افزایش بیش از ۱۰۰درصدی قیمت محصولات آهن و فولاد

عصر معدن- رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد از افزایش ۷۵ درصدی قیمت آهن و فولاد و افزایش بیش از ۱۰۰ درصدی قیمت محصولات آهن و فولاد خبر داد و گفت: بازار این محصولات تابع قیمت‌های جهانی است و از سوی دیگر تحت تأثیر درآمدهای ارزی به‌ واسطه صادرات قرار گرفته است.;

افزایش بیش از ۱۰۰درصدی قیمت محصولات آهن و فولاد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایسنا، محمد آزاد با بیان این مطلب ادامه داد: باوجود اینکه مازاد نیاز داخلی صادر می‌شود، جذابیت درآمدهای صادراتی بر قیمت داخلی هم تاثیرگذار بوده است.
    در سال جاری اقتصاد ایران به‌ واسطه رشد نرخ دلار یا به عبارت بهتر تضعیف ارزش پول ملی با رشد افسارگسیخته قیمت‌ها در بازارهای مختلف به‌ویژه مواد اولیه روبرو شد و حتی محصولاتی که وابستگی به بازارهای دیگر ندارند و به‌طور کامل در کشور تولید می‌شوند و حتی تامین‌کننده برخی از کشورهای دیگر هستند، این رشد قیمت را تجربه کردند.
    کارشناسان اقتصادی رشد قابل‌ توجه مواد اولیه داخلی را بی‌ارتباط با درآمدهای ارزی نمی‌دانند و معتقدند محصولاتی همچون مواد اولیه تولید پلاستیک که تماماً در کشور توسط پتروشیمی‌ها تولید می‌شود بازارهای صادراتی آن‌ها صرفه بیشتری نسبت به بازار داخلی دارد؛ از این‌رو بازارهای صادراتی بر بازار داخلی ترجیح داده می‌شود و اگر محصولی در بازار داخلی عرضه می‌شود قیمت آن با دلارهای صادراتی محاسبه می‌شود.
    این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که بازار فولاد مستثنی از این موضوع نبوده و در این رابطه رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد معتقد است که باوجود تولیدکنندگان بزرگ فولاد در کشور به دلیل جذابیت درآمدهای ارزی محصولات به بازارهای هدف صادر می‌شود و محصولاتی که به بازار داخلی عرضه می‌شود با نرخ درآمدهای ارزی محاسبه می‌شود.
    آزاد در رابطه با وضعیت بازار آهن ادامه داد: با توجه به تجربه گذشته، انتظار رشد قیمت‌ها به‌واسطه التهابات روانی وجود داشت و این موضوع کاهش ارزش پول ملی را به همراه داشت؛ ازاین‌رو با افت ارزش پول ملی، کالاهایی همچون آهن و فولاد که در معاملات دارای جایگاه ویژه‌ای هستند، دچار نوسانات شدید قیمت شده‌اند.

    وی ادامه داد: در شرایط فعلی باوجود آنکه آهن و فولاد در صنایع بسیاری مورد استفاده قرار می‌گیرد، میزان تولید داخلی به حدی است که مازاد نیاز داخلی به بازارهای هدف صادر می‌شود، در شرایط فعلی که ارزش پول ملی به‌شدت افت کرده صادرات تولیدات داخلی عاملی شده تا درآمدهای ارزی در تبدیل به ریال برای برخی کارخانه‌ها تولیدی جذاب باشد و برای آنکه این میزان درآمد حتی در بازارهای داخلی نصیب آن‌ها شود، قیمت محصولات داخلی را افزایش داده و عملاً با نوسان دلار محصول داخلی را در بازار داخلی عرضه می‌کنند.
    رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد خاطرنشان کرد: رشد قیمت آهن و فولاد باوجود فعالیت کارخانه‌ها بزرگ فولاد در کشور، قیمت نهایی محصولاتی همچون لوازم‌خانگی، خودرو و پروفیل را به‌شدت افزایش داده است.

    وی در پاسخ به این سوال که آیا در بازار خریدوفروش آهن و فولاد در راستای تولید و ساخت‌وساز انجام می‌شود، بیان کرد: میزان تولید داخلی آهن و فولاد طی یک سال 25 میلیون تن است که حدود 12 میلیون تن از این میزان در بازار داخلی به مصرف می‌رسد و مازاد این میزان به بازارهای هدف صادر می‌شود.
    آزاد رشد قیمت آهن و فولاد در سال جاری را حدود 75 درصد دانست و گفت: قیمت محصولات آهن و فولاد در حال حاضر نسبت به مدت مشابه در سال گذشته بیش از 100 درصد رشد داشته و این محصولات تابعی از قیمت‌های جهانی هستند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر