فولاد ایران به پاکستان قاچاق می‌شود؟

عصر معدن- عضو پیشین هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، جریان قاچاق فولاد از ایران به پاکستان را تایید کرد و گفت: قاچاق از صادرات رسمی و فروش داخلی سود بیشتری دارد.;

فولاد ایران به پاکستان قاچاق می‌شود؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از ایلنا، بنا بر خبری که اخیرا منتشر شده حجم قاچاق شماری از محصولات فولادی ایران به پاکستان تا جایی افزایش پیدا کرده که انجمن فولاد پاکستان به این امر واکنش نشان داده و از دولت پاکستان خواهان اتخاذ راهکارهایی برای ممانعت از قاچاق فولاد ایران به این کشور شده است. بنا بر گفته انجمن فولاد پاکستان فراوانی فولاد قاچاق ایرانی در بازارهای این کشور بقای صنعت فولاد پاکستان را تهدید می‌کند، این در حالی است که صنعت فولاد در پاکستان صنعتی اشتغالزا و ارزآور به شمار می‌آید.

    در همین راستا عبدالحکیم ریگی، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و پاکستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا از بالا بودن تعرفه واردات محصولات آهنی ایران به پاکستان گفت و توضیح داد: تولید فولاد در پاکستان بالاست و وارد شدن فولاد ایران به پاکستان برای صنعت دردسرساز می‌شود، به ویژه که انرژی در ایران ارزان‌تر از پاکستان است و در نتیجه قیمت فولاد ایرانی نسبت به فولاد پاکستانی ارزان‌تر درمی‌آید، در نتیجه دولت پاکستان با وضع تعرفه‌های سنگین تلاش کرده مانع از ورود فولاد ایرانی به پاکستان شود.

    رئیس اتاق ایران و پاکستان البته تصریح کرد که در مورد قاچاق فولاد گزارشی به اتاق بازرگانی ارائه نشده است. در همین حال انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران هم تاکنون خبری مبنی بر اعتراض فولادسازان ایرانی به قاچاق فولاد کشور منتشر نکرده است.

    اما رضا شهرستانی عضو پیشین هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران نیز در گفت‌وگو با ایلنا جریان مستمر قاچاق فولاد از ایران به پاکستان را تایید کرد و گفت: قاچاق از صادرات رسمی و فروش داخلی سود بیشتری دارد.

    وی افزود: فولاد در ایران نسبت به دیگر کشورهای جهان 20 درصد ارزان‌تر فروخته می‌شود و سود مطلوب را تامین نمی‌کند، از سوی دیگر صادرکننده ایرانی در صادرات رسمی موظف به بازگرداندن ارز در سامانه نیما است اما اگر فولاد را به صورت قاچاق معامله کند ارز با قیمتی که در بازار است در اختیارش قرار می‌گیرد.

    شهرستانی تاکید کرد: برای کاهش قاچاق فولاد از ایران یا باید به خود صادرکننده اجازه صادرات دهند و یا عوارض صادرات را کاهش دهند.

    وی همچنین گفت: قاچاق فولاد تنها به سود قاچاقچی تمام می‌شود در مقابل تولیدکننده داخلی، سهامدار و  دولت را متضرر می‌‌کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر