پیش‌بینی ثبات در بازار طلا برای سال ۱۴۰۰

عصر معدن- یک دکترای اقتصاد گفت: می‌توانیم بگوییم در سال ۱۴۰۰ شوک‌های شدید افزایش قیمت طلا که از اوایل سال ۹۷ تا اواسط ۹۹ در کشور شاهد بودیم را نداشته باشیم و ثباتی بر قیمت ریالی طلا حاکم باشد.;

پیش‌بینی ثبات در بازار طلا برای سال ۱۴۰۰
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر معدن» به نقل از ایسنا، مهرداد رحمانی اظهار کرد: برای پیش‌بینی قیمت آتی طلا و سکه در کوتاه‌مدت، باید بتوانیم نرخ ارز و قیمت جهانی طلا را پیش‌بینی کنیم چون قیمت ریالی طلا تابع قیمت جهانی طلا و نرخ ارز غیرمستقیم است.

    وی ادامه داد: با توجه به شرایط حاکم بر کشور و جهان، پیش‌بینی می‌کنیم در نیمه نخست سال جاری تغییرات شدیدی در نرخ ارز اتفاق نیفتد و انتظار داریم نرخ ارز در محدوده نرخ جاری و با پنج درصد نوسان مثبت یا منفی به کار خود ادامه دهد. اما در خصوص قیمت جهانی طلا انتظار بر این است که با ایجاد گشایش‌های اقتصادی در اغلب کشورهای دنیا در سال 2021، کاهش در قیمت جهانی طلا را ببینیم.

    این دکترای اقتصاد نفت بیان کرد: قیمت طلا از ابتدای سال 2020 و همزمان با شیوع ویروس کرونا در سطح جهان افزایش پیدا کرد. چون شرکت‌های بین‌المللی به‌خاطر این ویروس نتوانستند به مانند سال 2019 تولید داشته باشند حجم تولید کالاها و ارائه خدمات در کشورهای مختلف در طی سال 2020 کاهش یافت.

    وی خاطرنشان کرد: در سال 2020 تمامی کشورهای دنیا به‌جز چین، با رشد اقتصادی منفی مواجه شدند. علی‌رغم اینکه ویروس کرونا در دسامبر 2019 در چین مشاهده شد و از آنجا به سرتاسر دنیا منتشر و منتقل شد؛ اما چین تنها کشوری بود که از شیوع ویروس کرونا آسیب چندانی ندید و توانست آثار سوء این ویروس را بر اقتصاد خود کنترل کرده و تا حدود زیادی از بین ببرد و سال 2020 را با رشد مثبت به پایان برساند.

    رحمانی بیان کرد: در سال 2020 ویروس کرونا بر اقتصاد تمامی کشورهای دنیا تأثیر منفی گذاشت و هیچ یک نتوانستند نرخ رشد مثبتی را بر جای بگذارند، حتی بسیاری از آنان نرخ رشد منفی داشتند.

    وی تصریح کرد: با ساخت واکسن کرونا، چشم‌انداز روشنی برای اقتصاد دنیا در سال 2021  وجود دارد و لذا انتظار می‌رود از طریق واکسیناسیون عمومی که در کشورهای مختلف انجام می‌شود آثار سوء ویروس کرونا بر فعالیت‌‎های اقتصادی و تولیدی در سال 2021 نسبت به 2020 کاهش یافته و شاهد رشد اقتصاد جهانی در سال جاری میلادی باشیم.

    این کارشناس توضیح داد: رشد اقتصادی باعث خواهد شد در 2021 انگیزه سرمایه‌گذاری در دارایی‌هایی نظیر طلا در سطح جهانی کاهش پیدا کند؛ در حقیقت بازگشت و احیای فعالیت‌های اقتصادی در کشورهای مختلف، انگیزه‌ سرمایه‌گذاری در دارایی‌هایی نظیر طلا را کاهش خواهد داد به همین جهت نباید انتظار داشته باشیم قیمت جهانی طلا در سال 2021 افزایش پیدا کند، حتی با توجه به چشم‌انداز روشن اقتصادی در سال‌جاری میلادی، کاهش قیمت‌های جهانی طلا دور از انتظار نیست.

    وی اضافه کرد: با توجه به اینکه انتظار داریم نرخ ارز در کشورمان ثابت باقی بماند و نرخ جهانی طلا هم افزایش پیدا نکند، در بازارهای داخلی انتظارمی‌رود قیمت سکه و طلا که متأثر از قیمت جهانی این فلز هستند تقریباً ثابت باقی بمانند و یا حتی با اندکی کاهش مواجه شود.

    این دکترای اقتصاد نفت در پایان گفت: می‌توانیم بگوییم در سال 1400 شوک‌های شدید افزایش قیمت طلا که از اوایل سال 97 تا اواسط 99 در کشور شاهد بودیم را نداشته باشیم و ثباتی بر قیمت ریالی طلا حاکم باشد. اگر خوش‌بینانه نگاه کنیم حتی باید انتظار کاهش اندک قیمت طلا در سال 1400 را در ذهن بپرورانیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر