معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صمت :

ذوب آهن اصفهان در صنعت کشور می درخشد

عصر معدن- برات قبادیان معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت با حضور در ذوب آهن اصفهان، ضمن بازدید از خط تولید ریل و پروژه های این شرکت ازجمله پروژه pci، با مدیرعامل و دیگر مسئولان ذوب آهن دیدار و گفتگو کرد.;

ذوب آهن اصفهان در صنعت کشور می درخشد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» وی در این دیدار، ذوب آهن را اولین واحد بزرگ صنعتی کشور نامید که نقش عمده ای در شکل گیری صنایع و منابع انسانی متخصص بخش صنعت کشور ایفا کرده است.
    معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صمت افزود: این شرکت همچنان با اقدامات و اجرای پروژه هایی که بسیار جدید و مورد نیاز کشور است مانند تولید ریل که در گذشته وارد می شد در صنعت و اقتصاد کشور می درخشد .
    همچنان، تولیدات و برنامه های ذوب آهن برای صنعت و اقتصاد کشور امیدوار کننده است و مدیریت این شرکت به خوبی توانسته در این زمینه عمل کند.
    وی در ادامه با ذکر خاطراتی از حضور خود در دوران جوانی در ذوب آهن اصفهان گفت: این حضور ، شخصیت کاری من را شکل داد و به رشته مهندسی مکانیک علاقمند شدم  و در این رشته تحصیل کردم .
    این مقام مسئول با اشاره به مشکلات مربوط به ارتباط صنعت و دانشگاه در کشور ، از اجرای طرح «تاپ» با هدف برقراری تعامل و ارتباط نزدیک تر بین دانشگاه ها و صنعت خبر داد و گفت: طی این طرح، سامانه ای ایجاد می شود که توانمندی دانشگاه ها و نیازهای بخش صنعت در آنجا ثبت شده و بدین ترتیب امکان سوق دادن پایان نامه های کارشناسی ارشد و دکترا به سمت نیازهای بخش صنعت با سهولت فراهم می شود. این طرح در واقع دو هدف عمده توانمند سازی بخش تولید و توسعه اشتغال پایدار را دنبال می کند.
    قبادیان افزود: در آستانه اجرای طرح « تاپ » از شرکت های بازدید می کنم که به لحاظ مدیریتی و توان فنی، جایگاه والایی دارند و ذوب آهن اصفهان یکی از این شرکت های تاثیرگذار است .
    منصور یزدی زاده مدیرعامل ذوب آهن اصفهان با اشاره به تفاهم ها این شرکت با دانشگاه های مختلف در راستای افزایش تعامل و همکاری، گفت: این مجتمع عظیم صنعتی از دیرباز به جایگاه دانشگاه ، علم و فناوری متعقد بوده و در تعامل با نخبگان دانشگاهی کشور ، پروژه های موثر و مهمی اجرا کرده است .
    ذوب آهن ، مدرن است اما مشکل مواد اولیه دارد
    وی افزود : این شرکت از تجربه و قدمت 50 ساله برخوردار است اما به جز ساختمان ها، اثر دیگری از 50 سال گذشته باقی نمانده است چرا که تمام تجهیزات نوسازی و بازسازی شده است و مدرنیزاسیون در این شرکت همواره اجرا شده است.
    مدیرعامل ذوب آهن تصریح کرد: قدمت پنجاه ساله این شرکت باعث می شود، عده ای، عامل مشکلات ذوب آهن را فرسودگی تجهیزات بدانند در حالیکه ، تجهیزات مدرن در ذوب آهن اصفهان نصب شده که بسیاری از آنها به دست توانمند متخصصان داخلی و در بدترین شرایط تحریم صورت گرفته است .
    یزدی زاده ، مشکل اصلی این شرکت را تامین مو اد اولیه به ویژه سنگ آهن ذکر کرد و گفت: رقبای ذوب آهن برای خرید سنگ آهن به راحتی بهای بیشتری می پردازند و این امکان پرداخت را به دلیل برخورداری از یارانه انرژی دارند.
    وی افزود: ذوب آهن از روش کوره بلند استفاده می کند  که در این روش زغال و کک، حامل های اصلی انرژی هستند و این شرکت به دلیل نامرغوب بودن زغال داخلی ، چاره ای جز تامین 30 تا 40 درصدی زغال مورد نیاز خود از خارج کشور ندارد. این امر به معنای تامین مواد اولیه با قیمت های جهانی است در حالیکه سایر شرکت های فولادی ایران ، از یارانه انرژی بهره مند هستند که برای هر کیلو فولاد ، 400 تومان تفاوت قیمت با ذوب آهن ایجاد می کند.
    مدیرعامل ذوب آهن یادآور شد: این شرکت هم اکنون به دلیل کمبود مواد اولیه، با 55 درصد ظرفیت خود کار می کند و برای حل این مشکل به دنبال حمایت مالی نیست، بلکه حمایت دولت برای تامین پایدار مواد اولیه از طریق معادنی که روزگاری توسط ذوب آهن راه اندازی شدند، برای این شرکت حیاتی است .
    یزدی زاده به اقدامات این شرکت برای تامین آب نیز اشاره کرد و گفت: ذوب آهن در استفاده از پساب برای تامین آب مورد نیاز خود، پیشگام بوده و تا 3 یا 4 سال آینده با انجام اقدامات لازم، کلیه آب مورد نیاز خود را از طریق پساب شهرهای اطراف تامین می کند و از آب خام به طور محدود و برای شرب استفاده خواهد کرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر