معادن سیستان و بلوچستان در مسیر توسعه

عصر معدن- معادن سیستان و بلوچستان در سیر تاریخی خود با گذر از بی مهری‌ها، محرومیت‌ها و نهایتا تحریم‌ها در پی اقدامات و برنامه‌ریزی بلندمدت دولت مسیر شکوفایی خود را با سرعت بیش‌از پیش طی می‌کنند.;

معادن سیستان و بلوچستان در مسیر توسعه
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از ایرنا، شناخت مزیت‌های سرشار معدنی سیستان ‌و بلوچستان و هدایت سرمایه‌ها و منابع به سمت بهره‌برداری و فرآوری آن‌ها و در نتیجه افزایش ارزش افزوده و ایجاد توان رقابتی در بازارهای بین‌المللی از جمله مهمترین راههای رونق تولید و رسیدن به توسعه است.

    به کارگیری ظرفیت‌های بالقوه معادن و حرکت در جهت شکوفایی آن نیازمند زیر ساخت‌هایی است که دولت با برنامه‌ریزی منسجم، شناخت ظرفیت‌های هر منطقه و انجام کارهای کارشناسی و سخت در شرایط تحریم‌های بین‌المللی نقش مهمی در فراهم کردن این زیر ساخت‌ها داشته است.
    جایگاه سیستان ‌و بلوچستان در حوزه معادن قابل توجه بوده که برای بررسی بیشتر این موضوع و نقش معادن این استان در توسعه کشور به بررسی گوشه‌هایی از این نعمت خدادادی و اقدامات در جهت شکوفایی آن می پردازیم.

    سرمایه‌گذاری چهار هزار و 200میلیارد تومانی توسعه معادن پارس در پروژه‌های سیستان و بلوچستان

    مدیر عامل شرکت توسعه معادن پارس گفت: مجموع پروژه‌های تعریف شده این شرکت در سیستان و بلوچستان تا سال 1403 چهار هزار و 200 میلیارد تومان است که این حجم بسیار بزرگی از سرمایه‌گذاری در منطقه خواهد بود.

    محمدنبی نوری اظهارداشت: صدرتامین از هلدینگ‌های شستا محسوب می‌شود و به صورت تخصصی استراتژی آن در حوزه مواد و صنایع معدنی بوده و ماموریت آن نیز در این راستا تعریف شده است.

    وی افزود: سال 90 فرصت بسیار بزرگی در بخش معادن سیستان و بلوچستان برای شرکت صدرتامین به خاطر نبود سرمایه‌گذاری در این حوزه ایجاد شد.

    مدیر عامل شرکت توسعه معادن پارس تامین در مجموعه شستا وابسته به هلدینگ سرمایه گذاری صدر تامین بیان کرد: این شرکت در سیستان و بلوچستان  دارای 148 کیلومتر مربع محدوده دارای پروانه اکتشاف بوده که کارهای عملیات و مطالعات اکتشافی  بر روی آنها در حال انجام است.

    وی ادامه داد: 30 میلیارد تومان تاکنون هزینه مطالعات اکتشافی در سیستان و بلوچستان شده که میزان قابل توجهی در این گونه مطالعات است.

    نوری با اشاره به اینکه یک کار سیستماتیک و علمی در حوزه معادن سیستان و بلوچستان انجام شده است بیان کرد: با توجه به ظرفیت های بسیار زیاد منطقه، این استان در آینده‌ی بخش معادن و توسعه نقش به‌سزایی دارد.

    مدیرعامل شرکت توسعه معادن پارس‌تامین در مجموعه شستا وابسته به هلدینگ سرمایه‌گذاری صدرتامین خاطرنشان کرد: سال گذشته یک میلیارد تومان بودجه در حوزه معادن سیستان و بلوچستان جذب شد که با توجه به نگاه توسعه‌گری شرکت صدرتامین کارهای معدنی این استان گسترش یافته و برای رسیدن سریعتر به نتیجه، فاز اکتشافی و مطالعاتی به کوتاه مدت، میان‌مدت و بلندمدت تقسیم شده است.

    وی ادامه داد: در همین راستا تغییر استراتژی صورت گرفته و مطالعات از فاز اکتشافات عمقی به سطحی تغییر پیدا کرد و مبنا بر این گذاشته شد که سریع‌تر گواهی کشف گرفته و یک فاز بهره‌برداری تعریف شود.

    نوری تصریح کرد: تاسیس یک کارخانه فرآوری از سنگ‌های پر عیار پیشنهاد و مصوب شده که با 200 میلیارد تومان بودجه فاز اول این کارخانه و کارهای مطالعات و اخذ مجوزهای آن در حال انجام است.

    وی بیان کرد: برای خدمات فنی، مهندسی یک مجتمع پشتیبانی از سوی شرکت صدرتامین تاسیس می‌شود که آزمایشگاه تخصصی موادمعدنی در آن راه‌اندازی خواهد شد که با اجرایی شدن آن در فاز اول هم برای کار اکتشافی این شرکت و هم سایر شرکت‌های که در استان هستند مفید خواهد بود.

    مدیر عامل شرکت توسعه معادن پارس تامین در مجموعه شستا وابسته به هلدینگ سرمایه‌گذاری صدر تامین افزود: هدف این است که آزمایشگاه مواد معدنی‌ در حد استانداردهای بین‌المللی در سیستان و بلوچستان تاسیس شود تا تمام کارهای آزمایشگاهی، آنالیزها و فرآوری معدنی در این استان انجام شود.

    وی تصریح کرد: با توجه به اینکه سیستان و بلوچستان در زیر ساخت‌ها کمبودهایی داشته و فاصله زیاد از مرکز کشور دارد مشکلاتی در خصوص حفاری وجود داشت.

    نوری افزود: در این راستا شرکت صدر تامین دستگاه‌های مورد نیاز را وارد کرده و انتظار می‌رود تمامی این دستگاه‌های خریداری شده تا انتهای سال وارد مدار فعالیت شوند.

    وی بیان کرد: در صدد ساخت یک کارخانه بسیار بزرگ تحت عنوان کارخانه فرآوری مواد معدنی و فلزات رنگی در سیستان و بلوچستان هستیم که در آینده یکی از بزرگترین کارخانه‌های خاورمیانه و دنیا  خواهد شد.

    وی افزود: برای کارخانه فرآوری مواد معدنی در سیستان و بلوچستان حدود سه هزار میلیارد تومان بودجه با تورم فعلی پیش بینی شده است.

    معدن کلید توسعه سیستان و بلوچستان

    عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز گفت: سرمایه‌گذاری معدنی کلید توسعه سیستان و بلوچستان بوده به طوریکه می‌تواند این منطقه را به ثروتمندترین استان کشور تبدیل کند.

    داوود دانش‌جعفری افزود: سیستان و بلوچستان مملو از فلزات سنگین قیمتی است که اگر از این‌ها بهره‌برداری و استفاده شود می‌تواند در توسعه استان و ریشه کن کردن فقر منطقه نقش موثری داشته باشد.

    وی  بیان کرد: معادن در ایران یک و سه دهم درصد اشتغال مستقیم، سه تا 25 درصد درآمد و 30 تا 60 درصد در صادرات کشور موثر هستند و باید به این بخش توجه بیشتری شود.

    عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه معدن یک گنج خدادادی است افزود: کشورهایی می‌توانند از این گنج استفاده کنند که به این نتیجه برسند «تنها راه آن سرمایه‌گذاری» است و از این منظر ایران چهل و هشتمین کشور دنیا از نظر جذابیت سرمایه‌گذار در بخش معدن است.
    وی تصریح کرد: شاخص دیگری به نام حکمرانی معدن وجود دارد که نقش دولت را در جذب سرمایه‌گذاری نشان می‌دهد و به ساختارهای نهادی، قانونی، میزان شفافیت و پایداری سیاست‌های دولت است به این معنی که دستگاه‌های دولتی اگر بخواهند در بخش جذب سرمایه‌گذاری معدن فعال باشند باید شاخص استانی جذب سرمایه‌گذاری در این بخش بالا برود.

    دانش‌جعفری ادامه داد: معدن می‌تواند باعث توسعه سیستان و بلوچستان به صورت جدی شود که نیاز دارد تا سرمایه گذاران بخش خصوصی در این زمینه وارد شوند تا استان را تبدیل به یک منطقه پیشرو در زمینه صنعت و معدن کنند.

    وی با اشاره به اینکه از ظرفیت‌های مهم سیستان و بلوچستان نیروی انسانی فراوان آن است گفت: این استان هم‌اینک جوانترین استان کشور است که 67 درصد جمعیت آن زیر 30 سال هستند یعنی سرمایه‌گذاری از نظر نیروی انسانی با پنجره جمعیتی عالی که وجود دارد می‌تواند یک سرمایه‌گذاری بلندمدت باشد.

    فعالیت دوباره 13 معدن سیستان و بلوچستان

    معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا گفت: 13 معدن این استان در قالب طرح احیا و فعال‌سازی معادن کوچک مقیاس از ابتدای سال 99 تاکنون فعال شده اند.
    محمودرضا رحمتیان با اشاره به فعالسازی سه معدن کوچک مقیاس منیزیت آسکوه، دهنه باغی و سبزپوشان در ماه‌جاری اظهارداشت: در راستای محقق‌سازی اهداف وزارت صمت و اجرای طرح احیا( موضوع فعال‌سازی 20 درصد از معادن غیرفعال و راکد کشور در سال جهش تولید) این اقدام در استان انجام می‌شود.
    وی افزود: معادن منیزیت آسکوه، دهنه باغی و سبزپوشان با سرمایه‌گذاری و پیمانکاری شرکت‌های مردان کوه کویر و البرز کانی به مبلغ 200 میلیارد ریال و ایجاد اشتغال 30 نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم و با همکاری سازمان صمت سیستان و بلوچستان فعال و به چرخه تولید بازگشتند.
    معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان بیان‌کرد: در کنار این معادن (منیزیت آسکوه، دهنه باغی وسبزپوشان ) واحدهای دانه‌بندی (پیش‌فرآوری ) درحال جانمایی است که در آینده‌ای نزدیک به بهره‌برداری خواهد رسید.

    ذخایر 38تنی طلا در سیستان و بلوچستان

    استاندار سیستان و بلوچستان گفت: با بهره‌برداری از معدن طلا در تفتان توسط شرکت شستا میزان ذخیره طلای این استان به 38 تن افزایش یافته است.

    احمدعلی موهبتی افزود: این استان دارای معادن غنی طلا در مناطق مختلف از جمله در اطراف کوه‌های آتشفشان تفتان و بزمان است.

    وی بیان کرد: معدن طلای تفتان توسط شرکت شستا به بهره‌برداری رسیده که با برآوردهای انجام شده 25 تن طلای خالص می‌توان از آن استخراج کرد.

    استاندار سیستان و بلوچستان گفت: مهمترین مزیت استان ترانزیت و تجارت و دومین مزیت آن معدن است که مزیت معدن استان و رشد و توسعه آن در همه ابعاد طی سال‌های اخیر شتاب بیشتری گرفته است.

    وی ادامه داد: بخشی از معادن سیستان و بلوچستان معادنی است که در کشور و در دنیا نقش آفرینی خواهند کرد همانند معادن مسی که در استان شناسایی شده که انشاءالله رونمایی خواهد شد.
    موهبتی تصریح کرد: یک معدن طلا در سیستان و بلوچستان به نتیجه رسیده که دارای پروانه بهره‌برداری است و عملیات استخراج آن آغاز شده که تا کنون400 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در این معدن انجام شده که نهایتا بیش‌از سه هزار میلیارد ریال در این معدن سرمایه گذاری خواهد شد.
    وی خاطرنشان کرد : امیدواریم در سال آینده معادن دیگری هم که مطالعات آن انجام شده به نتیجه برسد. انشاء الله سال 1400 سال طلایی استان سیستان و بلوچستان خواهد بود.
    استاندار سیستان و بلوچستان گفت: سایر معادن فلزی نیز در استان شناسایی شده و سرمایه‌گذاران مختلفی در این ارتباط جذب شده‌اند و مجموعه‌های شناخته شده‌ای از جمله ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره )،مس سرچشمه و شستا در زمینه سرمایه‌گذاری در معادن استان تفاهم‌نامه‌هایی امضا کرده‌اند.
    وی بیان کرد: با سرمایه‌گذاری‌های چند هزار میلیارد تومانی که سازمان‌ها و شرکت‌های معتبر در سیستان و بلوچستان در بخش معدن انجام می‌دهند مطمئن هستیم که سال 1400 سالی خوب برای بخش معادن در استان باشد.

    معادن سیستان ‌و بلوچستان هم فراهم‌آورنده ملزومات اولیه صنایع‌اند، هم عامل رونق تولید، هم افزایش‌دهنده اشتغال و در نهایت عامل رشد صادرات و ارزآوری برای کشورمان ایران هستند.

    برنامه‌ریزی و اقدامات دولت در سال‌های اخیر برای رونق معادن سیستان‌ و بلوچستان یادآوری می‌کند که رشد و شکوفایی این صنعت برای توسعه این استان ضروری و دارای اهمیت است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر