سه پیشنهاد وزارت نیرو به فولادسازان در مورد قطعی برق

عصر معدن- عضو پیشین هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد خاطر نشان کرد: وزارت نیرو ۳ گزینه پیشروی تولیدکنندگان فولاد قرار داده است و آنها می‌توانند یکی از این گزینه‌ها را در ۳ ماه تابستان برای کاهش سهمیه برق انتخاب کنند؛ این ۳ نوع انتخاب عبارتند از ۳ ماه ۳۰ درصد، ۴۵ روز با ۶۰ درصد و یا ۳۰ روز با ۹۰ درصد کاهش سهمیه برق به کار خود در تابستان ادامه بدهند.;

سه پیشنهاد وزارت نیرو به فولادسازان در مورد قطعی برق
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از ایلنا، رضا شهرستانی با اشاره به تبعات کاهش سهمیه برق صنایع فولاد، گفت: وزارت نیرو 3 گزینه پیشروی تولیدکنندگان فولاد قرار داده است و آنها می‌توانند یکی از این گزینه‌ها را در 3 ماه تابستان برای کاهش سهمیه برق انتخاب کنند؛ این 3 نوع انتخاب عبارتند از 3 ماه 30 درصد، 45 روز با 60 درصد و یا 30 روز با 90 درصد کاهش سهمیه برق به کار خود در تابستان ادامه بدهند.

    وی ادامه داد: تولیدکنندگان هر کدام از این گزینه‌ها را انتخاب کنند در واقع قبول کرده‌اند که باید یک ماه خط تولید خود را بخوابانند.

    شهرستانی رقم تولید فولاد در سال گذشته را 30 میلیون تن دانست و افزود: پیش‌بینی تولید فولاد در سال جاری حدود 34 میلیون تن است و از آنجایی‌که در 3 ماه تابستان حدود 3 میلیون تن تولید را به دلیل کاهش سهمیه برق از دست خواهیم داد به نظر می‌رسد رسیدن به چشم‌انداز تولید در سال جاری دشوار شود.

    این کارشناس صنعت فولاد با تایید بر اینکه امکان کنترل و حل این مشکل وجود دارد، افزود: متاسفانه اقدامی برای حل این بحران انجام نشد، این در حالیست که صنعت‌گران راه‌حل کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت برای برون رفت از این مشکل را پیشنهاد و ارائه دادند. پیشنهاد کوتاه مدت ما این بود که صنعتگران به شهروندانی که میزان مصرف برق خود را کاهش داده‌اند یارانه پرداخت کنند به عبارت دیگر صنایع برق را از مشتریان کم مصرف خریداری کنند تا روند تولید ادامه و متوقف نشود. در این صورت می‌توان 3 میلیون تومان یارانه به شهروندی که مصرف برق را کم کردند پرداخت کنند.

    عضو پیشین هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد تاکید کرد: صنعتگران مایل هستند در نیروگاه‌هایی که زیر بهره‌وری فعالیت و نیاز به بازسازی دارند هزینه کنند و یا نیروگاه‌هایی که سیکل ترکیبی نیست سیکل را انجام دهند و دولت باید به صنعت کمک کند که این اتفاق رخ بدهد و در ازای آن با افزایش راندمان تولید برق آن را به صنعتگران بدهند. تجربه نشان داده است که شرکت فولادی نیروگاهی را راه‌اندازی کرد اما زمان استفاده از برق به آن مجوز ندادند و برق تولیدی را به شبکه وصل کردند از این‌رو تمایل برای ورود به قسمت از سوی صنعت‌گران کم شده است.

    وی در پاسخ به این پرسش که پیش‌بینی شما از آینده تولید در ایران چیست وقتی تولیدکنندگان در تابستان برق ندارد و زمستان گاز؟ افزود: تولیدکنندگان یک ماه زمستان و یک ماه تابستان را از دست می‌دهند و اینگونه 20 درصد حجم تولید را از دست می‌دهیم. از آنجایی که ایران مازاد نیاز داخل فولاد تولید می‌کند در قیمت مصرف چندان تاثیر نمی‌گذارد ولی هزینه تولید را افزایش می‌دهد در این شرایط یا شرکتی در زیان می‌رود و یا سودش کم می‌شود.

    شهرستانی با بیان اینکه صادرات فولاد از ایران به عربستان در حد حرف باقی مانده است، گفت: عربستان تلاش دارد از فروش نفت خام فاصله بگیرد و به یک کشور صنعتی تبدیل شود از این‌رو تمایل دارد با کشورهای مانند ایران که در برخی از صنایع موفق هستند وارد رابطه شود تا قیمت تمام شده تولید را پایین بیاورد و هم سریع‌تر به فولاد برسد. ما باید از این فرصت فراتر از حرف زدن استفاده کنیم؛ مجموعه دولت باید به الگویی در ارتباط برسند که در چارچوب آن برای دو کشور برد - برد تمام شود و باید بدانیم که حیف است که این فرصت از دست برود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر