خودکفایی کشور در زمینه «بیلِت» فولاد

عصر معدن- با افتتاح فاز دوم خط تولید شمش فولاد آلیاژی یک شرکت دانش‌بنیان داخلی، ایران در زمینه تولید بیلت فولاد به خودکفایی رسید و به گفته مدیر عامل این شرکت این خط تولید با تسهیلات ۱۰.۲ میلیارد تومانی صندوق نوآوری و شکوفایی به بهره‌برداری رسید.;

خودکفایی کشور در زمینه «بیلِت» فولاد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۰ تير ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایسنا، فاز دوم خط تولید شمش فولاد آلیاژی یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان رونمایی شد. این شرکت دانش‌بنیان با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی، این خط تولیدی را با اضافه کردن یک کوره القایی با ظرفیت 15 تن راه‌‎اندازی کرده است. ظرفیت تولیدی خط جدید این شرکت دانش‌بنیان تولید سالانه 100 هزار تن بیلِت آلیاژی فولاد است.

    ایمان فیض عظیمی، مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان گفت: ما برای تکمیل این خط تولیدی جدید به کوره القایی نیاز داشتیم، به همین منظور پس از جست‌وجو در بازار کشور متوجه شدیم که یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی به فناوری تولید کوره‌های القایی دست یافته و آنها را روانه بازار کرده است. ما نیز به این شرکت دانش‌بنیان سفارش خرید کوره القایی با ظرفیت 15 تن را دادیم و در این زمینه صندوق نوآوری و شکوفایی با تسهیلات لیزینگ از هر دو شرکت خریدار و فروشنده حمایت کرد.

    وی ادامه داد: هزینه خریداری کوره القایی 14 میلیارد تومان اعلام شده بود که صندوق نوآوری مبلغ 10 میلیارد و 200 میلیون تومان از هزینه مذکور را به صورت تسهیلات لیزینگ و با تنفس 12 ماهه به ما اعطا کرد.

    فیض عظیمی با اشاره به ویژگی بلیت فولادی، اظهار کرد: از ضایعاتی که به وسیله کوره القایی ذوب می‌شود، بیلِت فولادی تهیه می‌کنند و این بیلت مواد اولیه کارخانه‌های نورد و میلگرد و نبشی و تیرآهن خواهد بود و علاوه بر این مصارف صنعتی نیز دارد. از جمله، این بیلت‌ها در تولید قطعات صنعتی کاربرد دارند. از سوی دیگر این محصول در بازار آهن‌آلات بسیار پرطرفدار است.

    به گفه وی، بیلت به عنوان یکی از محصولات میانی نورد فولاد، سطح مقطع دایره‌ای یا مربعی شکل دارد. مساحت سطح مقطع‌ بیلت کمتر از 230 سانتی متر مربع است و طول بیشتری نسبت به شمش دارد. به همین دلیل عموما برای تولید محصولات طویلی مانند میلگرد و مفتول از بیلت استفاده می‌شود.

    مدیر عامل این شرکت اظهار کرد: این فرایند تولید بیلت، دانش‌بنیان نیست و با دستگاه ذوب به راحتی می‌توان آن را انجام داد، اما نوع بیلتی که ما به تولید می‌رسانیم، از نوع فولاد آلیاژی است و از شمش‌های میکروبر تهیه‌ می‌شود که درصد عناصر آن پایین است. وقتی درصد عناصر در آلیاژ پایین می‌آید، اضافه کردن آنها در فرآیند ذوب به سختی صورت می‌گیرد و به دانش زیادی نیاز دارد. شرکت ما نیز به واسطه دستیابی به این فناوری توانست عنوان دانش‌بنیانی را دریافت کند.

    به نقل از روابط عمومی صندوق نوآوری و شکوفایی، فیض عظیمی با بیان اینکه ما در برنامه‌های پیش‌روی خود به دنبال افتتاح خط تولید بیلت استیل هستیم، تاکید کرد: ما کار خود را با ظرفیت 12 نیروی انسانی و ماهانه 50 تن تولید آغاز کردیم و اکنون 70 نفر نیرو در شرکت فعال هستند و ظرفیت تولیدی ما نیز به ماهانه هزار تن رسیده است که با نصب کوره جدید و احداث فاز دوم ظرفیت ماهانه تولید ما به بیش از 4 هزار تن خواهد رسید.

    وی همچنین خاطرنشان کرد: در حال مذاکره برای دریافت چهار و نیم مگاوات برق هستیم که اگر این مقدار فراهم شود، می‌توانیم ظرفیت تولیدی خود را به بیش از 7 هزار تن برسانیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر