کارشناس صنعت فولاد اعلام کرد:

تقویت مصرف داخلی فولاد با اجرای پروژه‌های عمرانی

عصر معدن- یک کارشناس صنعت فولاد گفت: علاوه بر آثار مثبت تسهیل و رونق صادرات، مهمترین اتفاقی که می‌تواند مصرف فولاد داخلی را تقویت کند، اجرای پروژه‌های عمرانی است.;

تقویت مصرف داخلی فولاد با اجرای پروژه‌های عمرانی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از سنا،  محمد صادق چیت‌ساز، کارشناس صنعت فولاد با بیان این که وضع تعرفه بر صادرات فولاد، در مقاطعی مشکلاتی برای صادرکنندگان ایجاد شده و بخشی از محصولات فولادی که راهی بازارهای صادراتی می‌شد، به بازار داخل سرازیر می‌شود، گفت: با توجه به ظرفیت تولید فولاد کشور، در صورت حمایت دولت از صادرات و تسهیل برخی شرایط، امکان افزایش صادرات فولاد و ارزآوری بیشتر برای کشور وجود دارد.

    اجرای پروژه‌های عمرانی

    وی در ادامه اظهار کرد: علاوه بر آثار مثبت تسهیل و رونق صادرات، مهمترین اتفاقی که می‌تواند مصرف فولاد داخلی را تقویت کند، اجرای پروژه‌های عمرانی است. در چند سال اخیر با توجه به تحریم‌ها و کسری بودجه دولت، بودجه عمرانی به شدت کاهش داشته؛ ولی اگر گشایشی در اقتصاد کشور صورت بگیرد و یا میزان بودجه عمرانی در بودجه ١٤۰٣ افزایش یابد، حتماً مصرف فولاد داخلی تحت تاثیر قرار گرفته و تقاضا در بازار داخل افزایش خواهد یافت.

    چشم‌انداز بلندمدت

    چیت‌ساز با اشاره به این که رونق ساخت و ساز مسکن نیز می‌تواند تقاضای فولاد در سال 1403 را تحت تاثیر قرار دهد، بیان کرد: اگرچه با توجه به شرایط تورمی و مشکلات بازار مسکن و افزایش مالیات‌ها، انتظار رونق ساخت و ساز مسکن توسط سازندگان خرد در کشور نمی‌رود؛ اما اگر حتی 30 درصد از وعده احداث سالانه یک میلیون واحد مسکونی در کشور محقق شود، تقاضای فولاد داخلی نیز افزایش یافت.

    حمایت از صادرات

    مشاور اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد در پایان گفت: انتظار می‌رود هم تدابیر لازم به منظور حمایت از صادرات صورت گیرد و هم شاهد رونق اجرای پروژه‌های عمرانی و اجرای طرح مسکن توسط دولت باشیم تا هم بازار داخلی فولاد رونق بگیرد و هم صنعت فولاد بتواند مازاد نیاز بازار داخل را صادر کرده و از این محل، ارزآوری داشته باشد.
    گفتنی‌است، بر اساس جدول آماری ارائه شده توسط انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران از عملکرد هشت ماهه فولادسازان، صادرات مقاطع تخت فولادی از 265 هزار تن در مجموع هشت ماه ابتدایی ١4۰١ به 295 هزار تن در مدت مشابه سال جاری رسیده که نشان از افزایش 11.3 درصدی صادرات این مقاطع دارد. همچنین از ابتدای سال جاری تا پایان آبان ماه، ٤ میلیون و 908 هزار تن شمش فولاد صادر شده که این حجم صادرات شمش فولاد 7.4 درصد بیش از میزان صادرات آن در مدت مشابه سال گذشته است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر