نهضت فرآوری بهترین گزینه برای رفع مشکلات معادن

عصر معدن- کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران در نشست روز دوشنبه خود میزبان روسای کمیسیون معادن اتاق بازرگانی استان ها بود. اجرایی شدن نهضت فرآوری و بهره وری از مهمترین موضوعاتی بود که در این جلسه به آن اشاره شد.;

نهضت فرآوری بهترین گزینه برای رفع مشکلات معادن
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن»، بهرام شکورى رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنى اتاق بازرگانى ایران در این نشست با اشاره به اهمیت بخش معدن، اظهار کرد: از ٨ هزار میلیارد دلار گردش مالى صنعت جهان به میزان ٢.٢ میلیارد دلار مربوط به بخش معدن است.
    وی ادامه داد: این در حالی است که بخش معدن با تحقق اهداف ١٤۰٤ مى تواند در این افق به میزان ٦۰ درصدازدرآمدهاى نفتى را پوشش دهد.
    رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی تصریح کرد: با وجود اهمیت این بخش، در تولید ناخالص ملى تنها ارزش مواد معدنى در نظر گرفته شده که در نتیجه آن سهم معدن کمتر از ١ درصد است، در حالى که باید نقش معدن در محصولات نهایى را بررسى کرد.
    شکوری در ادامه با اشاره به نقش SME ها بیان کرد: تعداد زیادى از معادن در کشور فعال است و بیش از ١۰۰ هزار نفر در این حوزه مشغول بکار بوده که بیشتر آنها SME ها هستند.٩٨.٣درصد از بخش معدن را SME ها تشکیل مى دهند.
    به گفته وی، در سال ٢۰١٧ از هر ٥ شغل، ٤ شغل توسط SME ها ایجاد شده است.
    شکوری درباره مهمترین چالش های بخش معدن افزود: اصلى ترین چالش بخش معدن، نبود استراتژى توسعه صنعتى است. این در حالی است که در سال ١٤۰٤ باید ٧۰۰ میلیون تن ماده معدنى تولید شود که لازمه آن رفع موانع و ایجاد زیرساخت ها است. وی اضافه کرد: ضعف در اکتشافات، قانون معادن، تصویب برخى قوانین در مجلس و... از دیگر چالش هاى بخش معدن است.
    به گفته شکوری، عدم تبیین استراتژى کارشناسانه باعث شده تا جانمایى طرح هاى فولادى در مناطق بى آب کشور باشد. در حالی که اگر بتوانیم مدیریت درست داشته باشیم مى توان مشکلات از جمله حمل و نقل را از میان برداشت.
    رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران همچنین بیان کرد: تنها بخشى که داراى قانون مجزا بوده بخش معدن است اما اهمیت کمى به این بخش داده مى شود.
    شکوری ادامه داد: بروکراسى زائد دولتى منجر به کاهش تمایل سرمایه گذاران خارجى مى شود.
    وی اظهار کرد: درارتباط با نهضت بهره وری نمونه های موفقی داریم از جمله آن معدن سرب و روی مهدی آباد است. عامل موفقیت در این معدن  داشتن نگاه استراتژیک به این معدن بوده است. معدن اسمالون با تعریف فرآیند کنسانتره آهن و مس به بهره وری رسیده است. طراحی دومنظوره، تامین مالی، ساده سازی طراحی کارخانه و جلوگیری از هدر رفت زمان از عوامل موفقیت این معدن بوده است. 
    شکوری با بیان اینکه نمونه مدل معدن اسمالون را می توان در سایر استان ها بکار برد، بیان کرد: کمیسیون معادن استان ها اطلاعات دقیقی از معادن هر استان در اختیار کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران قرار دهند تا بتوانیم با کمک هم معادن کوچک مقیاس را در همه استان ها فعال کنیم.
    رییس کمیسیون معادن تصریح کرد: باوجود تمام مشکلات موجود اعم از قیمت پایین مواد معدنی در دنیا و مشکلاتی که از طرف دولت برای تولیدکنندگان معدنی ایجاد می شود تشکیل نهضت فرآوری بهترین گزینه برای رفع مشکلات معادن کوچک و متوسط کشور خواهد بود.
    شکوری بیان کرد: حمایت از کالای تولید داخلی باید با تمرکز بر روی افزایش کیفیت محصول  داخلی و با قیمت تمام شده پایین صورت گیرد. نمی توان مردم را مجبور به  خرید کالای بی کیفیت کرد.

    وی در ادامه با اشاره به مشکلات بخش معدن و نقش آفرینی شورای عالی معادن افزود: شوراى عالى معادن در بخش معدن سیاستگذار است اما شفافیت ندارد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر