مرکز پژوهش های مجلس ارزیابی کرد؛

سند طرح جامع فولاد کشور از منظر فرصت ها و چالش های انقلاب صنعتی چهارم

عصر معدن- مرکز پژوهش های مجلس طی گزارشی به بررسی« واکاوی سند طرح جامع فولاد کشور از منظر فرصت ها و چالش های انقلاب صنعتی چهارم و پیشنهاد فرصت‏‌های اصلاحی و تحولی » پرداخت.;

سند طرح جامع فولاد کشور از منظر فرصت ها و چالش های انقلاب صنعتی چهارم
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از خانه ملت، دفتر مطالعات انرژی ، صنعت و معدن این مرکز در گزارشی با عنوان «واکاوی سند طرح جامع فولاد کشور از منظر فرصت ها و چالش های انقلاب صنعتی چهارم و پیشنهاد فرصت‌‏های اصلاحی و تحولی » هدف از انجام این گزارش را واکاوی سند جامع فولاد کشور از منظر فرصت ها و چالش های انقلاب صنعتی چهارم دانسته است.

    بنابراین گزارش، شواهد متعددی، نشان می دهد در صنعت فولاد کشورهای پیشرو، انقلاب صنعتی چهارم موضوعی کلیدی است و برنامه ها و اقدام های مؤثری دراین باره انجام داده اند و چشم اندازهای خود را نیز مبتنی بر این انقلاب ترسیم کرده اند.

    گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس می‌‎افزاید؛ در حال حاضر، طرح جامع فولاد کشور در جایگاهی بین انقلاب صنعتی دوم و سوم قرار دارد. همچنین تمرکز این طرح بر برآورد میزان تولید 55 میلیون تن فولاد در افق 1404 با توجه به عرضه و تقاضا و همچنین برون یابی سایر زیرساخت ها و نیازمندی های تولید مانند آب، برق، گاز، فناوری و غیره است. بنابراین طرح جامع فولاد کشور، برنامه و راهبرد مشخصی برای انقلاب صنعتی چهارم ندارد.

    این گزارش می افزاید؛ بی توجهی به انقلاب صنعتی چهارم در طرح جامع فولاد کشور منجر به مسائلی چون وابستگی شدید فناورانه، از دست دادن بازارهای آینده، جهت دهی نادرست توانمندی ها، کاهش بهره وری و افزایش هزینه تولید، ناتوانی در ارائه مدل های جدید کسب وکار، آسیب پذیری در مقابل تهدیدهای فناورانه و از دست دادن فرصت تجارت فناوری خواهد شد. لکن به رغم کمبودها و چالش ها، ظرفیت هایی نیز در صنعت فولاد کشور وجود دارد که می توان با بالفعل کردن و ارتقا آن، این صنعت را برای نقش آفرینی در انقلاب صنعتی چهارم آماده ساخت.

    براساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس؛ از جمله این ظرفیت ها می توان به برخی ظرفیت های طرح جامع فعلی، نیروی انسانی خبره، دانش فنی انباشته، زیرساخت های آموزشی، پژوهشی و آزمایشگاهی، قوانین و نهادهای حامی و تسهیل گر، شرکت های دانش بنیان و اکوسیستم رو به رشد استارتاپی، اشاره کرد.

    یافته های این مطالعه نشان می دهد که باید به جای هدفگذاری‏‌های کمّی و کوشش نهادهای حاکمیتی و بنگاه‏‌های تولیدی در این راستا، «فولاد دانش‏ بنیان» یا «فولاد 0/4» به عنوان مفهوم محوری در بازنگری مجدد طرح جامع فولاد در نظر گرفته شود و همه طرح‏ ها و برنامه ‏های سیاستی و عملیاتی در راستای آن تنظیم شود. تدوین برنامه راهبردی برای صنعت فولاد کشور، مبتنی بر اقتضائات انقلاب صنعتی چهارم، باید به تمام برنامه های مکان یابی، آب، برق، گاز، زیست محیطی و برنامه توسعه فناوری این صنعت توجه داشته باشد.

    متن کامل این گزارش و نتایج به دست آمده از آن را اینجا بخوانید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر