گفت‌وگو با پژوهشگر برتر امور تحقیق و توسعه مجتمع مس سرچشمه

پژوهش همراه خط تولید است

عصر معدن- «مجید بهجت‌جباری» که ۱۳ سال است در بخش تحقیقات فرآوری امور تحقیق و توسعه مجتمع مس سرچشمه مشغول فعالیت است، در سال جاری توانست به‌عنوان یکی از سه پژوهشگر برتر مجتمع مس سرچشمه انتخاب شود.;

پژوهش همراه خط تولید است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۷:۰۰

    به گزارشپایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از  عصر مس آنلاین، پژوهشگر نمونه مجتمع مس سرچشمه گفت: «یکی از مهم‌ترین پروژه‌هایی که در سال جاری توسط واحد تحقیقات فرآوری در کارخانجات تغلیظ مجتمع مس سرچشمه انجام شد، پروژه «بررسی امکان بهبود بازیابی مولیبدن در کارخانه مولیبدن» بود که با پایش‌هایی که انجام گرفت و با کمک همکاران امور تغلیظ، افت بازیابی کارخانه مولیبدن جبران شد.»
    «مجید بهجت‌جباری» ادامه داد: «از اسفند سال گذشته بازیابی کارخانه مولیبدن دچار نوسان شدید شد. این نوسان ادامه داشت و در نتیجه بازدهی کارخانه افت کرد و تولید کارخانه به‌شدت پایین آمد. از همان روزهای ابتدایی که این اتفاق افتاد، پروژه‌ای در این زمینه تعریف و تحقیقات شروع شد.»
    این فارغ‌التحصیل مهندسی متالورژی از دانشگاه شهید باهنر کرمان اضافه کرد: «خوشبختانه پس از نمونه‌گیری‌هایی که در کارخانه انجام شد، اطلاعات خیلی خوبی به دست آمد و براساس آن‌ها در یک بازه زمانی، یک تغییر مدار در کارخانه اعمال و باطله مدار هفت ساعته از کارخانه خارج شد. در پی این تغییر، مشکلات ناشی از بار در گردش بالای مواد در کارخانه به میزان قابل توجهی کاسته شد و عیار مولیبدن باطله نهایی رفته‌رفته کاهش پیدا کرد.  در ادامه با توجه به نوساناتی که در باطله مدار هفت ساعته وجود داشت با نظر معاونت محترم عملیات تغلیظ جناب آقای مهندس فاضلی موقتاً با برگشت مدار به حالت قبل و طراحی یک سینی در بخش ابتدایی سلول‌های کلینر ششم تولید کنسانتره مولیبدن بهبود یافت.»
    سرپرست کارخانه آزمایشی فرآوری مواد امور تحقیق و توسعه مجتمع مس سرچشمه همچنین درباره دیگر طرح‌های پژوهشی انجام شده در این واحد گفت: «یکی از مشکلات اصلی کارخانجات تغلیظ افت عیار کنسانتره است که در اثر راه‌یابی پیریت به کنسانتره اتفاق می‌افتد که سال‌هاست در حال کار روی آن هستیم و پژوهش خوبی که در این زمینه انجام گرفت منجر به معرفی یک بازداشت‌کننده شد. این بازداشت‌کننده در مقیاس نیمه‌صنعتی نیز آزمایش شد و براساس آن جهت تست این ماده شیمیایی در مقیاس صنعتی یک دستگاه طراحی، ساخته و در کارخانه تغلیظ قدیم نصب شد که طی چندین مرحله مورد استفاده قرار گرفت.»
    پژوهش مغز متفکر کارخانه است
    جباری که 13 سال است در بخش تحقیقات فرآوری امور تحقیق و توسعه مجتمع مس سرچشمه مشغول فعالیت است و در سال جاری توانست به‌عنوان یکی از سه پژوهشگر برتر مجتمع مس سرچشمه انتخاب شود، درباره اهمیت تحقیق و توسعه در صنعت هم گفت: «تحقیق و توسعه و پژوهش یکی از ارکان اصلی شرکت‌ها هستند و نباید نقش و اهمیت آن‌ها کم‌رنگ انگاشته شود. در دنیا بسیاری از شرکت‌های بزرگ تولیدی سرمایه‌گذاری‌های کلانی در بخش تحقیق و توسعه خود دارند زیرا می‌دانند مغز متفکر یک شرکت و کارخانه تحقیق و توسعه آن است. اگر شرکت‌های برتر دنیا را بررسی کنید خواهید دید که بخش قابل توجهی از بودجه این شرکت‌ها مربوط به حوزه تحقیق و توسعه است و اساساً یکی از دلایل موفقیت این شرکت‌ها اهمیت و اولویت دادن به بحث پژوهش است.»
    او ادامه داد: «ما از نظر امکانات و توان انجام پژوهش و تحقیق در صنعت در کشور کمبودی نداریم اما آن‌چه باعث می‌شود گاهی این مهم نادیده گرفته شود، اولویت ندادن به تحقیق و توسعه در صنایع است. این نگاه به تحقیق و توسعه باید تغییر کند زیرا حتی اگر پنج درصد از طرح‌های تحقیقاتی و پژوهشی بتوانند عملیاتی شوند، بازگشت سرمایه فوق‌العاده‌ای برای صنعت به همراه خواهند داشت.»
    سرپرست کارخانه آزمایشی فرآوری مواد امور تحقیق و توسعه مجتمع مس سرچشمه همچنین یادآور شد: «یکی از اتفاقات خوبی که در سال جاری در زمینه تقویت فرهنگ تحقیق و پژوهش اتفاق افتاد، برگزاری جشنواره به مناسبت هفته پژوهش در مجتمع مس سرچشمه بود که در جریان آن پژوهشگران برتر نیز انتخاب و معرفی شدند. این اقدامی قابل تحسین بود که باعث ایجاد انگیزه و حس رقابت سالم بین محققان و پژوهشگران خواهد شد.»
    جباری اضافه کرد: «البته پژوهشگر هیچ‌وقت نباید ناامید باشد و همیشه باید انگیزه لازم را برای تلاش و کوشش و به‌روز بودن داشته باشد؛ مخصوصاً به علت سرعت تغییر تکنولوژی پژوهشگر همواره باید آماده تغییر باشد. با این حال تلاش در راستای تقویت فرهنگ پژوهش در صنعت امری مهم است که انگیزه و توان پژوهش در پژوهشگران و محققان را بیشتر می‌کند. برای خود من عنوان پژوهشگر برتر، مسئولیت بیشتری را ایجاد کرده است برای این‌که با تلاش بیشتر و انجام طرح‌های پژوهشی مناسب، با کمک سایر همکاران بتوانیم گوشه‌ای از مشکلات خط تولید را کم کنیم.»

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر