رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنى اتاق بازرگانى ایران:

تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در چشم انداز ۱۴۰۴ محقق مى شود

عصر معدن- بهرام شکوری رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران در همایش عبور از بحران در صنعت متالورژی، فولاد و زنجیره تامین گفت: تحریم‌‌های داخلی بسیار سخت‌تر از تحریم‌های خارجی است.;

تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در چشم انداز ۱۴۰۴ محقق مى شود
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن»، وی افزود : آمارها نشان می دهد با توجه به ظرفیت‌های ایجاد شده برای تولید 55 میلیون تن فولاد و استفاده از ظرفیت 80درصدی آن در 1404 محقق می شود.

    وی گفت: میزان مصرف سرانه دنیا 300 کیلوگرم و در ایران 273 کیلوگرم فولاد است. حال دو نوع برآورد در سال 1404 وجود دارد که در این سال با توجه به افرایش جمعیت به 34 میلیون تن فولاد نیاز داریم اما بر اساس اِلمان‌ها به 26 میلیون تن میرسد و صادرات 16 میلیون تنی خواهیم داشت.

    شکوری گفت: دغدغه برای تامین سنگ آهن از سوی فولادی ها وجود دارد اما اگر با 80درصد ظرفیت واحدها فعالیت کنند، در نهایت 130 میلیون تن سنگ آهن نیاز داریم.

    وی ادامه داد: از 1404 به بعد ما 19 میلیون تن سنگ آهن خواهیم داشت ما تا 32 بعد از 1404 سنگ آهن خواهیم داشت. اگر به این موضوع که مصرف کشور 26میلیون تن است برسیم، باید جانمایی کارخانه ها تغییر کند.

    شکوری گفت: بر مبنای این موضوع، استان‌هایی که مازاد فولاد دارند شناسایی شوند و استانهای شرقی نیاز افغانستان ترکمنستان و... را می توانند تامین کنند.
     
    به گفته وی فولادی ها نباید دغدغه کمبود سنگ آهن را حتی بدون انجام اکتشافات جدید نداشته باشند.

    وی گفت: بحث آب باید مدیریت شوند و اگر مدیریت درستی در کشور به ویژه در کشاورزی انجام شود.

    وی ادامه داد: 22درصد از کارخانه های فولادی در شمال یا جنوب کشور هستند که باید به 55 درصد برسد و دولت باید در این زمینه حمایت کند و زیرساختها را به وجود آورد.

    شکوری گفت: با توجه به سهم اندک معدن و صنایع معدنی از آب، می توان واحدهای فولادسازی را در کنار آب به وجود آورد.

    وی درباره حمل و نقل ریلى فولاد نیز گفت: هدف ما رسیدن به 30درصد حمل و نقل ریلی برای فولاد است چرا که اکنون تنها 7درصد است. باید 23.5درصد رشد سالیانه داشته باشیم که به نظر می رسد محقق نمی‌شود و  23 میلیون کیلومتر ریل ایجاد نمی‌شود.

    وی گفت: باید در موج چهارم تکنولوژی قرار بگیریم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر