صرفه جویی یک میلیارد دلاری در صنعت فولاد با داخلی سازی قطعات

عصر معدن- عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد گفت: ساخت داخل قطعات صنعت فولاد در سه سال گذشته، حدود یک میلیارد دلار صرفه جویی ارزی را رقم زده است.;

صرفه جویی یک میلیارد دلاری در صنعت فولاد با داخلی سازی قطعات
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از صدا و سیما، نادر سلیمانی در برنامه صبحگاهی سلام خبرنگار با بیان اینکه هم اکنون 30 میلیون تن فولاد تولید می‌کنیم افزود: قبل از انقلاب، کل فولاد تولیدی کشور 850 هزار تن بود که این میزان بعد از پیروزی انقلاب و تا پایان جنگ، به یک میلیون و 200 هزار تن رسید یعنی سال 1368 که برنامه پنج ساله اول نوشته شد، جامعه فولاد و زنجیره این قول را داد که سالی یک میلیون تن به ظرفیت تولید فولاد کشور اضافه کند این تولید طبق برنامه پنج ساله اول، به سالی یک میلیون نرسید، اما به 800 هزار تن در سال رسیده است.

    سلیمانی ادامه داد: مهم این است که در 150 سال گذشته، کل تولید یک میلیون تن بوده، اما هم اکنون به 30 میلیون تن رسیده است و رتبه بندی جهانی ما از رده‌های آخر، در ماه‌های اخیر به رده دهم در دنیا رسیده و کشور‌هایی مثل ایتالیا، فرانسه و اسپانیا که خودشان فولادساز هستند بعد از کشور ما قرار دارند و این تداوم ارتقای ظرفیبت تولید فولاد موجب شد در دو ماهه گذشته به رتبه هفتمی صعود کنیم.

    این عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد گفت: با توجه به سقوط قیمت‌های جهانی، درآمدی که می‌توانیم از 30 میلیون تن فولادسازی داشته باشیم حداقل 15 میلیارد دلار است و اگر مصرف سرانه را 200 کیلو در نظر بگیریم 16 میلیون تن به مصرف داخل می‌رسد بنابراین هم اکنون توانایی جامعه فولاد برای صادرات، 14 تا 15 میلیون تن است.

    سلیمانی افزود: از چهار میلیون تن واردات فولاد در سال 1355 امروز به صادرکننده فولاد در حد 15 میلیون تن رسیده ایم اتفاقی بود که بعد از انقلاب افتاده یعنی هیچ کس نمی‌تواند منکر این شود که این اتفاق بعد از انقلاب افتاده است.

    وی ادامه داد: نکته بعدی این است که در دوره ترامپ شدیدا با تحریم‌ها مواجه شدیم یعنی نخستین جایی که بعد از صنایع موشکی مورد هدف تحریم قرار گرفت جامعه فولاد است. آن زمان ارزبری ما برای تولید 120 دلار در هر تن بود جامعه فولاد در سال 1397 تصمیم گرفت که با بومی کردن قطعات یدکی، هم بتواند بر تحریم‌ها غالب شود و هم بتواند به هدفگذاری رسیدن به ظرفیت تولید 55 میلیون تن در برنامه 1404 برسد.

    سلیمانی گفت: سال 1397 این اتفاق افتاد جامعه فولاد و همه سازنده‌ها را دعوت کردیم 26 هزار قطعه در جامعه فولاد در زنجیره شناسایی شد و همه سازندگان داخلی به کمک آمدند؛ و هدف این بود که هم جلوی تحریم‌ها ایستادگی شود و هم این قطعات بومی سازی شود.



    وی افزود: هم اکنون 85 تا 90 درصد قطعات به صورت بومی در داخل ساخته می‌شود و هزینه تولید را از 120 دلار به 80 دلار رسانده ایم و طبق برنامه ریزی‌های انجام شده قصد داریم 80 دلار را حداقل به 50 دلار برسانیم بنابراین این یک چشم انداز بسیار روشنی دارد ما هم 120 شرکت دانش بنیان و قطعه ساز‌های بزرگ را که در طول آن سه سال کمک کردند دعوت کردیم در این نمایشگاه غرفه شرکت کنند.

    سلیمانی گفت: در این نمایشگاه سازنده‌ها با مصرف کنندگان ملاقات می‌کنند شرکت‌های دانش بنیان و قطعه ساز‌های داخلی این‌ها را شناسایی می‌کنند و تفاهم نامه‌ای امضا می‌شود.

    این عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد اضافه کرد: در موضوع بومی سازی قطعات مورد نیاز صنعت فولاد فقط شرکت‌های دانش بنیان مطرح نیستند بلکه همه قطعه سازان می‌توانند در این زمینه کمک کنند.

    گفتنی است؛ دوازدهمین نمایشگاه چشم انداز صنعت فولاد و سنگ آهن تا 22 دی در محل هتل المپیک تهران ادامه دارد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر