تامین نیاز فولاد کشور از تولیدات داخل/ میزان واردتمان چقدر است؟

عصر معدن- ابتدای سال جاری تا پایان آبان ماه بالغ بر ۱۱۷ میلیون تن فولاد (انواع مقاطع فولادی، شمش فولاد و آهن اسفنجی) در کشور تولید شده که واردات ۱.۸ میلیون تنی اقلام زنجیره آهن و فولاد در مقابل آن بسیار ناچیز بوده و بیانگر این است که بخش قابل توجه نیاز زنجیره فولاد کشور از تولید داخل تامین می‌شود.;

تامین نیاز فولاد کشور از تولیدات داخل/ میزان واردتمان چقدر است؟
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از ایسنا، بر اساس آمار ارائه شده توسط انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، طی هشت ماهه سال جاری مجموع واردات انواع مقاطع فولادی، شمش فولادی و محصولات فولادی حدود یک میلیون و 888 هزار تن ثبت شده است که  نسبت به میزان واردات این زنجیره در مدت مشابه سال گذشته معادل یک میلیون و 120 هزار تن، افزایش حدوداً 1.6 برابری داشته اما این حجم واردات، کمتر از یک شصتم میزان تولید در این مدت است.

    این درحالی است که جز همان ماه‌های ابتدایی سال که 2000 تن شمش فولاد آن هم بیلت‌وبلوم وارد کشور شده، دیگر واردات نداشته و واردات اسلب صفر ثبت شده است و همین 2000 تن بیلت‌وبلوم وارداتی در قالب شمش فولاد، نسبت به میزان واردات در مشابه سال گذشته (4000 تن) نصف شده است.

    همچنین واردات آهن اسفنجی نیز سال‌هاست که صفر است و نیازی به واردات این ماده معدنی به کشور نیست.

    طبق آمار، میزان واردات مقاطع طویل فولادی که در هشت ماهه ابتدایی امسال 63 هزار تن ثبت شده که 11 هزار تن آن در آبان ماه وارد شده و حدود پنج درصد بیشتر از میزان واردات آن در هشت ماهه 1401 معادل 60 هزار تن است. 

    بیشترین میزان حجم وارداتی فولاد در مدت مذکور سال جاری مختص محصولات فولادی معادل 943 هزار تن است که 146  هزار تن آن در ماه هشتم سال وارد شده، میزان واردات مقاطع تخت فولادی نیز در مجموع هشت ماه ابتدایی امسال به 880 هزار تن رسیده که 135  هزار تن آن در آبان ماه وارد کشور شده است.

    واردات این دو ماده معدنی، نه‌تنها بیشترین حجم واردات  را به خود اختصاص داده‌اند که بیشترین رشد واردات نسبت به هشت ماهه 1401 را هم ثبت کرده‌اند.

    از ابتدای سال 1401 تا پایان آبان ماه آن، به ترتیب 558 هزار تن محصول فولادی و 498 هزار تن مقطع طویل فولادی وارد کشور شده بود؛ بر این اساس میزان واردات این دو در سال جاری به ترتیب 69 و 76.7 درصد افزایش یافته است. 

    همانطور که اشاره شد، واردات شمش فولادی نیز امسال همان 2000 تن وارد شده در ماه‌های ابتدایی سال و مختص بیلت‌وبلوم است که ذیل همان شمش فولاد در گزارش واردات آمده است؛ کشور نیازی به واردات اسلب نداشته است.

    این میزان واردات شمش فولاد نصف میزان وارد شده در مدت مشابه سال  گذشته است.

    در نهایت طبق آمار،  واردات آهن اسفنجی نیز در هشت ماه امسال همچون مدت مشابه سال گذشته و روال سال‌های اخیر همچنان صفر ثبت شده است.

    گفتنی است که مسئولان وزارت صمت نیز بر این موضوع تاکید کرده‌اند که چنانچه نیاز به واردات محصولی در کشور احساس شود، مخالفتی با واردات وجود ندارد؛ البته این موضوع برای واردات کالاها یا خدماتی است که امکان تولید داخل آن وجود نداشته باشد.

    این در حالی است که تولید اقلام فولادی کشور به طرز قابل قبولی پاسخگوی نیاز داخل است و بخشی از آن نیز صادر می‌شود؛ بر این اساس، علت این افزایش واردات در هشت ماهه امسال نسبت به سال گذشته به‌ ویژه در مورد محصولات فولادی و مقاطع طویل که رشد حدوداً 70 درصدی داشته‌اند، آن هم در شرایطی که نیاز داخل تامین و به ترتیب دو میلیون و 150 هزار تن محصول فولادی و یک میلیون و 855 هزار تن مقاطع طویل فولادی در مجموع هشت ماهه امسال، صادر شده است.

    علت این موضوع از انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران مورد پیگیری قرار گرفت؛ گویا قرار است به‌ زودی نشستی با مسئولان وزارت صمت در این خصوص برگزار و علت موضوع ارائه مجوز افزایش واردات، مورد بررسی قرار گیرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر