مهدی آباد، ‌نیاز صنایع روی را تامین خواهد کرد

عصر معدن- مدیر مجتمع مهدی آباد درباره واپسین وضعیت پروژه معدن مهدی آباد گفت: ظرفیت تولید در معدن مهدی آباد به گونه ای است که نیازهای صنایع پایین دستی را تامین خواهد کرد.;

مهدی آباد، ‌نیاز صنایع روی را تامین خواهد کرد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از روابط عمومی ایمیدرو، امین صفری  با بیان اینکه بهره‌برداری از معدن مهدی آباد از اهمیت بسیاری برخوردار است، تصریح کرد: برای تولید هر تن شمش روی تقریبا 3 تن کنسانتره 35 درصد مهدی آباد مورد نیاز است و می توان گفت ظرفیت تولید معدنی در مهدی آباد به گونه است که موارد اولیه مورد نیاز را تامین خواهد کرد.
    صفری گفت: ظرفیت تولید شمش روی در کشور، 450 هزار تن است اما شرکت‌ها به دلیل کمبود مواد اولیه با تمام ظرفیت خود تولید نمی‌کنند از همین رو در سال96 کل تولید کشور به حدود 190 هزار تن رسید.
    وی ادامه داد: ظرفیت معدن انگوران، محدود بوده و پاسخگوی تمام نیاز صنایع داخلی نیست از سویی واردات خاک هم با توجه به حجم بالا و هزینه حمل و... مشکلات خاص خود را دارد.
    مدیر مجتمع مهدی آباد یادآور شد: پروژه معدن مهدی آباد با ظرفیت تولید سالانه 800 هزار تن کنسانتره 35 درصدی روی، در 3 فاز تعریف شده که فاز اول با ظرفیت تولید سالانه 200 هزار تن تا پایان سال 98 و دو فاز دیگر ظرف 4 سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.

    مسیر هموار فاز یک و دو
    وی افزود: علت کندی روند اجرای عملیات بهره برداری در مجتمع مهدی آباد، محدودیت‌های ناشی از تحریم و مشکلات واردات ماشین‌آلات و تجهیزات بوده البته شرایط نسبتا به ثبات رسیده و به نظر می‌رسد برای بهره‌برداری از فاز اول و دوم معدن، با مشکل خاصی مواجه نخواهیم بود. وی ادامه داد: بهره‌برداری از فاز سوم معدن پیچیدگی بیشتری دارد و فعلا در مرحله مطالعاتی است.
    وی تاکید کرد: نکته حایز اهمیت این است که نیمی از محصول مهدی آباد، خاک سولفوره و نیمی دیگر خاک اکسیده است. (فاز 1 و 2 خاک سولفوره و فاز 3 خاک اکسیده). بنابراین خاک معدن مهدی آباد از نظر تکنولوژی فرآوری، دقیقا منطبق با نیاز صنایع نخواهد بود و احتمالا صنایع تولیدی باید به تدریج خطوط تولید خود را با بخش معدن هماهنگ کنند.
    مدیر مجتمع مهدی آباد در رابطه با پیش‌بینی روند عرضه و تقاضای جهانی «روی» اظهار داشت: شرکت گلنکور که بزرگ‌ترین تولیدکننده و توزیع کننده شمش روی دنیا است، با در اختیار داشتن معادن روی و مدیریت عرضه، قیمت‌ها را کنترل می‌کند اما به هر حال ذخایر معدنی دنیا، محدود و روند مصرف «روی» در جهان افزایشی است.

    روند قیمتی کاهشی نیست
    وی افزود: با توجه به افزایش تقاضای فولاد و گالوانیزاسیون به سبب رشد اقتصادی جهان، به نظر می‌رسد کفه تقاضای روی در سال‌های آتی سنگین تر از عرضه خواهد بود؛ بنابراین شاید قیمت‌های جهانی روی در کوتاه مدت نوسانات مقطعی داشته باشد؛ اما احتمالا قیمت‌های جهانی در 5 سال آینده کاهشی نخواهد داشت.
    صفری تصریح کرد: با توجه به ظرفیت صنایع فرآوری معدنی و قرار داشتن روی کمربند پلی متال و احتمال وجود ذخایر معدنی جدید در صورت اکتشاف، سرمایه‌گذاری در بخش اکتشاف و صنایع پایین دستی توجیه پذیر است.
    وی یادآور شد: با توجه به خلا در بخش صنایع پایین دستی، سرانه مصرف روی در کشور ما کمتر از میانگین جهانی است و در حال حاضر حدود 70 درصد از شمش روی تولیدشده در داخل کشور باید صادر شود. توسعه صنایع پایین دستی علاوه بر ایجاد اشتغال و ارزش افزوده، تولید ناخالص داخلی را هم افزایش خواهد داد.
    مدیرمجتمع مهدی آباد در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به پتانسیل های توسعه دو بخش اکتشاف و صنایع پایین دستی، ایمیدرو تلاش می کند بدون مداخله مستقیم، مشکلات صاحبان صنایع روی را برطرف کند. وی تاکید کرد: توسعه بخش اکتشاف و نیز صنایع پایین دستی در گرو حمایت بیشتر از این حوزه و تسهیل شرایط سرمایه گذاری خواهد بود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر