عاملان اصلی افزایش قیمت طلا در اوج کرونا

عصر معدن- سرمایه‌گذاران غربی که در بحبوحه شیوع ویروس کرونا به سمت خرید طلا هجوم آورده‌اند، نه تنها افت تقاضای فیزیکی برای طلا از سوی خریداران سنتی در چین و هند را جبران کرده اند بلکه باعث شده اند قیمت این فلز ارزشمند به بالاترین رکورد در هشت سال گذشته صعود کند.;

عاملان اصلی افزایش قیمت طلا در اوج کرونا
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از ایسنا، آمار بلومبرگ نشان می‌دهد جریان سرمایه‌ای که امسال به سوی صندوقهای سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس (ETF) که عمدتا در آمریکای شمالی و اروپا هستند، سرازیر شده است نزدیک به رکوردی است که در سال 2009 ثبت شده بود. در این بین، تقاضا در چین و هند که بزرگترین خریداران شمش، سکه و جواهرات طلا در جهان به شمار می روند، در پی شیوع ویروس کرونا، توقف واردات و خالی شدن فروشگاهها از خریداران، به شدت افت کرده است. روند بهبود فروش به دلیل افزایش قیمتها که مانع حضور خریداران شده، آهسته شده است.

    داروی کانگ، مدیر بخش کالا و سهام شرکت مدیریت سرمایه گذاری امریکاس DWS انتظار دارد سرمایه گذاران اروپایی و آمریکایی بدون توجه به تقاضای آسیایی، همچنان به طلا علاقمند بمانند. اگر الگوی خرید در چین و هند هم همزمان با آنچه که اکنون در بازار ETF مشاهده می شود بالا رود، در این صورت قیمت طلا بسیار بالاتر خواهد رفت.

    گروه گلدمن ساکس ماه گذشته در یادداشتی تحقیقاتی برآورد کرد که تقاضا برای سرمایه‌گذاری در کشورهای توسعه یافته که ناشی از نگرانی‌های اقتصادی است، کمک کرده است قیمت طلا از ابتدای سال 2020 تاکنون حدود 18 درصد صعود کند در حالی که خرید ضعیفتر مصرف کنندگان در اقتصادهای نوظهور هشت درصد تاثیر منفی داشته است. بهبود اقتصادی و دلار ضعیفتر ممکن است باعث شود تقاضای مصرف کنندگان در اقتصادهای نوظهور در نیمه دوم احیا شده و به رشد بیشتر قیمت طلا کمک کند.

    با این حال کارستن فریتچ، تحلیلگر کومرس بانک خاطرنشان کرد که قیمتهای بالاتر ممکن است باعث از بین رفتن بیشتر تقاضا در شرق شود و قیمت طلا بیشتر تحت تاثیر تقاضای سرمایه گذاری در غرب قرار گیرد.

    هر اونس طلا برای تحویل فوری از ابتدای سال 2020 تاکنون 17 درصد رشد قیمت داشته و سه ماهه دوم را با بزرگترین رشد قیمت در بیش از چهار سال اخیر به پایان برد. قیمت هر اونس طلا سه شنبه هفته گذشته برای نخستین بار از سال 2011 تاکنون از مرز 1800 دلار عبور کرد.

    قیمتهای بالاتر روی خریداران آسیایی حتی با وجود بازگشایی اقتصادی، تاثیر منفی گذاشته است. طلا همواره پناهگاهی برای دارایی بوده است اما تقاضا برای جواهرات در هند و چین در دوران قرنطینه، از دست رفتن مشاغل و رشد اقتصادی ضعیف که هزینه مصرف کنندگان را محدود کرده، سقوط کرده است.

    شرکت مشاوره فلزات ارزشمند "متالز فوکوس" پیش بینی کرده که تقاضای چین برای خرید جواهرات طلا در سال 2020 به میزان 23 درصد و تقاضای هند 36 درصد کاهش پیدا خواهد کرد. مدیرعامل انجمن طلای چین اعلام کرده که فروش در چین ممکن است 30 درصد نسبت به سال 2019 کمتر شود با این حال این برآورد نسبت به پیش بینی قبلی کاهش 50 درصدی فروش در سال 2020 مثبت شده است.

    واردات طلای هند در فاصله آوریل تا مه حدود 99 درصد کاهش پیدا کرده است.

    در مقابل، تقاضا از سوی صندوقهای ETF به دلیل نگرانیها نسبت به دورنمای اقتصادی، نرخهای بهره منفی و کاهش ارزش ارزها پس از اقدامات محرک مالی گسترده، جهش پیدا کرده است.

    بر اساس گزارش بلومبرگ، مجموع موجودی طلایی صندوقهای ETF امسال بیش از 600 تن افزایش پیدا کرده و جریان ورود طلا به این صندوقها در سه ماهه اول سال 2020 برای نخستین بار از سال 2009 تاکنون از خرید خرده فروشیها در چین و هند فراتر رفت.

    خرید طلا توسط صندوقهای ETF تنها بخشی از تغییر جریان تجارت طلا از شرق به غرب است. بیش از 700 تن طلا امسال به خزانه های اطراف نیویورک اضافه شده که بالاترین رکورد از سال 1993 به این طرف است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر