داستان جام طلایی فوتبال که به سرقت رفت

عصر معدن- کاپ جام جهانی، یک جایزه طلا است که به برندگان مسابقات فوتبال جام ملت های FIFA اهدا می‌شود.;

داستان جام طلایی فوتبال که به سرقت رفت
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن»، از زمان آغاز جام جهانی در سال 1930، دو جایزه مورد استفاده قرار گرفته است: جایزه نخست  جولیس ریمت بود که از سال 1930 تا 1970 به برندگان جام جهانی داده شد. اما از سال 1974 تا امروز نیز کاپی از طلا به قهرمان جام جهانی داده می شود.
    اولین جایزه، جایزه جولیس ریمت  فرانسوی،( شخصیتی ورزشی و جهانی بود که در فاصله سال‌های 1919 تا 1946 ریاست فدراسیون فوتبال فرانسه را بر عهده داشت ) برای کسب جام جهانی فوتبال بود که در اصل به نام پیروزی بود. این جایزه توسط مجسمه ساز فرانسوی Abel Lafleur طراحی شده  و از جنس نقره استرلینگ طلا و لاتزی لازولی ساخته شده و پایه آن سنگ مرمرسفید و زرد بوده و نیکه الهه پیروزی یونان را به تصویر کشیده است.
    این جام 35 سانتی متر  بود و 3.8 کیلوگرم وزن داشت.
    اما نکته جالب اینجاست که در 20 مارس 1966، چهار ماه قبل از جام جهانی 1966 در انگلستان، این جام در یک نمایشگاه عمومی در تالار مرکزی وست مینستر، به سرقت رفت. جایزه هفت روز بعد در حالیکه درون روزنامه ای پیچیده شده بود در پایین یک باغ در حومه بولاه هیل، جنوب لندن، توسط یک سگ به نام Pickles یافت شد.

     

    بعد از این ماجرا، به عنوان یک اقدام امنیتی، انجمن فوتبال به طور مخفیانه نسخه‌ای از این جام را برای استفاده در نمایشگاه‌ها ، به جای نسخه اصلی ، تولید کرد .این نسخه کپی در موارد بعدی تا سال 1970 مورد استفاده قرار گرفت تا زمانی که جام جهانی برای رقابت بعدی به فیفا تحویل داده شد.  اما از آنجا که فیفا به وضوح اجازه برای ساخت یک کپی از آن را رد کرده بود ، دستور داد تا نسخه کپی نیز از دید عموم ناپدید شود.   این نسخه کپی در نهایت  در سال 1997 به قیمت 254،500 پوند فروخته شد.
    گفتنی است طی مدت جنگ جهانی دوم، رئیس فیفا مخفیانه این جایزه را در یک جعبه کفش زیر تختش پنهان کرد تا از گرفتن آن توسط نازی‌ها جلوگیری کند.
    از سال 1974 نیز جایزه ای جدید برای جام جهانی در نظر گرفته شد که تنه آن 36.8 سانتیمتر و وزن 6.1 کیلوگرمی است.  جایزه توسط شرکت Stabilimento Artistico Bertoni در ایتالیا ساخته شد.
    این جام  چهره 2انسانی را به تصویر می‌کشد که زمین را نگه‌داشته اند.
    ارزش کاپ قهرمانی جام جهانی 2018 حدود 158.5 هزار دلار است. این جام تقریبا 35 سانتیمتر و 6.175 کیلوگرم وزن دارد و از 4.9 کیلوگرم طلای خالص و از دو ردیف سنگ ارزشمند مالاکیت ساخته شده است.
    سنگ مالاکیت از کربنات طبیعی مس در نزدیکی معادن مس در گونه رنگ‌های سبز روشن تا سبز پررنگ و زیبا و سبز مایل به آبی پدید می‌آید.
    با این که مالاکیت دارای سختی و مقاومت کمی است اما به عنوان نگین جواهر و نیز ساخت اشیاء زینتی مورد استفاده قرار می گیرد. گفتنی است این سنگ در برابر اسیدها،حرارت ها و آمونیاک بسیار ناپایدار می نماید،لذا بهتر است آنرا در نمک خشک دریا شست و شو دهند.

    مهمترین معادن مالاکیت در کشورهای استرالیا، آمریکا، آفریقا،سلسه جبال اورال بخصوص کشور زئیر است.
    قابل ذکر است قدیمی ترین سنگ یافت شده مالاکیت مربوط به چهارهزار سال قبل از میلاد است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر