تاکید نمایندگان خانه ملت بر عرضه کل محصولات فولادی در بورس کالا

عصر معدن- طی روزهای گذشته نمایندگان خانه ملت ضمن بررسی بازار فولاد در صحن علنی مجلس شورای اسلامی، بر عرضه کل محصولات فولادی در بورس کالا به منظور ساماندهی بازار و کشف قیمت شفاف و جلوگیری از بروز رانت در این بازار رقابتی تاکید کرده و قیمت گذاری دستوری را ناکارامد خواندند.;

تاکید نمایندگان خانه ملت بر عرضه کل محصولات فولادی در بورس کالا
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۱:۰۰

    بورس کالا محور مبادلات فولاد کشور می‌شود

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از کالاخبر، سخنگوی هیات رییسه مجلس با اشاره به لزوم عرضه کل زنجیره فولاد در بورس کالا بیان داشت: یکی از اهداف ما ساماندهی بازار فولاد و سوق دادن آن به سمت بورس کالا است تا بتوانیم عرضه فولاد را در بورس کالا منحصر کنیم تا همه چیز شفاف باشد.

    محمد حسین فرهنگی اظهار داشت: باتوجه به نوسان غیرواقعی قیمت فولاد در ماه‌های اخیر، مجلس به دنبال آن بود که به طور جدی به نوسان غیرمنطقی قیمت و البته قیمت گذاری دستوری ورود کند تا رویه‌ای منطقی و عادلانه برای تولیدکننده و مصرف کننده اجرایی شود.

    وی گفت: عرضه کامل فولاد تولیدی کشور در بورس کالا یکی از مهمترین دغدغه‌های دولت و مجلس در ماه‌های گذشته است البته مشکل کار به آنجا بر می‌گردد که به دلیل قیمت دستوری اعمال شده، شاهد ایجاد تلاطم در بازار فولاد و سواستفاده برخی افراد بودیم که با حضور رزم حسینی وزیر جدید صمت تعاملی جدید با مجلس آغاز شده تا عرضه فولاد از طریق بورس کالا تنها محور بازار باشد تا نرخ گذاری محصولات نیز در شفافیت کامل انجام شود.

    کل تولیدات راهی بورس شوند

    نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز اظهار کرد: درصد اندکی از فولاد تولیدی در بورس عرضه می‌شد که عملا کفاف نیاز خریداران یا تولیدکنندگان زنجیره را در بازار نمی‌داد و کمتر از 40 درصد مصرف داخل بود، بنابراین عملا در بازار عطش ایجاد می‌شد.

    علی جدی اظهار داشت: براساس طرح فولاد کمیسیون صنایع و معادن الزام می‌شود که کل محصولات زنجیره فولاد در بورس عرضه و روی صادرات مازاد بر بورس کار شود. قبلا درصد جزیی در بورس عرضه می‌شد که باعث اشکال بود.

    وی افزود: بخشی از آنچه به دنبال آن هستیم و نظر وزیر هم در مورد آن مثبت است، عرضه کامل زنجیره‌ فولاد در بورس است. بخش دیگر هم سامانه جامع تجارت است که مربوط به کنترل انبارهای تولیدکننده‌هایی که از این زنجیره خریداری می‌کنند.

    جدی تصریح کرد: قطعا عرضه کل زنجیره فولاد در بورس تاثیر مثبت خواهد داشت چراکه عرضه‌ مازاد بر مصرف داریم. اگر مصرف سالانه فولاد زیر 20 میلیون تن باشد، تولید کشور بالای 30 میلیون تن است. یعنی نزدیک دو برابر مصرف، تولید داریم.

    جدی افزود: فولاد خارج از بورس به دلالان داده می‌شد، آنها هم از این عطش استفاده می‌کردند و قیمت فولاد را افزایش می‌دادند که به تبع آن قیمت بورس نیز افزایش پیدا می‌کرد؛ به همین علت طرحی ارائه شد تا مانع رانت خواری دلالان شود.

    وی خاطرنشان کرد: برای اینکه فولاد احتکار نشود، تنها تولیدکننده زنجیره یا مصرف‌کننده نهایی، خریدار خواهند بود بنابراین انبار این افراد باید تحت کنترل سامانه تجارت قرار بگیرد تا احتکار نکنند. یعنی اگر در بورس عرضه‌ای می‌شود تنها برای تولید باشد، به همین علت سامانه تجارت ملزم به کنترل انبار این افراد است.

    طرح فولادی کمیسیون صنایع و معادن مجلس

    سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به بررسی طرح توسعه و تولید پایدار زنجیره فولاد در کمیسیون متبوعش، عرضه کل تولید در بورس کالا را شاه بیت این طرح دانست.

    حجت الله فیروزی سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در تشریح نشست هفته جاری کمیسیون متبوعش، گفت: دستور کار روز یکشنبه کمیسیون صنایع و معادن بررسی طرح توسعه و تولید پایدار زنجیره فولاد بود؛ گزارش کمیسیون صنایع و معادن درباره وضعیت بازار فولاد و علل نابسامانی این بازار هفته گذشته در صحن علنی مجلس قرائت شد و این گزارش به منظور تبدیل آن به این قانون پیشنهادی مجدد به کمیسیون صنایع و معادن ارجاع شد.

    نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی افزود: در جریان بررسی طرح توسعه و تولید پایدار زنجیره فولاد از ظرفیت وزارت صنعت، معدن و تجارت، فولادکاران بزرگ مانند ذوب آهن اصفهان، اتاق بازرگانی، مرکز پژوهش ها و ... استفاده شده است.

    وی با بیان اینکه طرح توسعه و تولید پایدار زنجیره فولاد با هدف تنظیم بازار داخل و حمایت از صادرات در 5 ماده تدوین شده، در تشریح مواد آن، اضافه کرد: بخش نخست این طرح مربوط به تعاریف، بخش دوم فروش داخل، بخش سوم مربوط به صادرات، قسمت بعدی ایجاد کمیته رصد و پایش بازار فولاد و آخرین بخش مربوط به سامانه جامع تجارت است.

    این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه طرح توسعه و تولید پایدار زنجیره فولاد، بازار را تنظیم گری می کند، ادامه داد: شاه بیت این طرح الزام به فروش همه محصولات زنجیره فولادی در بورس است و ضمانت اجرایی آن نیز این است که عدم فروش تمامی محصولات زنجیره فولاد در بورس جرم تلقی می شود و مجازات سنگینی برای متخلفان پیش بینی شده است.

    سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: جزئیات طرح توسعه و تولید پایدار زنجیره فولاد بررسی و تصویب شد و در صورت تصویب این طرح در صحن علنی مجلس بسیاری از مشکلات حوزه فولاد رفع خواهد شد.

    قیمت گذاری دستوری فولاد منتفی است

    عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز با بیان اینکه قیمت گذاری دستوری فولاد منتفی است و مقرر شده با عرضه کل فولاد کشور در بورس کالا، قیمت ها براساس عرضه و تقاضای بازار کشف شود،  اظهار داشت: بورس کالا تنها مسیر  شفاف برای عرضه فولاد است و قرار است بازار فولاد برای شفاف سازی و کشف قیمت عادلانه به کلی در بورس عرضه شود.

    جبار کوچکی زاده افزود: یکی از مشکلاتی که امروز گریبانگیر بازار فولاد است حضور واسطه ها و اختلال در عرضه این محصول است که منجر به مشکلاتی در صنایع وابسته به فولاد شده است. از این رو عرضه بخشی از تولیدات در بازار خارج از بورس منجر به غیرشفاف شدن بازار شده و این موضوع با برنامه وزارت صمت به زودی حل می شود.

    این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پایان تاکید کرد: امروز در صنعت فولاد و یا صنایع دیگر شاهد نوسان کاذب قیمت ها هستیم بنابراین وزارت صمت با جدیت به دنبال تعادل بازارهاست و تنها راه رفع مشکلات صنعت فولاد در کشور و رهایی از نرخ گذاری دستوری به واسطه عرضه در بورس کالاست که کنار رفتن قیمت گذاری دستوری به حذف واسطه ها منجر می شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر