میزان تولید فولاد خام ایران افزایش یافت

عصر معدن- با اعلام انجمن جهانی فولاد، تولید فولاد خام ایران در ماه می سال جاری میلادی با افزایش ۸.۸ درصدی، به سه میلیون و ۳۰۰ هزار تن رسید و بعد از کره جنوبی، در رتبه هفتم رده‌بندی تولیدکنندگان جهانی فولاد قرار گرفت.;

میزان تولید فولاد خام ایران افزایش یافت
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۴ تير ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از کالاخبر ، انجمن جهانی فولاد در گزارش میزان تولید جهانی فولاد خام در ماه می 2023 (11 اردیبهشت تا 10 خرداد 1402) اعلام کرد: تولید جهانی فولاد خام در این ماه به 161 میلیون و 600 هزار تن رسید که 5.1 درصد در مقایسه با ماه می سال پیش میلادی کاهش داشت.

    این سند که بر اساس اطلاعات گزارش شده 63 کشور تولیدکننده فولاد به این انجمن گردآوری شده است، نشان می‌دهد با وجود کاهش تولید بیشتر فولادسازان عمده جهانی میزان تولید فولاد در کشورهای ایران، روسیه، هند و آلمان افزایش داشته است. بیشترین افزایش مربوط به دو کشور ایران و روسیه است که رشد 8.8 درصدی را در ماه می 2023 تجربه کردند و در رتبه‌های بعدی، هند با 4.1 درصد و آلمان با 0.2 درصد افزایش تولید قرار دارند.

    از نظر درصد تغییرات میزان تولید در ماه‌های ژانویه تا می سال 2023 در مقایسه با مدت مشابه سال پیش از آن، ایران با رشد 2.2 درصدی در پنج ماه نخست سال میلادی، بعد از هند رکورددار افزایش نسبی تولید فولاد خام در جهان است. برخی کارشناسانان صنعت فولاد، علت کاهش تولید این محصول استراتژیک در ماه می امسال را کاهش قیمت جهانی فولاد می‌دانند؛ به طوری که قیمت شمش فولادی و اسلب صادراتی ایران در بازارهای جهانی در دو ماه اول سال 1402، حدود 17 درصد کاهش پیدا کرد.

    ابتدای امسال، هم‌زمان با ریزش قیمت‌ها در بازارهای جهانی، قیمت محصولات فولادی نیز در ایران نیز به شدت ریزش کرد اما با آغاز خرداد ماه، بازار قیمت محصولات فولادی ایران روبه ثبات رفت و در محدوده قیمتی کوچکی نوسان کرد. فولادسازان داخلی با وجود کاهش قیمت جهانی این محصول، رشد تولید را سرلوحه کار خویش قرار دادند و این باعث شد قیمت محصولات صادراتی فولاد ایران از ابتدای خرداد ماه در بازارهای جهانی به ثبات برسد.

    بر اساس آخرین گزارش انجمن جهانی فولاد، سه کشور برتر تولیدکننده فولاد خام در جهان چین، هند و ژاپن هستند و چین ماه می امسال 90.1 میلیون تن فولاد خام تولید کرد که 7.3 درصد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل کاهش داشت.

    ماه می 2023، هند با تولید 11.2 میلیون تن فولاد خام، رشد 4.1 درصدی را تجربه کرد و ژاپن با تولید 7.6 میلیون تن فولاد خام، کاهش 5.2 درصدی در این بازه زمانی را ثبت کرد. بر اساس این گزارش، تولید فولاد خام در ایالات متحده آمریکا برای ماه می امسال، 6.9 میلیون تن تخمین زده می‌شود که 2.3 درصد کاهش در مقایسه با ماه می سال 2022 را نشان می‌دهد و این کشور، کماکان چهارمین فولادساز برتر جهان است.

    در گزارش انجمن جهانی فولاد آمده است: در بازه زمانی ماه می 2023، روسیه 6.8 میلیون تن فولاد خام تولید کرد که 8.8 درصد افزایش را نشان می‌دهد و این کشور با این میزان تولید جایگاه خود به عنوان پنجمین کشور تولیدکننده فولاد جهان را مستحکم‌تر کرد.

    طبق این گزارش، ماه می امسال، کره جنوبی با تولید 5.8 میلیون تن تولید فولاد خام و با 0.1 درصد کاهش، در رتبه ششم تولیدکنندگان فولاد در جهان قرار گرفت. بر اساس اطلاعات گزارش شده 63 کشور به این انجمن، ایران ماه می امسال با تولید 3.3 میلیون تن فولاد خام ،رشد 8.8 درصدی را تجربه کرد و نخستین بار در جایگاه هفتم در بین فولادسازان جهان قرار گرفت. آلمان با تولید 3.2 میلیون تن و رشد 0.2 درصدی، ترکیه با تولید 2.9 میلیون تنی و کاهش 10.4 درصدی و برزیل با تولید 2.8 میلیون تنی و کاهش 5.5 درصدی، به ترتیب رتبه‌های هشتم تا دهم تولیدکنندگان فولاد را به خود اختصاص دادند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر