نقش معدن را در توسعه پایدار دریابیم

عصر معدن- رئیس خانه اقتصاد ایران از آمار ۵۷ میلیارد تنی ذخیره اکتشاف شده معدنی خبر داد و گفت: معدن از نظر سرمایه گذاری و ذخایر ویژگی بسیار خوبی در کشورمان دارد.;

نقش معدن را در توسعه پایدار دریابیم
نسخه قابل چاپ
جمعه ۳۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، ابراهیم جمیلی گفت: تولید باید از نظر کیفیت در بازار‌های جهانی حضور داشته باشد و از نظر رقابت قیمتی نیز توانا باشد.
    وی معدن را دارای این دو مزیت دانست و افزود: تولید در کشور سرمایه‌ی بالایی به خود اختصاص می‌دهد و معدن در عین حال ویژگی خوبی دارد و حدود 57 میلیارد تن ذخیره اکتشاف شده معدنی داریم.
    جمیلی این ذخایر را شامل 67 نوع ماده معدنی عنوان کرد و گفت: متاسفانه تاکنون از مزیت‌های معدن بخوبی استفاده نکرده ایم؛ معادن بزرگ ما در اختیار دولت بوده و دولت همواره در تصمیم گیری‌ها دخالت داشته است.
    وی با اشاره به شعار سال افزود: این فرصت خوبی است که از توانمندی معدنی ایران استفاده کرده و جایگاه خود را در جامعه جهانی بدست آوریم و نقش معدن را در توسعه پایدار دریابیم و در کنار این ایجاد اشتغال کنیم.
    در ادامه بهرام شکوری، رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران با اشاره به گزارش وال استریت و ارزش گذاری 27،3 تریلیون دلاری منابع طبیعی کشور، گفت: این منابع اعم از نفت، جنگل و معادن است.
    این عضو هیئت علمی دانشگاه افزود: ما یک درصد از مساحت و جمعیت دنیا را در دست داریم، اما در حوزه ذخایر، 7 درصد در کشور مان وجود دارد و معدن طبیعتا نقطه شروع تولید بوده و معدن در بسیاری محصولات دیگر سهمی عمده دارد.
    همچنین آیدین زینال زاده، کارشناس اکتشاف با بیان اینکه مکتشفان به عنوان سرمایه گذار وارد مناطقی می‌شوند که معارضین محلی نیز حضور دارند، گفت: این معارضین در محلی زندگی می‌کنند که نه می‌توان معدن کاری را بدون استثنا اجرا کرد و نه می‌توان گفت: مردم اجازه ندارند این اتفاق بیفتد.
    وی با بیان این مطلب افزود: امروز با نگاهی به آمار در صدور پروانه اکتشاف شاهد افت هستیم چراکه از دو سال گذشته در وزارت صنعت بحث پهنه بندی را آغاز کردیم و این پهنه‌ها محدوده‌های بزرگی هستند و روی زون‌هایی با قابلیت کانی زایی فلزی و مواد ارزشمند قرار دارند.
    در بخشی دیگر ازاین گفت وگو سجاد غرقی، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران گفت: با توجه به شرایط کلان کشور و وضعیت اقتصادی و نرخ بیکاری، در حوزه معدن شاهد مهاجرت معکوس هستیم چراکه اشتغال در حوزه معدن در اماکنی اتفاق می‌افتد که امکان سرمایه گذاری صنعتی و کشاورزی نیست.
    این معدنکار افزود: هزینه سرمایه گذاری معدنی بسیار بالاست؛ چراکه عمده‌ی ذخایر معدنی ما در کوهستان و بیابان هاست و تاسیس صنعت و کشاورزی در این مناطق عملا غیر اقتصادی است.
    در ادامه سعید عسکرزاده، دبیر کل سنگ آهن ایران گفت: فرستادن یک سرمایه گذار به منطقه‌ای کمتر برخوردار کاری دشوار است و متقاعد کردن او در این منطقه با فقدان زیر ساخت‌ها کار ساده‌ای نیست.
    وی در عین حال با تاکید بر اینکه معدن از این حوزه مستثنی است، افزود: با این نگاه معدن به جایگاهی تبدیل می‌شود که الزامات زیر ساخت‌ها باید از سوی معدن کار ایجاد شود که منجر به شکل گیری توسعه محلی خواهد بود و بنابراین یکی از زنجیره‌های محصول نهایی در همان منطقه شکل می‌گیرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر