معاون بازاریابی و فروش ذوب آهن اصفهان اعلام کرد:

۶ راهکار برای بهبود اوضاع بازار فولاد

عصر معدن- بهزاد کرمی معاون بازاریابی و فروش ذوب آهن اصفهان در گفت و گو با کالاخبر، ۶ راهکار را برای بهبود اوضاع بازار فولاد و برقراری آرامش و تعادل بر مبادلات این محصولات اعلام کرد.;

۶ راهکار برای بهبود اوضاع بازار فولاد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از کالاخبر، گفت و گو  با کرمی معاون بازاریابی و فروش ذوب آهن اصفهان را می خوانید.

    *با توجه به التهاب قیمت انواع کالاها در پی رشد بهای ارز، یکی از راهکارهای اصلی برای تعادل نسبی بازار، تقویت سمت عرضه البته با پایش تقاضا است. دیدگاه شما در این باره چیست؟

    تقویت عرضه باید همراه با کنترل دقیق انبارهای ورودی مواد اولیه و خروجی محصول درجهت جلوگیری از هرگونه احتکار در هر مرحله از زنجیره تولید باشد. فرآیند عرضه و تقاضا به عنوان یکی از اصلی ترین فاکتورهای تاثیرگذار بر بازار نیز باید از هر دو جهت، با هدف تنظیم قیمت ها و دستیابی مصرف کننده نهایی، از سوی مراجع مربوط مورد ارزیابی مداوم قرار گیرد و در این فرآیند سوداگران ناسالم شناسایی و حذف گردند.

    *انتقاد به قیمت گذاری دستوری کماکان از سوی فعالان صنعت فولاد وجود دارد، به نظر شما بهترین تصمیم در حوزه کشف قیمت ها چیست؟

    شکی نیست که قیمت گذاری دستوری هیچ وقت بازخورد مثبتی نداشته و حتی به تشدید رشد قیمت ها دامن زده است. همانگونه که اشاره شد سیستم عرضه و تقاضا به عنوان یک عامل تنظیم گر قیمت ها، باید مورد توجه قرار گیرد. همچنین به منظور دستیابی و کشف قیمت های شفاف تر باید هزینه های تولید با درنظرگیری تمام عوامل تاثیرگذار در زنجیره تولید و نیز توجه به هزینه های سرمایه گذاری بیشتر در تولید بعضی از مقاطع نسبت به دیگر محصولات، محاسبه سود متناسب با میزان سرمایه گذاری و هزینه ها و نگاهی به قیمت ها و نسبت های جهانی نیز لحاظ شود.

    *هفته گذشته ذوب آهن و شرکت های بخش خصوصی عرضه های مناسبی در حوزه مقاطع فولادی در بورس کالا داشتند که به گفته فعالان بازار با ادامه عرضه پرحجم ذوب آهن و سایر شرکت ها، بازار مقاطع متعادل می شود. در خصوص عرضه های هفته گذشته توضیح می دهید و اینکه آیا عرضه های ذوب آهن به شکل پرحجم و مستمر ادامه خواهد داشت؟

    در حال حاضر با توجه به تورم افسارگسیخته موجود در بازار تمام فرآورده های تولیدی، محصولات فولادی و غیر فولادی بیشتر دستخوش ابزاری برای حفظ ارزش سرمایه و جایگزینی به عنوان یک کالای سرمایه ای شده و عرضه بیشتر به عنوان تنها راهکار مناسب برای پاسخ به نیاز بازار، نمی تواند به عنوان عامل تاثیر گذار بر کنترل و رسیدن به ثبات بیشتر مد نظر قرار گیرد. در این زمینه حذف مشتری نماهای خریدار از چرخه فرآیند فروش تا مصرف با کنترل توزیع و عدم احتکار و در کنار آن مشارکت در عرضه بیشتر از سوی تولید کنندگان فولادی می تواند افق جدیدی را برای این بازار نمایان سازد. فرآیند عرضه و به بیان دیگر تولید جهت عرضه، خود تاثیرپذیر از شرایط تامین پایدار مواد اولیه تولید، حمایت های دولت نظیر یکسان سازی استفاده از یارانه های انرژی برای تمامی بخش های تولید فولاد و همچنین شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان، جهت نیل به این هدف و عرضه های مداوم به منظور دستیابی مصرف کننده نهایی که به طور عمده اقشار کم درآمد و ضعیف جامعه را شامل می شوند، می باشد.

    *پیش بینی شما از روند ماه های آینده بازار فلزات چیست و اگر پیشنهادی برای بهبود فرآیندها دارید، بفرمایید.

    همه گیری جهانی ویروس کرونا تاثیر شدیدی بر تمامی بازارهای جهانی و فولاد گذاشته و باعث کم شدن فعالیت های اقتصادی در ماه های گذشته و کاهش شاخص های جهانی تجارت شده است. در ماه های پیش رو با توجه به فعالیت های کم تجار در دوره قبل و همچنین کاهش عوامل زیست محیطی نظیر فصل های بارانی و مشکلات حمل و نقل از یک سو و کاهش موجودی انبارها از سطح پاسخگو به نیاز در پروژه ها و محرک های اقتصادی تعریف شده از سوی کشورهایی نظیر چین و تامین محصول لازم برای پروژه های نیمه تمام و جدید در فصل پاییز و ترمیم موجودی انبارها، چشم انداز رشد تقاضای جهانی فولاد را نمایان می کند. همچنین بازسازی مناطق آسیب دیده در طول این دوران، پیش از مواجه شدن با فصل سرما و محدودیت های پیش بینی شده نظیر موج بعدی کرونا و مسایل زیست محیطی نیز در انتظار رشد و بهبود تقاضای جهانی برای محصولات فولادی اثرگذار خواهد بود.

    دست آخر پیشنهاد بنده برای بهبود اوضاع فعلی بازار فولاد، «کنترل سیستم عرضه و به خصوص تقاضا به دور از هر گونه ایجاد تنش در بازار»، «اعمال راهکارهای مناسب به منظور کاهش جذابیت محصولات فولادی برای خریداران سرمایه ای و سوداگران»، «حمایت بیشتر دولت از تولیدکنندگان»، «کنترل فرآیند پس از خرید و توزیع کالا»، «جلوگیری از فشرده سازی بیشتر نیروی غیر قابل کنترل تورم در سایه کنترل های دستوری» و نیز «مشارکت بیشتر انجمن تولیدکنندگان محصولات فولادی»، از عواملی است که می تواند در بهبود شرایط بازار فولاد، موثر واقع گردد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر