حدود ۶۶ درصد از ظرفیت فولاد کشور استفاده می‌شود

عصر معدن- مدیر اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با بیان اینکه هدف‌گذاری ما در افق ۱۴۰۴ ظرفیت تولید ۵۵ میلیون تن فولاد میانی است گفت: اکنون حدود ۶۶ درصد ظرفیت فولاد کشور استفاده می‌شود.;

حدود ۶۶ درصد از ظرفیت فولاد کشور استفاده می‌شود
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما وحید یعقوبی گفت: با توجه به مجوز‌های صادر شده و پیشرفتی که طرح‌های توسعه‌ای صنعت فولاد دارد، به نظر می‌رسد که قبل از برنامه افق 1404 بتوانیم 55 میلیون تن ظرفیت تولید فولاد را در کشور داشته باشیم، اما نکته مهم این است که چقدر از آن ظرفیت قابل تولید است.

    وی افزود: به نظر می‌رسد که 55 میلیون تن ظرفیت در سند چشم‌انداز 1404 ایجاد خواهد شد، اما براساس آماری که در سال 1401 داشتیم حدود 66 درصد ظرفیت فولاد کشور اکنون استفاده می‌شود در حالی که میانگین این ضریب بهره‌برداری در دنیا حدود 73 درصد است یعنی ما اکنون از ضریب بهره‌برداری فولاد در دنیا کمی عقب مانده‌ایم و باید تلاش کنیم که خودمان را ارتقا دهیم.

    یعقوبی ادامه داد: اکنون در تولید فولاد در سطح جهانی کشور‌های به نامی مانند ایتالیا، اوکراین، اسپانیا و کانادا را پشت سر گذاشتیم و به جایگاه هشتم رسیدیم، همچنین باید بتوانیم ضریب بهره‌برداری از ظرفیت کارخانجات کشور را هم در سطح بالایی قرار بدهیم.

    وی افزود: از عمده دلایلی که ما نتوانستیم از ظرفیت هایمان به درستی استفاده کنیم نبود زیرساخت‌های لازم به ویژه در حوزه برق و گاز است که البته گاز برای صنعت فولاد همچنان به عنوان یک چالش بلندمدت مطرح می‌شود.

    مدیر اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: در حوزه برق نهایتاً تا سه یا چهار سال آینده فولادسازان با آن 10 هزار مگاوات برقی که تولید می‌کنند چالش برق در زنجیره فولاد را مرتفع خواهند کرد، اما در زمینه گاز این نگرانی وجود دارد، چون در زمینه گاز هنوز اجازه ورود بخش خصوصی مخصوصاً فولادساز‌ها به میادین گازی داده نشده است و همچنان حمایت‌های لازم صورت نمی‌گیرد.

    یعقوبی افزود: درباره برق اتفاق مثبتی که افتاد این بود که وزارت نیرو در سال 1401 مدیریت خیلی بهتری نسبت به 1400 داشت و محدودیت‌ها را هر چند که وجود داشت، اما بهتر مدیریت کرد و میزان کاهش تولید فولاد کشور در سال 1401 نسبت به 1400 خیلی کمتر بود.

    وی گفت: در سال 1400 ما 40 درصد افت تولید را به واسطه محدودیت‌های برق داشتیم، اما در سال 1401 به 20 درصد تبدیل شد، یعنی به نصف رسید.

    یعقوبی ادامه داد: عمده نگرانی ما در بخش گاز این است که ممکن است تأمین گاز به درستی صورت نگیرد، گاز نیازمند سرمایه‌گذاری است، سرمایه‌گذاران باید اهلیت و صلاحیت لازم را داشته باشند و چه کسانی بهتر از فولادسازان و پتروشیمی‌ها که بتوانند میادین گازی کوچک و متوسط را در اختیار بگیرند و از گاز برای تولید فولاد و ارزش افزوده بیشتری استفاده کنند.

    وی گفت: بنابر این در مورد گاز هم پیشنهادمان این است که دولت ورود فولادسازان به میادین کوچک و متوسط گازی را تسهیل کند.

    مدیر اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران افزود: اکنون طرح‌هایی وجود دارد که با استحصال گاز هم برق و هم گاز مورد نیاز صنعت فولاد تأمین می‌شود و این لازمه این است که دولت نگاه توسعه‌ای را به صنعت فولاد تقویت کند که امیدواریم این اتفاق بیافتد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر