفت: در تحلیل زنجیره تولید صنعت سرب و روی می توان گفت در امر اکتشاف اقدام جدی صورت نگرفته است.
    صفری ادامه داد: در استخراج، کافی نبودن ماده معدنی استخراجی برای ظرفیت های فرآوری کشور، ایجاد ظرفیت های مازاد فرآوری بدون توجه به تامین ماده اولیه و کوچک ماندن ظرفیت های صنایع پایین دست به عنوان مرکز ایجاد ارزش افزوده در زنجیره تولید از مسائل پیش روی این صنعت است که باید مورد توجه قرار بگیرد.
    تهیه طرح جامع طلا؛ برای نخستین بار
    در این جلسه مدیر مجتمع طلای موته گفت: طرح جامع طلا برای نخستین بار در کشور تهیه خواهد شد. علیرضا طالاری افزود: در این راستا مواردی همچون ایجاد بانک اطلاعاتی کامل حاوی تمام اطلاعات مربوط به کانی طلا از مراحل اولیه تولید، شناسایی رقبای خارجی، تعیین استراتژی مشخص و تعریف شده در بلندمت برای ذخایر و همچنین کاهش ریسک سرمایه گذاری از جمله مسائل مهمی است که در طرح جامع طلا مورد توجه است.
    در این جلسه عنوان شد که کوچک بودن محدوده های اکتشافی و پروانه های بهره برداری و همچنین مشکلات مالی و سرمایه گذاری از جمله مسائل مهم حوزه زغال سنگ است که راهکارهای حل مشکلات آن در طرح جامع زغال سنگ دیده شده است.
    در حال حاضر از مجموع 186 معدن زغال سنگ در کشور، 114 معدن فعال زغال سنگ در کشور وجود دارد و 63 معدن غیرفعال است. همچنین 9 معدن در حال تجهیز است.
    در نشست کمیته طرح های جامع معدن و صنایع معدنی، عباس نعیمی قائم مقام ایمیدرو، محمد آقاجانلو معاون طرح های توسعه معدن و صنایع معدنی ایمیدرو، وجیه الله جعفری مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی و امیرحسین نادری مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران نیز حضور داشتند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر