مدیرعامل شرکت صبا فولاد خلیج فارس:

رسیدن به ظرفیت تولید ۱میلیون و ۵۰۰ هزار تنی بریکت کار سختی نیست

عصر معدن- صبا فولاد خلیج فارس پروژه ای در منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس است که از سال ۱۳۸۴ با ورود شرکت اس آر هند که یکی از شرکت های بزرگ تولید فولاد در هند است، آغاز به فعالیت کرد. حدود سه سال بعد به دلیل جدی شدن بحث تحریم ها این شرکت از کشور خارج شد و صندوق بازنشستگی این سرمایه گذاری را به تنهایی ادامه داد.;

رسیدن به ظرفیت تولید ۱میلیون و ۵۰۰ هزار تنی بریکت کار سختی نیست
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر معدن» به نقل از اقتصادآنلاین، در سال 96 این پروژه به بهره برداری رسید که اولین پروژه HPI یا همان بریکت گرم در ایران بود و تا امروز هم تنها تولید کننده بریکت آهن اسفنجی، شرکت صبا فولاد خلیج فارس است. بریکت در دنیا تولیدکنندگان محدودی دارد و صادرکنندگان آن حتی محدودتر نیز هستند به گونه ای که صبا فولاد جزء سه شرکت بزرگ صادر کننده بریکت در دنیا است.

    احسان دشتیانه مدیرعامل شرکت صبا فولاد خلیج فارس، در خصوص طولانی شدن فرآیند راه اندازی پروژه شرکت پس از خروج شرکت هندی، گفت: یکی از مهمترین دلایل طولانی شدن فرآیند راه اندازی این پروژه اشکالاتی است که در روند خصوصی سازی بود که خارج از بحث امروز ماست. در دو دهه اخیر خصوصی سازی هایی داشتیم که واگذاری سهام بین شرکت ها در قالب صندوق هایی همچون صندوق بازنشستگی بوده است که متخصصین و اهل فن توصیه می کنند که این صندوق ها بهتر است سهام داری کنند و در بحث مدیریت شرکت ها دخالتی نداشته باشند که امروز من برخلاف این روند یعنی با تصمیم صندوق، مدیریت این شرکت را بدست گرفته ام.

    دشتیانه تصریح کرد: ایران و هند بزرگترین تولیدکنندگان فولاد اسفنجی در دنیا هستند که اولین واحد تولید این نوع از فولاد در کشور، فولاد خوزستان بود که سه واحد کنار هم را با سه تکنولوژی مجزا در سال 1354 اجرا کرد  و در نهایت تکنولوژی میدرکس در ایران اجرا و نهادینه شد.

    مدیرعامل شرکت صبا فولاد خلیج فارس در خصوص تفاوت این شرکت با سایر شرکت های تولیدی در داخل و همچنین تفاوت آهن اسفنجی با بریکت گفت: تفاوتی که صبا فولاد به لحاظ فنی با سایر شرکت ها دارد این است که ما کولینگ زوون نداریم و به جای آهن اسفنجی بریکت تولید می کنیم. آهن اسفنجی قابلیت اشتعال و خودسوزی دارد که همین موضوع موجب سختی حمل و نقل این آهن می شود. به دلیل خواص آهن اسفنجی در صادرات آهن اسفنجی نیاز به استفاده از کشتی های خاص است ولی خب بریکت این مشکلات را ندارد و به دلیل پرسی که در فرآیند تولید این محصول انجام می شود، مشکلاتی که آهن اسفنجی می تواند در حین جابجایی و استفاده باعث شود را ایجاد نمی کند. اما باید در نظر داشت که بریکت مشکلات فنی و سختی تولید بیشتری نسبت به آهن اسفنجی دارد.

    وی خاطرنشان ساخت: یکی از دلایلی که موجب شده همواره تولید واقعی کمتر از ظرفیت اسمی باشد، این است که تعمیرات و نگه داری ماشین آلات تولید بریکت به درستی انجام نشده و اگر حتی یکی از دستگاه های تولید بریکت از مدار خارج شود، تولید لطمه می خورد و مشکلاتی که در زمینه نگه داری و تعمیر وجود دارد، از عمده دلایل لطمه خوردن تولید بریکت است.

    دشتیانه در توضیح برنامه های این شرکت برای جلوگیری از تکرار مشکلات و رسیدن به ظرفیت نهایی تولید، عنوان کرد: از زمان روی کار آمدن بنده ظرفیت تولید ماهانه 60 هزار تن به 100 هزار تن رسیده است. آمار تولید ظرفیت اسمی توسط پیمانکار سالانه یک میلیون و 250 هزار تن است که با تغییرات می تواند به ظرفیت یک میلیون و 450هزار تن رسید . رسیدن به مرحله تولید یک میلیون و 450 هزار تن دور از دسترس نیست و ما باید با طراحی فرآیند انجام تعمیرات پیشگیرانه، توقف های اضطراری خط تولید را به صفر برسانیم که در نتیجه انجام این فرآیندها رسیدن به این آمار کار چندان سختی نیست.

    دشتیانه معتقد است یکی از مشکلاتی که همواره شرکت های این چنینی برای توسعه برنامه های خود دارند، نبود نیروی کار ماهر و با انگیزه است که صبا فولاد از این لحاظ نیروی فنی، بومی، جوان و مستعد با میانگین سنی حدود سی سال دارد که با انگیزه و انرژی هستند و  باید بگویم همکاران ما توان رسیدن به آمار تولید 1 میلیون و 450 هزار تن تولید را دارند.

    مدیرعامل صبا فولاد خلیج فارس همچنین برنامه ی توسعه شرکت را برای رسیدن به ظرفیت تولید بیشتر اینگونه بیان کرد: پروژه جدید و رسیدن به فرآیند ذوب و احیا و همچنین رسیدن به آمار تولید 1 میلیون و 650 هزار تنی، سه سال زمان می برد و با راه اندازی این پروژه عملا 200 هزار تن به ظرفیت احیای ما اضافه می شود.

    احسان دشتیانه در خصوص افزایش ظرفیت تولید گندله در کشور با راه اندازی واحد های جدید که موجب کاهش هزینه ها برای خرید مواد اولیه می شود گفت: مازاد گندله در کشور باعث می شود که ما بهتر بتوانیم مواد اولیه خریداری کنیم اما در سال مالی گذشته شرکت صبا فولاد 90 درصد از گندله را توسط واسطه ها و شرکت های بازرگانی تامین کرده است و همین موضوع باعث شده که قیمت خرید گندله برای این شرکت بالا باشد. ما حتی از شرکت های هم گروهی همچون سنگ آهن مرکزی گندله را مستقیم خریداری نمی کردیم اما از این به بعد خرید ما حتما از بورس کالا و یا مستقیم از کارخانه خواهد بود به گونه ای که از اسفند ماه ما حتی یک کیلو گندله از شرکت های بازرگانی خریداری نکرده ایم.

    وی در ادامه با تشریح سیاست های کلی خرید این شرکت برای استحصال حداکثر سود ممکن گفت: ما تلاش می کنیم حتی در خرید از بازار آزاد هم با قیمت بهتری خرید کنیم که این به دلیل سبقه بنده در بخش بازرگانی با جدیت بیشتری به نفع سهامداران صورت می گیرد. اکنون ما از بزرگترین خریداران گندله در بورس کالا هستیم و قرارداد مستقیم بالای 23 درصد با هیچ شرکتی منعقد نکرده ایم.

    مدیرعامل صبا فولاد خلیج فارس در توضیح اعداد اعلامی که گاها به نرخ های خرید بیش از 30 درصدی در کدال می رسد گفت: نرخ کدال خوزستان بر مبنای فروش یعنی تحویل سنجیده می شود و گاهی اوقات با نوسانات قیمت تاریخ های تحویل با تاریخ های فروش در بازار فرق می کند. همه این تفاوت ها به این دلیل است که در کدال خوزستان تحویل های خرداد عملا فروش های فروردین است که این موضوع موجب وجود اختلاف های 2 درصدی در نرخ های اعلامی سامانه کدال می شود.

    احسان دشتیانه عنوان کرد: کامودیتی ها بازارهای نوسانی و هیجانی هستند که با در نظر گرفتن این موضوع ما هم نمی توانیم حساب درستی در خصوص بازار فروش آینده داشته باشیم اما باید در نظر داشت که با توجه به قدرت تولید ما مزیتی در این زمینه خواهیم داشت. همچنین باید در نظر داشت که جنگ اوکراین و روسیه که موجب شده است که روس ها محصولات خود را با قیمتی کمتر از سایر کشور ها در بازار عرضه کنند و افزایش عرضه روس ها باعث افت شدید قیمتی شدید در بازار شده است.

    وی در پایان صحبت های خود با اشاره به سیاست های انتشار کربن صفر گفت: دنیا در حال حرکت به سمت کربن صفر است و به عنوان مثال چین متعهد شده است که تا سال 2060 سیاست کربن صفر خود را تکمیل کند و اتحادیه اروپا به صورت جدی تا سال 2028 خواهان رسیدن به سیاست کرین صفر است. همین موضوع موجب افزایش جذابیت بازار آهن اسفنجی می شود و مزایایی که برای بریکت ذکر شد موجب تقویت بازار بریکت نیز می شود و در همه بازار ها محصولات ما بهتر خریداری می شود. هزینه تمام شده ما در بریکت بیشتر از آهن اسفنجی است و همین موضوع اختلاف 7 درصدی قیمت ما را با آهن اسفنجی در بورس کالا توجیه می کند. به طور کل ما به هیچ عنوان در آینده محدودیت فروش نخواهیم داشت و در نهایت ما در بهترین نقطه جغرافیایی توسعه صنعت فولاد هستیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر