جایگاه هفتم تولید فولاد ایران در جهان

عصر معدن- انجمن جهانی فولاد اعلام کرد، ایران در خرداد ماه با حفظ جایگاه هفتم تولید فولاد در جهان، ۳.۲ میلیون تن تولید داشته است که نسبت به مدت مشابه پارسال ۱۷.۴ درصد رشد را نشان می دهد.;

جایگاه هفتم تولید فولاد ایران در جهان
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از مهر، انجمن جهانی فولاد در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد، تولید فولاد ایران در ماه ژوئن 2023، ششمین ماه سال جاری میلادی برابر با خرداد ماه 1402 نسبت به مدت مشابه سال گذشته با افزایش 17.4 درصدی به 3.2 میلیون تن رسیده است.

    در حالی که 5 کشور از 10 کشور نخست تولیدکننده فولاد در جهان در ماه ژوئن با کاهش تولید مواجه شده‌اند، ایران، چین، هند، آمریکا و روسیه افزایش تولید داشتند.

    همچنین ایران بیشترین افزایش تولید و ترکیه بیشترین کاهش تولید را در ماه ژوئن 2023 به خود اختصاص داده‌اند. ترکیه که قبلاً جایگاه هفتم را داشت در ماه آوریل جایگاه دهم و در ماه می جایگاه هشتم را به خود اختصاص داد. این کشور به همراه آلمان در ماه ژوئن جایگاه هشتم را حفظ کرده است.

    بر اساس گزارش انجمن جهانی، ایران در فوریه 2021 (بهمن 1399)، در میان بزرگ‌ترین تولیدکنندگان فولاد جهان در جایگاه دهم قرار گرفت که از آن زمان تا دسامبر 2022 این جایگاه را حفظ کرده بود، اما در نخستین ماه سال 2023 یک پله صعود کرد و به جایگاه نهم رسید.

    در گزارش ماه مارس، سومین ماه میلادی، ایران در میان 10 کشور نخست تولیدکننده فولاد نبود و ترکیه در جایگاه نهم و ایتالیا در جایگاه دهم قرار گرفته بودند اما در ماه آوریل (فروردین ماه 1402) جایگاه هشتم و در ماه می (اردیبهشت ماه 1402) جایگاه هفتم در جهان را از آن خود کرد.

    ایران در ماه ژوئن 2023 برابر با خرداد 1402 جایگاه هفتم تولید فولاد در جهان را حفظ کرده است.

    ایران در ژانویه 2023 (دی ماه سال گذشته) 2.7 میلیون تن فولاد، در فوریه امسال (بهمن ماه سال گذشته) 2.4 میلیون تن فولاد و در مارس امسال (اسفند ماه) 2.2 میلیون تن فولاد و در ماه آوریل (فروردین ماه 1402) 3.1 میلیون تن فولاد، در ماه می (اردیبهشت ماه) 3.3 میلیون تن و در خرداد ماه یعنی ژوئن 3.2 میلیون تن فولاد تولید کرده است.

    ایران سال گذشته 30.6 میلیون تن فولاد تولید کرد

    بر اساس این گزارش، تولید فولاد ایران در سال 2022 به 30 میلیون و 600 هزار تن رسیده که نسبت به سال گذشته 8 درصد بیشتر شده است.

    همچنین بر اساس آمار این نهاد بین‌المللی، تولید فولاد ایران طی سال 2021 به 28.3 میلیون تن رسیده است که نسبت به سال 2020 کاهش 1.8 درصدی را نشان می‌دهد.

    تولید فولاد در غرب آسیا در ماه ژوئن 9.4 درصد افزایش یافته و به 4.2 میلیون تن رسیده است.

    با توجه به تولید 3.2 میلیون تنی ایران در این ماه، 76.1 درصد تولید فولاد غرب آسیا در ششمین ماه سال 2023 در اختیار ایران بوده است.

    در عین حال، تولید فولاد در غرب آسیا در سال 2022 نیز افزایشی بوده و نسبت به سال 2021 رشد 7.1 درصدی را ثبت کرده و به 44 میلیون تن رسیده و با توجه به تولید 30.6 میلیون تنی ایران در سال گذشته میلادی، 69.5 درصد تولید فولاد غرب آسیا را ایران تولید کرده است.

    کشورهای غرب آسیا که در این گزارش مورد بررسی قرار گرفته‌اند، شامل ایران، قطر، عربستان و امارات هستند.

    کاهش تولید فولاد جهان

    63 کشور تولیدکننده فولاد در جهان در ششمین ماه سال 2023 یعنی ماه ژوئن 158.8 میلیون تن فولاد تولید کرده‌اند که 0.1 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است.

    تعداد 5 کشور از 10 کشور نخست تولیدکننده فولاد جهان در ماه ژوئن با کاهش تولید و 5 کشور با افزایش تولید همراه شدند.

    چین در این ماه، با تولید 91.01 میلیون تن، هند با تولید 11.2 میلیون تن و ژاپن با تولید 7.3 میلیون، 3 تولیدکننده بزرگ فولاد در جهان بودند.

    بر اساس این گزارش، کشورهای تولیدکننده فولاد جهان در سال 2022 بیش از یک میلیارد و 960 میلیون تن فولاد تولید کرده‌اند که نسبت به سال 2021 کاهش 4.2 درصدی را نشان می‌دهد.

    این کشورها در سال 2021 بیش از یک میلیارد و 878 میلیون تن فولاد تولیده کرده بودند.

    بیشترین افزایش تولید برای ایران

    بیشترین افزایش تولید فولاد در این ماه با 17.4 درصد به ایران تعلق دارد و بیشترین کاهش تولید با 12.5 درصد به ترکیه اختصاص دارد.

    بر اساس برآوردهای انجمن جهانی فولاد، تولید فولاد در 27 کشور عضو اتحادیه اروپا در ماه ژوئن با کاهش 11.1 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به 10.6 میلیون تن رسیده است.

    سایر کشورهای اروپایی یعنی بوسنی و هرزگوین، مقدونیه، نروژ، صربستان، ترکیه و انگلیس نیز کاهش 1.8 درصدی تولید داشتند و میزان تولید فولاد آنها به 3.7 میلیون تن رسیده است.

    به این ترتیب، تولید کل کشورهای اروپایی 12.9 درصد در ماه می کاهش یافته است.

    بحران انرژی در اروپا و افزایش سرسام‌آور انرژی بر بسیاری از صنایع کشورهای اروپایی تأثیر منفی گذاشته است. حتی بسیاری از کارشناسان نسبت به از دست رفتن صنایع در این کشورها هشدار داده‌اند و برخی نیز از به خطر افتادن پایگاه صنعتی این اتحادیه خبر می‌دهند.

    اداره آمار فدرال آلمان ماه آوریل اعلام کرده است، این کشور به عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا و چهارمین اقتصاد جهان در سه ماه نخست سال جاری رشد رشد منفی داشته و عملاً وارد رکود شده است.

    در ادامه این گزارش آمده است، کشورهای آسیا و اقیانوسیه که شامل استرالیا، چین، هند، ژاپن، نیوزیلند، پاکستان، کره جنوبی، تایوان، تایلند و ویتنام هستند، در ماه ژوئن 119.7 میلیون تن فولاد تولید کردند که 0.8 درصد بیشتر شده است.

    تولید فولاد کشورهای آمریکای شمالی (شامل کانادا، کوبا، السالوادر، گواتمالا، مکزیک و آمریکا) نیز در این ماه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 0.5 کاهش یافته و به 9.2 میلیون تن رسیده است.

    تولید فولاد آفریقا که شامل کشورهای مصر، لیبی و آفریقای جنوبی است با افزایش 11.5 درصدی به 1.3 میلیون تن رسیده است.

    همچنین تولید فولاد کشورهای مستقل مشترک‌المنافع (بلاروس، قزاقستان، مولداوی، ازبکستان)، روسیه و اوکراین در این بازه زمانی با 5.2 درصد افزایش به 6.8 میلیون تن رسیده است.

    بر اساس این گزارش، تولید فولاد کشورهای آمریکای جنوبی که شامل آرژانتین، برزیل، شیلی، کلمبیا، اکوادر، پاراگوئه، پرو، اوروگوئه، ونزوئلا هستند، نیز با کاهش 12.4 درصدی به 3.3 میلیون تن تولید داشته‌اند.

    انجمن جهانی فولاد، یکی از بزرگ‌ترین و پویاترین انجمن‌های صنعتی در جهان است که در همه کشورهای بزرگ تولیدکننده فولاد عضویت دارد.

    این انجمن بین‌المللی، نماینده تولیدکنندگان فولاد، انجمن‌های ملی و منطقه‌ای صنعت فولاد و مؤسسات تحقیقاتی فولاد است.

    در این گزارش، 63 کشور که 97 درصد فولاد کل جهان را تولید می‌کنند، مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر