درخواست فعالان اقتصادی؛

قیمت‌گذاری زنجیره فولاد بر اساس شاخص‌های بازار سرمایه

عصر معدن- اعضای کمیسیون اقتصاد کلان اتاق ایران تاکید کردند: قیمت‌گذاری زنجیره فولاد بر اساس شاخص‌های بازار سرمایه انجام شود.;

قیمت‌گذاری زنجیره فولاد بر اساس شاخص‌های بازار سرمایه
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از پایگاه خبری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، شرکت‌کنندگان در نشست کمیسیون اقتصاد کلان اتاق ایران خواستار شدند که دولت اجازه دهد نسبت‌های قیمتی کل زنجیره فولاد طبق استانداردهای جهانی و با توافق اعضای انجمن تولید کنندگان فولاد ایران تعیین شود.

    پارلمان بخش خصوصی برای اتخاذ یک تصمیم جامع و هماهنگ به همت کمیسیون اقتصاد کلان و مشارکت کمیسیون‌های معادن و صنایع اتاق ایران، دومین نشست تخصصی را با حضور انجمن‌ها و تشکل‌های مربوطه برگزار کرد.

    «محمدرضا انصاری» نایب‌ رییس اتاق ایران در این نشست گفت: فعالان معدنی کشور باید برای رسیدن به دیدگاهی یگانه در مورد شیوه قیمت‌گذاری زنجیره فولاد به چند سوال اساسی پاسخ دهند. نخست اینکه عرضه فولاد در بورس و قیمت‌گذاری بر این اساس، مفید است؟ چنانچه هست، چه میزان از این فلز راهبردی باید بوسیله بورس عرضه شود؟

    وی همچنین این سووال را مطرح کرد که آیا نسبت تولیدات فولادی از معدن تا کنستانتره و از گندله تا شمش باید بر اساس نسبت‌های جهانی تعیین شود و یا با توافق در انجمن‌ مربوطه انجام گیرد؟

    همچنین «بهرام شکوری» رییس کمیسیون معادن اتاق ایران گفت: عرضه انواع تولیدات فولادی در بازار سرمایه در گذشته معنایی نداشت، اما عرضه در بورس پیشنهاد شد و امروز در رویه‌های بازار سرمایه بینش های متفاوتی وجود دارد.

    وی، جنبه مثبت دیگر عرضه تولیدات فولادی در بازار سرمایه را توجیه صادرات این فلز دانست و افزود: صادرات فولاد در گذشته نداشتیم، زیرا دولت برای حمایت از بازار داخل، مجوز صادرات فولاد را نمی‌داد.

    شکوری یادآور شد: هنگامی که فولاد در بورس عرضه شد، زمانی رسید که بخشی از فولاد عرضه شده، مشتری نداشت در نتیجه مازاد بر مصرف بود و قابلیت صادرات یافت، با این اوصاف صادرات فولاد نیز امکان‌پذیر شد.

    رییس کمیسیون مزبور، دخالت‌های دولت در قیمت‌گذاری را اقدامی مخرب دانست و به نقش انجمن‌ها و تشکل‌ها اشاره کرد که به اعتقاد او نسبت‌ها و درصدهای قیمت‌گذاری باید با توافق انجمن‌ها و تشکل‌ها، پایین‌تر از قیمت‌های جهانی، بر اساس استانداردهای بین‌المللی و متناسب با شرایط تولید داخل تعیین شوند.

    شکوری تأکید کرد: این نسبت‌ها در کل زنجیره باید به گونه ای باشند که هر حلقه از آن علاقه مند به اعطای محصول خود به حلقه بعدی باشد.

    علی شمس اردکانی، رییس کمیسیون اقتصاد کلان اتاق ایران با نگاهی به سیر اتفاق ها در حوزه فولاد و تغییراتی که در روند تولید و صادرات این فلز روی داده، گفت: صادرات فولاد در گذشته معنا نداشت و هیچ‌کس فکر نمی‌کرد ایران صادرکننده این فلز شود، اما امروز ایران در این بخش رتبه پانزدهم دنیا را دارد.

    وی تشریح کرد: میزان مصرف فولاد در کشور حدود 15 میلیون تن و میزان تولید این محصول حدود 30 میلیون تن است؛ در واقع 15 میلیون تن قابلیت صادرات وجود دارد.

    رییس کمیسیون اقتصاد کلان اتاق ایران اضافه کرد: قیمت‌ها باید طبق قیمت‌های جهانی و منطقه‌ای تعیین شود و تا حدی از این قیمت‌ها ارزان‌تر باشد تا مزیت نسبی خود را حفظ کنیم و بدین ترتیب فولاد و آلومینیوم بیشتری صادر می‌شود و درعین‌حال گاز کمتری صادر خواهد شد.

    بر اساس این گزارش، انجمن تولید کنندگان فولاد ایران اعلام کرد، پارسال بیش از 10 میلیون تن صادرات فولاد محقق شد. این بخش حدود 40 تا 45 درصد ارزش صادرات معدن وصنایع معدنی را به خود اختصاص می دهد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر