آیا طلا به دوران اوج برمی‌گردد؟

عصر معدن- صعود تابستانی طلا روز سه شنبه توقف ناگهانی پیدا کرد و این فلز ارزشمند با بزرگترین کاهش یک روزه از سال ۲۰۱۳ تاکنون روبه رو شد.;

آیا طلا به دوران اوج برمی‌گردد؟
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از ایسنا، تحلیلگران کومرس بانک معتقدند اگرچه این عقب نشینی عظیم به معنای آن نیست که روند صعودی این فلز زرد به پایان رسیده اما بازگشت طلا به اوج جدید اخیرش به سرعت راه رفتن در پارک روی نمی دهد.

    کارستن فریتچ، تحلیلگر کومرس بانک در این باره اظهار کرد: بهای هر دو فلز ارزشمند طلا و نقره سقوط کرد. طلا حدود شش درصد نزول کرد و بزرگترین ریزش قیمت روزانه از آوریل سال 2013 تاکنون را تجربه کرد و نقره ضربه شدیدتری دید و 15 درصد سقوط قیمت داشت که بزرگترین کاهش یک روزه بهای این فلز از اکتبر سال 2008 تاکنون بود. در مقایسه با اوج قیمت جمعه، طلا حدود 200 دلار و نقره شش دلار ریزش قیمت داشته است.

    طلا پس از ریزش قیمتی که در سال 2013 پیدا کرد، هفت سال طول کشید تا به بالاترین رکورد همه زمانها صعود کند. این بار بهبود قیمت طلا منتفی نیست اما روند بهبود آن سریع اتفاق نخواهد افتاد.

    به گفته این تحلیلگر، بعید است قیمتها به سرعت به اوج قیمتی که در پایان هفته گذشته داشتند، برگردند. با این حال تنها عامل متفاوت مهمی که این بار وجود دارد فضای کلان است که به نفع قیمتهای بالاتر طلا و نقره مانده است. نرخهای بهره واقعی منفی، افزایش غیرمنتظره تزریق نقدینگی به بازار و جهش عظیم بدهی، فضا برای صعود قیمت فلزات ارزشمند را مساعد کرده است.

    جروم پاول، رییس بانک مرکزی آمریکا در آخرین کنفرانس مطبوعاتی خود روشن کرد مسئله افزایش نرخهای بهره که هفت سال پیش مطرح شدن آن باعث سقوط سهمگین قیمت طلا شد، به این زودی اتفاق نخواهد افتاد.

    بر اساس گزارش کیتکونیوز، با این حال، روند احیای سریع قیمت طلا به این زودی روی نخواهد داد زیرا سقوط قیمت در روز سه شنبه صدمات فنی زیادی به بار آورد و این وضعیت در خروج سرمایه از صندوقهای ETF طلا منعکس شد. خروج سرمایه از این صندوقها در سه روز متوالی گذشته ثبت شده است و صندوقهای ETF نقره هم روز سه شنبه با بزرگترین خروج روزانه سرمایه روبرو شدند.

    بهای هر اونس طلا در بازار معاملات آتی آمریکا روز سه شنبه 93 دلار و 40 سنت معادل 4.58 درصد کاهش یافت و در 1946 دلار و 30 سنت بسته شد و بزرگترین رکورد کاهش قیمت یک روزه از 15 آوریل سال 2013 تاکنون را شکست. هر اونس طلا که در اوایل معاملات روز چهارشنبه در سطح 1874 معامله می شد آخرین بار در معاملات بازار آمریکا به 1952 دلار رسید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر