زمستان گذشته رقم خورد؛

جهش تولید در صنعت فولاد با افزایش ۱۱ درصدی تامین برق

عصر معدن- وزارت نیرو در گزارشی اعلام‌کرد: زمستان ۱۴۰۲ میزان تولید فولاد ایران ۲۶.۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش پیدا کرد، اتفاقی که بررسی‌ها نشان می‌دهد تامین ۱۱ درصد برق بیشتر برای این صنایع نسبت به سال ۱۴۰۱ در تحقق آن نقش بسزایی داشته است.;

جهش تولید در صنعت فولاد با افزایش ۱۱ درصدی تامین برق
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از وزارت نیرو، سال گذشته و در سایه افزایش ظرفیت تولید برق کشور، میزان انرژی برق تحویلی به صنایع انرژی‌بر نسبت به سال 1401 به میزان 5.5 درصد افزایش داشت که در این‌ بین سهم صنایع فولادی پنج‌ درصد بود.

    بر اساس داده و اطلاعات شرکت مادرتخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق (توانیر)، همچنین در چهار ماهه گرم سال گذشته نیز نسبت به مدت مشابه سال 1401 میزان برق تحویلی به صنایع انرژی‌بر 4.7 درصد افزایش داشت که سهم صنایع فولادی از این افزایش 2.2 درصد بوده است.

    همچنین در فصل سرد سال گذشته که صنایع با محدودیت در تامین انرژی گاز روبه‌رو بودند، میزان برق تحویلی به صنایع انرژی‌بر به میزان 8.2 درصد افزایش داشت که در این‌ بین میزان افزایش برق تحویلی به صنایع فولادی به 11 درصد و به عدد سه‌هزار و 822 مگاوات بر ساعت رسید. اتفاق مهمی که بررسی‌ها نشان می‌دهد به افزایش ظرفیت تولید صنعت فولاد کشور در فصل زمستان کمک شایانی کرده و ایران در کنار ترکیه به کشور پیشتاز افزایش ظرفیت تولید فولاد در جهان تبدیل شد.

    این مهم از آنجایی مورد تاکید است که در فصل زمستان، صنایع انرژی‌بر به‌ویژه صنایع فولادی با محدودیت جدی در تامین انرژی گاز روبه‌رو هستند و در نتیجه هر گونه افزایش قابل‌توجه در تولید آن‌ها در این فصل وابستگی معناداری با افزایش تامین برق آن‌ها دارد.

    بر اساس گزارش اخیر انجمن جهانی فولاد که در ارتباط با میزان تولید فولاد قاره‌ها و کشورهای مختلف جهان در 2 ماه فوریه و ژانویه سال 2024 میلادی (11 دی‌ماه تا 11 اسفند 1402) منتشر شد، ایران در کنار ترکیه پیشتاز افزایش ظرفیت تولید فولاد در جهان بود.

    با اینکه در سال‌های گذشته میلادی اکثر کشورهای جهان با چالش جدی در حوزه تأمین انرژی روبه‌رو بوده‌اند و به‌تبع آن ظرفیت تولید فولاد آن‌ها نزولی بوده و یا در نهایت افزایش قابل‌توجهی نداشته است، بررسی تازه‌ترین گزارش انجمن جهانی فولاد نشان می‌دهد دو کشور ایران و ترکیه در فصل زمستان گذشته توانسته‌اند با تامین انرژی کافی ظرفیت تولید فولاد خود را به شکل چشمگیری افزایش دهند.

    بر اساس این گزارش، در 2 ماه فوریه و ژانویه سال جاری میلادی کشورهای آسیا و اقیانوسیه در مجموع 227 میلیون تن تولید فولاد داشتند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 2.7 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

    کشورهای عضو اتحادیه اروپا اما در 2 ماه فوریه و ژانویه سال 2024 فقط 21.1 میلیون تن تولید فولاد داشتند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل کاهش یک‌درصدی را نشان می‌دهد. همچنین در آمریکای شمالی نیز در 2 ماه مورد اشاره سال 2024 میلادی 17.7 میلیون تن فولاد تولید شد که در مقایسه با فوریه و ژانویه سال 2023 میلادی 2.2 درصد کاهش داشته است.

    مستند به این گزارش، در ماه فوریه سال جاری میلادی بیشترین میزان افزایش تولید فولاد نسبت به مدت مشابه سال 2023 میلادی به ترکیه اختصاص داشت که صنعت فولاد این کشور شاهد رشد 46.6 درصدی بود و پس از ترکیه نیز ایران با 14.3 درصد افزایش تولید در جایگاه دوم قرار داشت.

    همچنین با در نظر گرفتن 2 ماه فوریه و ژانویه سال جاری میلادی که منطبق با 2 ماه دی و بهمن سال 1402 بود، ظرفیت تولید فولاد ترکیه و ایران به ترتیب 34.5 و 26.5 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافت که حکایت از تامین انرژی کافی برای این صنعت انرژی‌بر و پیش‌گرفتن ظرفیت تولید از مصرف در ایران است.

    رشد صعودی و قابل‌توجه ظرفیت تولید فولاد در ایران در فصل زمستان گذشته در حالی رقم خورد که بر اساس گزارش انجمن جهانی فولاد کشورهایی، چون آمریکا و روسیه در همین بازه زمانی به ترتیب کاهش 2.6 و 3.2 درصدی را در حوزه تولید فولاد تجربه کردند و میزان تولید کشورهایی همچون ژاپن و کره جنوبی نیز تقریباً ثابت بود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر