آیا طلا کف قیمت جدیدی پیدا می‌کند؟

عصر معدن- تحلیلگران منتظرند ببینند آیا اونس طلا می تواند در معاملات هفته جاری سطح ۱۷۰۰ دلار را حفظ کند و از تاثیر بازار اوراق قرضه خلاصی پیدا کند یا نه.;

آیا طلا کف قیمت جدیدی پیدا می‌کند؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از ایسنا، پس از این که اونس طلا دوشنبه گذشته تا رکورد 1675 دلار نزول کرد، بهای معاملات بازار کامکس نیویورک به بالای 1730 دلار بهبود پیدا کرد و طلا روز جمعه اگرچه در مواجهه با رشد بازده اوراق خزانه، کاهش داشت اما موفق شد بالای مرز 1700 دلار بماند. پس از این که جو بایدن، رییس جمهور آمریکا روز پنج شنبه لایحه کمک اقتصادی 1.9 تریلیون دلاری را برای تبدیل شدن به قانون امضا کرد، ریزش بازار اوراق قرضه ادامه یافت. بهای اونس طلا در معاملات روز جمعه بازار آمریکا با دو دلار و 80 سنت معادل 0.2 درصد کاهش، در 1719 دلار و 80 سنت بسته شد اما برای کل هفته 1.3 درصد رشد قیمت نشان داد.

    بارت میلک، مدیر استراتژی جهانی شرکت تی دی سکیوریتیز با اشاره به رشد بازده اوراق خزانه 10 ساله، اظهار کرد: این روند ممکن است ادامه پیدا کند زیرا ما شاهد آمار اقتصادی خوب و صحبت درباره تورم هستیم. ریسک پذیری بیشتر به بالا رفتن بازده اوراق خزانه منجر می شود و داستان خوبی برای طلا نیست. فلزات ارزشمند گروگان بازارهای اوراق قرضه شده اند.

    دانیل پاویلونیس، کارگزار ارشد کالاها در شرکت آر جی او فیوچرز به کیتکونیوز اظهار کرد: بازده اوراق خزانه 10 ساله شب گذشته به بالای 1.6 درصد صعود کرد. بازده اوراق قرضه همچنان تاثیرگذار است. تصور ما این است که 1675 دلار می تواند کف قیمت طلا باشد اما همه چیز به بازده اوراق قرضه و ادامه روند رشد آن بستگی خواهد داشت.

    کوین گریدی، رییس شرکت فونیکس به کیتکونیوز گفت: بسته کمک اقتصادی 1.9 تریلیون دلاری تورم زاست. بازار انتظار دارد مصرف کنندگان با این پول خرید کالاها را آغاز کنند.

    میلک خاطرنشان کرد هنگامی که همه در آمریکا واکسینه شوند، منحی بازده واکنش نشان خواهد داد و طلا اوضاع دشواری خواهد داشت.

    بعلاوه بازارها روی تدابیر محرک مالی بیشتر از جمله هزینه زیرساخت حساب باز کرده اند.

    بازار در انتظار نشست بانک مرکزی آمریکا

    به گفته پاویلونیس، همبستگی فعلی که میان بازده اوراق قرضه و طلا وجود دارد این است که با بالا رفتن بازده اوراق قرضه، قیمت طلا پایین می آید. این روند می تواند در آینده تغییر کند و پس از آن طلا می تواند افزایش پیدا کند. نهایتا این همبستگی شکسته خواهد شد. بانک مرکزی آمریکا اذعان کرده که شاهد فشارهای تورمی بوده و ممکن است زودتر از موعد نرخهای بهره را افزایش دهد که در این صورت، همبستگی میان طلا و بازده اوراق قرضه شکسته می شود. یا اگر سیاستگذاران آمریکایی تایید کنند که رشد بازده اوراق قرضه مایه نگرانی آنهاست، احتمال مداخله بانک مرکزی آمریکا تقویت شده و به نفع طلا خواهد بود.

    بانک مرکزی آمریکا تاکنون این مسئله را نادیده گرفته است. به همین دلیل همه چشمها به کنفرانس مطبوعاتی، جروم پاول، رییس بانک مرکزی آمریکا پس از پایان نشست سیاست پولی در بعدازظهر چهارشنبه هفته جاری، خیره شده است.

    پاویلونیس گفت: حتی بانک مرکزی اروپا در نشست سیاست پولی روز پنج شنبه خود اعلام کرد که نسبت به تورم و چاپ پول نگران است. بانک مرکزی اروپا از برنامه خرید اضطراری پاندمیک برای متوقف کردن رشد غیرقابل کنترل هزینه های فاینانس بدهی استفاده خواهد کرد.

    اما میلک پیش بینی کرد بعید است پاول درباره منحنی بازده اظهارنظر کند. وی گفت: پاول به ما اطمینان خواهد داد هنوز زود است درباره افزایش نرخهای بهره صحبت شود. اظهارات وی آخرین بار که بازده اوراق قرضه رشد چشمگیری داشت، کاملا مبهم بود و عنوان کرد ریسک پذیری آسیب ندیده است. گریدی هم پیش بینی کرد رییس بانک مرکزی آمریکا رشد بازده اوراق قرضه را کم اهمیت خواهد شمرد.

    سطوح قیمت طلا

    تحلیلگران می گویند مشاهده رفتار طلا در پیرامون مرز 1700 دلار در هفته جاری بسیار مهم خواهد بود. حرکت به سوی 1760 دلار نشان دهنده روند صعودی خواهد بود و کاهش به پایین 1670 راه را برای نزول بیشتر قیمت طلا تا مرز 1600 دلار هموار می کند.

    پاویلونیس پیش بینی کرد طلا ممکن است از سطح قیمت اخیر بهبود یافته و به سطح بالاتری صعود کند با این حال باید تا 1760 دلار صعود کند تا این روند صعودی تایید شود. طلا در 1670 دلار از حمایت برخوردار است و اگر این قیمت شکسته شود، تا مرز 1600 دلار عقب نشینی خواهد کرد. چارلی ندوس، استراتژیست بازار گروه لاسال فیوچرز هم پیش بینی کرد طلا باید مرز 1700 دلار را حفظ کند.

    آمار اقتصادی هفته جاری

    بر اساس گزارش کیتکونیوز، در هفته جاری آمار اقتصادی جدیدی منتشر می شوند. انتشار آمار اقتصادی با شاخص تولید نیویورک ایمپایر استیت در روز دوشنبه و خرده فروشی و تولید صنعتی آمریکا در روز سه شنبه آغاز می شود. شروع ساخت خانه و مجوز ساخت در آمریکا روز چهارشنبه و پس از آن شاخص تولید فدرال رزرو فیلادلفیا و شمار متقاضیان بیمه بیکاری در روز پنج شنبه اعلام می شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر