نبود توازن در زنجیره فولاد

عصر معدن- مدیرعامل شرکت تأمین مواد اولیه فولاد خاورمیانه گفت: بین صنعت فولاد کشور و تأمین مواد اولیه نتوانستیم توازن ایجاد کنیم و تأمین مواد اولیه متناسب با تولید فولاد نبوده است.;

نبود توازن در زنجیره فولاد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از صدا و سیما، خانم بیتا بصیرانی در دهمین گردهمایی فولادی و آلیاژ‌های فولادی درباره تأمین مواد اولیه مورد نیاز افزود: یکی از مزیت‌های کشور ما بحث تأمین مواد اولیه صنعت فولاد است، اما اکنون صنعت فولاد به موازات مواد اولیه که به آن نیاز دارد، رشد نکرده است.

    وی با بیان این‌که اکنون صنعت فولاد، جلوتر از تأمین مواد اولیه حرکت کرده است گفت: ما اکنون کارخانه‌های بزرگ و فناوری‌های خوبی در این حوزه داریم، اما در تأمین مواد اولیه دچار مشکل شدیم، چون نتوانستیم در این میان توازن برقرار کنیم.
    مدیر عامل شرکت تأمین مواد اولیه فولاد خاورمیانه افزود: بحث سنگ آهن و نبود توازن در زنجیره تأمین مواد اولیه در مواد آهن دار موضعی است که در چند سال گذشته دغدغه خیلی‌ها شده است.
    وی در ادامه به بحث زغال سنگ به عنوان مواد اولیه کوره‌های بلند ذوب آهن اشاره کرد و گفت: به صورت خاص در کوره‌های بلند، زغال سنگ و کک مصرف می‌شود که یکی دیگر از چالش‌های پیش روست.
    بصیرانی افزود: در بحث زغال سنگ ذخایر خوبی در خاورمیانه داریم و کوره بلند ذوب آهن اصفهان بر مبنای همین زغال سنگ طراحی شده است. اما در بحث زغال سنگ متاسفانه نسبت به سایر مواد معدنی، کم لطفی بیشتری شده است، چون سرمایه گذاری زغال سنگ هزینه بالاتری دارد و غالبا معادن زغال سنگ ما در کشور زیر زمینی هستند و اقبال سرمایه گذاران در این بخش کم است.
    وی گفت: ضمن اینکه وصل کردن قیمت زغال سنگ به درصدی از شمش فولاد، یکی دیگر از معضلاتی است که هم اکنون گریبان ذوب اهن اصفهان و تولید کنندگان زغال سنگ را گرفته است که نیاز است در این خصوص راه حلی اندیشیده شود.

    مدیرعامل شرکت تأمین مواد اولیه فولاد خاورمیانه بصیرانی درباره فولاد‌های پیشرفته نیز افزود: در بحث فولاد‌های پیشرفته هم نیاز به یکسری الیاژ‌های خاص است که باید بررسی شود که هم اکنون این مزیت را داریم یا باید در آینده وارد کننده این الیاژ‌ها باشیم.
    وی گفت: یکی از شرکت‌های پیشتاز در زمینه فولاد‌های الیاژی که ما اکنون داریم از ده سال گذشته شروع به تولید فولاد‌های آلیاژی کرده که تا حدود خیلی زیادی مصرف داخلی را تأمین می‌کنند، اما این شرکت از امسال بحث صادرات را مطرح کرده است، اما چون در بحث صادرات الیاژ‌های فولادی ما تازه وارد این عرصه شدیم، نیاز به برند سازی، استاندار سازی و بازاریابی داریم.
    ضمن اینکه در داخل کشور نیز باید بتوانیم موازنه‌ها را برقرار کنیم. باید در بحث فولاد‌های الیاژی طوری عمل کنیم که مانند موضوع فولاد این توازن به هم نخورد و توسعه مازاد در این خصوص نداشته باشیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر