در نشستی با تولید کنندگان و فعالان صنایع پتروشیمی و فولاد کشور:

رئیس جمهور تولید کنندگان و فعالان صنایع پتروشیمی و فولاد را سربازان خط مقدم جبهه اقتصادی و صادرات مهم کشور دانست

قدردانی از تلاش همه فعالان در عرصه فولاد و پتروشیمی کشور

عصر معدن- حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی عصر دوشنبه در نشستی با تولید کنندگان و فعالان صنایع پتروشیمی و فولاد کشور با تاکید بر اینکه خوداتکایی در تولیدات ارزشمند بخشهای پتروشیمی و فولاد، دستاوردی مهم برای کشور است، گفت: ۱۴ میلیارد دلار برای پیشبرد گام دوم توسعه در بخش پتروشیمی سرمایه گذاری کرده ایم و ۸ میلیارد دلار هم تاکنون برای جهش سوم که سال ۱۴۰۳ به نتیجه می رسد، سرمایه گذاری نموده ایم.;

رئیس جمهور تولید کنندگان و فعالان صنایع پتروشیمی و فولاد را سربازان خط مقدم جبهه اقتصادی و صادرات مهم کشور دانست
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، دکتر روحانی با قدردانی از تلاش همه فعالان در دو بخش فولاد و پتروشیمی اظهارداشت که این دو بخش به موقع ارز خود را برگردانده اند و اگر دولت افتخار می کند که در برابر آمریکا، تحریم و فشار خارجی ایستاده است، این ایستادگی در سایه کمک و تلاش همه تولیدکنندگان، سرمایه گذاران و کارآفرینان مخصوصا در زنجیره فولاد و پتروشیمی امکان پذیر شده است.

    رئیس جمهور با بیان اینکه شرکت های فولاد و پتروشیمی بار سنگینی در زمینه تولید و همچنین صادرات غیر نفتی بر دوش دارند، گفت: خوشبختانه محصولات تولیدی ما از نظر کیفیت قابل رقابت در بازار جهانی است و اگر کیفیت محصول بالا نباشد نمی توانیم در بازار رقابت کنیم.

    دکتر روحانی تکمیل بودن زنجیره تولید را مورد تاکید قرار داد و گفت: در روند تولید محصول تا مصرف نهایی زنجیره تولید باید کامل باشد و خوشبختانه امروز در بخش اعظم محصولات بخش پتروشیمی و فولاد در کشور بی نیاز هستیم و روی پای خود ایستاده ایم و خود اتکایی و خودکفایی از دستاوردهای مهم این تولیدات ارزشمند در کشور بوده است.

    رئیس جمهور با اشاره به ضرورت جلوگیری از خام فروشی در محصولات تولیدی کشور، گفت: امروز در پتروشیمی و فولاد از خام فروشی جدا شده و به ارزش افزوده رسیده ایم که می تواند موجب رونق اشتغال و توسعه صنایع پایین دستی شود.

    دکتر روحانی دو برابر شدن میزان تولید محصولات پتروشیمی و فولادی در 7 سال گذشته را نتیجه اقدام ارزشمند و هنر بزرگ تولیدگران، متخصصان، کارشناسان و کارگران کشور برشمرد و اظهار داشت: این افزایش تولید تحول بزرگی در صنایع فولاد و پتروشیمی کشور ایجاد کرده است.

    رئیس جمهور با بیان اینکه افزایش تولید را در حوزه های دیگر از جمله محصولات کشاورزی طی این سال ها شاهد بود ایم، گفت: تولید محصولات کشاورزی در این دولت از 97 میلیون تن به 130 میلیون تن افزایش یافته است و خودکفایی در گندم دستاورد مهم این افزایش تولید بوده است.

    دکتر روحانی با تاکید بر اینکه ما به عنوان نمایندگان مردم مسئولیت همه کشور را برعهده داریم، خاطرنشان کرد: همه ما باید منافع، اهداف و نیازهای ملی را در نظر بگیریم و اساس مسئولیت ما حفظ منافع کشور است.

    رئیس جمهور تصریح کرد: ما نباید فقط به فکر دوره کوتاه مسئولیت خود باشیم، این تفکر نادرستی است که در اقدامات و فعالیت ها فقط 4 سال یا یک سال باقیمانده از دولت خود را ببینیم، همه دولت ها یک وظیفه سنگین و بزرگی برعهده دارند و آن حفظ منافع ملی و مصالح کشور است.

    دکتر روحانی با بیان اینکه مسائل و مشکلات مطرح شده از سوی مدیران شرکت های پتروشیمی و فولاد در این نشست در جلسه فردا( سه شنبه) هماهنگی اقتصادی دولت مطرح و برای حل مشکلات تصمیم گیری خواهد شد، افزود: از همه تولیدکنندگان و تلاش گرانی که در شرایط سخت تحریم و فشار اقتصادی دشمن و شیوع ویروس کرونا برای توسعه کشور و افزایش تولید تلاش کردند، سپاسگزاری می کنم.

    رئیس جمهور با بیان اینکه دشمنان تصور می کردند دو سه ماه بعد از تحریم و جنگ اقتصادی علیه ملت ایران ما مجبور به تماس با آنها خواهیم شد، گفت: در طول دو سال و 3 ماه که از اعمال شدید ترین تحریم های اقتصادی گذشته است خودشان بارها درخواست مذاکره و گفت و گو کرده اند.

    دکتر روحانی با تاکید بر اینکه ما ابایی از مذاکره نداریم و بدنبال نمایش نیستیم، گفت: تحریم آنها تروریسم اقتصادی بوده و در شرایط شیوع کرونا هم یک تروریسم دارویی را علیه ملت ایران اعمال کرده اند، اول باید کار خلافی را که شروع کرده اند خاتمه دهند و تحریم را بردارند. این نه یک پیش شرط بلکه یک واقعیت است.

    رئیس جمهور با بیان اینکه همه مردم در این مدت به سهم خود در مقابل فشار اقتصادی دشمن ایستادگی کردند، گفت: تولید گران در خط مقدم این مبارزه بودند و صنعت فولاد و پتروشیمی در خط جلو قرار داشتند که توانستیم در مقابل دشمن ایستادگی کنیم.

    دکتر روحانی افزود: مردم مطلع باشند اگر دولت افتخار می کند که در برابر تحریم و فشار خارجی می ایستیم، این ایستادگی منوط به تلاش همه مردم، تولیدکنندگان، متخصصان، کارگران، سرمایه گذاران و صادرکنندگان است.

    رئیس جمهور با بیان اینکه تلاش و کوشش برای توسعه کشور و جهش تولید در سال جاری و سال آینده هم ادامه خواهد داشت، افزود: با افتتاح طرح های جدید در بخش های پتروشیمی و فولاد طی هفته ها و ماه های آینده روند حرکت بزرگ توسعه کشور و جهش تولید را شاهد خواهیم بود.

    دکتر روحانی با اشاره به اقدامات خوب انجام شده در دولت در زمینه آب، افزود: رساندن آب دریا به فلات قاره از برنامه های مهم این دولت است که صنعت فولاد در این زمینه پیش قدم بوده است.

    رئیس جمهور با تاکید بر اینکه دولت با امید به تلاش همه تولیدگران به تعهدات خود متعهد است، به مدیران شرکت های تولیدی پتروشیمی و فولاد حاضر در این نشست توصیه کرد هرجا بین منافع بنگاه و مصالح کشور دوراهی ایجاد می شود، منافع کشور را در اولویت قرار دهند.

    دکتر روحانی با تاکید بر اهمیت رونق بازار سرمایه همچنین عرضه سهام شرکت های تولیدی در بورس را مورد تاکید قرار داد و افزود: در عرضه سهام خود در بورس جدیت بیشتری به خرج دهید که هم به نفع خودتان است و هم رونق بیشتر بازار سرمایه را به همراه خواهد داشت.

    رئیس جمهور همچنین خطاب به مدیران شرکت های پتروشیمی و فولاد گفت: در تولید محصولات خود نیازمندی های داخلی را به گونه ای تامین کنید که هم علامت نادرست به بازار ارز داده نشود و هم بازار داخلی را تحت تاثیر قرار ندهد.

    پیش از سخنان رئیس جمهور در نشست با تولیدکنندگان و فعالان صنایع پتروشیمی وفولاد کشور، بیژن زنگنه وزیر نفت و مدرس خیابانی سرپرست وزارت صمت گزارشی از وضعیت صنایع پتروشیمی و فولاد و همچنین روند تولید و صادرات محصولات در این دو حوزه ارائه کردند و چند تن از مدیران این دو صنعت به بیان دیدگاه ها و طرح مشکلات خود پرداخته و حمایت دولت و رئیس جمهور برای رفع این مشکلات را خواستار شدند.

    متن کامل سخنان رئیس جمهور به این شرح است:

    بسم‌الله الرحمن الرحیم

    خوشحالم که در خدمت سربازان خط مقدم جبهه اقتصادی و عرصه اقلام صادراتی مهم کشور هستیم. البته همه تولیدات برای کشور بسیار ارزشمند است و امسال هم سال جهش تولید است. اساسا پایه اصلی حرکت جامعه، تامین نیاز جامعه، اشتغال در جامعه، صادرات و به دست آوردن بازارهای هدف، یافتن جایگاه برتر تولیدی در منطقه و جهان، تولید است.

    دو بخش اقتصادی که در این جلسه در خدمت‌شان هستیم، یعنی مهم‌ترین شرکت‌های پتروشیمی و مهم‌ترین شرکت‌های فولادی، هم بار سنگین تولید را بر دوش دارند و هم صادرات غیرنفتی و از سوی دیگر در تامین ارز مورد نیاز در بازار نیما و ایجاد اشتغال لازم برای نسل جوان و تحصیلکرده سهم مهمی دارند. هر دو صنعت هم جزو صنعت‌های پیشرفته دنیا هستند و الحمدالله محصولات آنها هم محصولاتی است که از لحاظ کیفیت با محصولات سطح جهانی می‌تواند رقابت کند.

    طبیعی است که اگر از لحاظ کیفیت محصولات تولیدی نتوانیم با دنیا رقابت کنیم، نمی‌توانیم بازار پایداری در اختیار داشته باشیم. همچنین خوشبختانه در زمینه زنجیره تولید که به نظرم در صنعت فولاد یک قدم جلوتر هم هست. زنجیره تولید در صنعت پتروشیمی هم باید یک قدم فراتر از آنچه تا امروز بوده، بردارد. البته آن تقسیم‌بندی که در محصولات اصلی پتروشیمی انجام می‌گیرد و اسم برده می‌شود، آن محصولات را امروز تولید می کنیم، اما باید زنجیره تولید محصولات را تا قلم نهایی مورد نیاز، مصرف کننده، تولید کنیم.

    در حال حاضر هم، صنعت پتروشیمی خود بخشی از نیازمندی های بخش های دیگر این صنعت را تامین می کند و نیازمندی های دیگر را هم بخش های دیگر که باید فعال شوند و باید تامین کنند تا زنجیره تولید در پتروشیمی هم، محصولات تا اقلام مورد نیاز مصرف کننده نهایی تکمیل شود. بعضی از این بخش ها فعال است و در بعضی بخش ها باید زنجیره‌های پایین دستی را کامل کنیم.

    البته در صنعت فولاد، غیر از شرکت‌های فولادی، بخش‌های صنعتی دیگری هم هستند که می‌آیند و فولاد یا ورق یا میلگرد یا هر محصول دیگری را که محصول نهایی صنعت فولاد است، می‌برند در بخش‌های پایین دستی خودشان و این زنجیره مصرف را کامل می‌کنند.

    حالا این دو محصول، هم محصول پتروشیمی و هم محصول فولاد، برای صنعت کشور بسیار مهم است. یعنی شما در نظر بگیرید اگر امروز پتروشیمی و فولاد را نداشتیم و می‌خواستیم نیاز داخلی به این محصولات را از خارج وارد کنیم، می‌بایست میلیاردها دلار مصرف می‌کردیم تا این مواد را به موقع تامین می کردیم. حتی اگر در نظر بگیریم که کشتیرانی آن بی‌اشکال بود، بازار هم بی اشکال بود، پول هم می‌داشتیم، اما باز هم تامین سخت بود. اما امروز بحمدالله در بخش اعظم این محصولات بی نیاز هستیم.

    در همین آماری که در جلسه گفته شد که واردات کشور چه مقدار بوده و امروز چقدر کاهش پیدا کرده است. از 8 هزار به 500، تفاوت آن که روی پای خود ایستاده‌ایم، معلوم است. یعنی خودکفایی یا خوداتکایی، به عنوان یکی از دستاوردهای مهمی است که این تولیدات ارزشمند برای کشور بوجود آورده است.

    البته یک بحثی همیشه مطرح می‌شود و آن اینکه باید جلوی خام‌فروشی را بگیریم. این حرف درستی است، چون وقتی محصول را خام عرضه می‌کنیم قیمت بسیار کمی دارد. ارزش افزوده اصلی آن در مسیر تحولاتی است که می‌رسد و زنجیره‌ای است که ایجاد می‌شود.

    امروز بحمدالله هم در پتروشیمی و هم در فولاد از خام‌فروشی فاصله گرفتیم و آمدیم در عرصه ارزش افزوده و زنجیره‌های بعدی. اگر فرض کنید مثلا زمانی می‌رفتیم معدنی را کشف می‌کردیم، یک معدن سنگ آهن، این سنگ را هم بدست می‌آوردیم و حمل می‌کردیم به بندر و به یک مقصدی می‌رساندیم، حالا ارزش آن سنگ چقدر بود و ارزش فولاد چقدر است؟ یا زنجیره قبلی آن مثلا آهن اسفنجی چقدر است؟ یا گندله چقدر است، یا کنسانتره، همه زنجیره را که یکی یکی جلو می‌رویم و دنبال صادرات نهایی می‌رویم و ممکن است محصولات پایین‌تر و ریزتر هم باشد که در صنعت ساختمانی یا سایر تولیدات به کار می‌رود. همین‌که گفتند، از معدن به ورق نهایی برسیم که بخشی از نیاز نهایی جامعه از صنعت فولاد است. این موضوع خام‌فروشی موضوع بسیار مهمی است که محصولات ما را با ارزش می‌کند، ثروت جامعه را بالا می‌برد، اشتغال بوجود می‌آورد و در این زمینه حرکت بسیار خوبی انجام گرفته است.

    الان اینکه در جلسه گفته شد در زنجیره فولاد، در هر یک از حلقه های زنجیره این صنعت، تقریبا محصول تولیدی کشور در این هفت سال دو برابر شده، یعنی در کنسانتره به دو برابر رسیدیم، در گندله به دو برابر رسیدیم، در آهن اسفنجی به دو برابر رسیدیم، در فولاد به دو برابر رسیدیم، یعنی تقریبا محصولات ما در همه این زمینه‌ها در این هفت سال دو برابر شده، این کار بسیار بزرگی است که انجام گرفته است. پول زیادی در این زمینه صرف سرمایه گذاری شده است.

    اینکه در این جلسه گفته شد که یک طرح در سال گذشته یا سالهای گذشته در گل‌گهر افتتاح شد که 8 هزار میلیارد تومان ارزش این طرح بود، میلیاردها تومان یا دلار مصرف می‌شود تا بتوانیم این زنجیره‌های صنعتی را چه در پتروشیمی و چه در تولید فولاد، فرق نمی‌کند به وجود بیاوریم و بتوانیم این حرکت را برای جامعه‌مان که می‌تواند هم جایگاه کشور را تقویت کند، هم می‌تواند اشتغال ایجاد کند، هم می‌تواند ظرفیت جدید در تولید ایجاد کند، به هدف برسانیم.

    یک نکته مهمی اینجاست. اینکه این محصولات که می‌گوییم دو برابر شده، پتروشیمی هم تقریبا همین حالت را دارد. تولید محصولات پتروشیمی از اول سال 92 تا پایان امسال، تقریبا دو برابر شده است. مثلا از حدود 50 و خرده‌ای، امسال به 100 می‌رسیم. برنامه‌ریزی برای آینده و سال 1404 هم تولید 133 است. اینکه توانستیم تولید را دو برابر کنیم، این هنر بسیار بزرگی است. یعنی تولید کشور هر میزان که بوده از قبلِ انقلاب، بعد از انقلاب، در همه دولت‌های گذشته، هر چه که بوده، در این هفت سال تقریبا معادل همه آنهایی شده که در تاریخ صنعتی ایران در بخش فولاد یا در بخش پتروشیمی تلاش و کار می‌کردیم و محصولی که بدست آوردیم، این کار خیلی ارزشمند است. این کار شماست، کار شرکت‌های بزرگ ماست، کارِ جوانهای تحصیلکرده، کار مدیران، کار کارگران ماست. یعنی همه دست به دست هم دادیم و یک تحول بزرگ را در فولاد و پتروشیمی ایجاد کردیم.

    گاهی وقت‌ها نیازی به پاسخ ندارد، در بعضی از روزنامه‌ها، بعضی از عزیزان مقالاتی می‌نویسند و می‌گویند مثلا دولت فلان اوراق را عرضه کرده، این اوراق سال آینده این موقع باید پرداخت شود، بنابراین این دولت آمده چیزی را مصرف کرده که دولت بعدی باید این بدهی را پرداخت کند. البته این نیازی به پاسخ ندارد، چون دولت یازدهم هم که کارش را شروع کرد، یک بدهی کلانی به عهده اش بود که پرداخت کردیم. یک وقت بخشی از این بدهی به دولت بعدی منتقل می‌شود.

    اما وقتی اینها را محاسبه می‌کنیم، یعنی ببینید چقدر سرمایه مصرف شده برای اینکه در فولاد و پتروشیمی محصول تقریبا به دو برابر برسد و این فقط در فولاد و پتروشیمی نیست، در بنزین هم همین است. میزان بنزین تولیدی که در آغاز این دولت داشتیم، یعنی سال 92 مثلا حدودا 50 و خرده‌ای میلیون لیتر بوده و الان بیش از 110 میلیون لیتر است و تا آخر سال بیشتر هم می‌شود. بنزین هم دو برابر شده است. در محصولات کشاورزی هم همین است. یعنی میزان تولید محصولات کشاورزی در آغاز این دولت 97 میلیون تن بوده و الان 130 میلیون تن است. ببینید این رقم چطور و چه مقدار افزایش پیدا کرده است. این کشور را خودکفا و بی نیاز کرده است. بخش‌ عمده‌ای از گندم مورد نیاز کشور را از خارج می‌خریدیم، اما امروز برای گندمی که مورد نیاز مردم هست، هیچ نیازی به واردات نداریم. ممکن است برای بخش‌های صنعتی، زمانی از جایی بخریم و وارد کنیم، ولی برای نیاز مردم، یعنی نانِ مردم خودکفا هستیم. امسال و در 5 سال گذشته، پشت سر هم در گندم خودکفا هستیم. بعد از انقلاب که چنین دستاوردی نداشتیم، قبل از انقلاب، زمان‌هایی بوده که جمعیت کم بوده، ممکن است گندم به اندازه کافی واقعا وجود داشت، ولی بعد از انقلاب که محاسبه می‌کنیم، سالهایی مثلا یک سال یا دو سال خودکفایی داشتیم، ولی هیچ‌وقت نبوده که 5 سال پشت سر هم خودکفایی داشته باشیم.

    اولا مسئولیت کشور را به عهده داریم، نه صرفا مسئولیت دولت‌مان را، به عنوان نمایندگان مردم، حالا رئیس جمهور که انتخاب می‌شود یا بقیه مقامات که انتخاب می‌شوند، مستقیم یا غیرمستقیم از طرف مردم انتخاب می‌شوند. مسئولیت آنها تامین منافع ملی، اهداف ملی و نیازهای ملی است، منتها دوران مسئولیت محدود است. دوران مسئولیت ممکن است چهار سال یا هشت سال، ممکن است کمتر یا بیشتر باشد ولی اساس مسئولیت، حفظ کشور هست. یا مثلی که از قدیم بچه بودیم، می‌گفتند دیگران کاشتند و ما خوردیم، ما باید بکاریم برای آینده که دیگران بخورند. این حرف درست و واقعی است که باید خودمان را آماده کنیم.

    پس اصلا نباید در این فکر باشیم که الان 14 میلیارد مثلا در پتروشیمی سرمایه‌گذاری کردیم، 14 میلیارد سرمایه‌گذاری نمی‌کردیم و می‌آوردیم و در داخل مصرف می‌کردیم، کمی وضع ارز بهتر می‌شد. 14 میلیارد سرمایه‌گذاری کردیم برای جهش دوم، 8 میلیارد هم برای جهش سوم تا حالا سرمایه‌گذاری کردیم. برای جهش سوم که 1404 به ثمر می‌رسد، از حالا سرمایه‌گذاری می‌کنیم. 8 میلیارد تاکنون سرمایه‌گذاری برای مرحله سوم و جهش سوم شده است.

    این تفکر، تفکرِ نادرست است که فکر کنیم مثلا یک طوری این چهار سال را خوب بگذرانیم، یک طوری این یک سال که از دولت مانده خوب بگذرانیم، اصلا این تفکر، تفکر ناصحیح است. باید برای منافع ملی‌مان، برای ملت‌مان، فرق نمی‌کند این دولت، دولت بعدی، دولت قبلی، همه یک وظیفه سنگین و بزرگی را بر عهده داریم.

    در این جلسه، هم می‌خواستم گزارش را از خودِ مسئولین بزرگ پتروشیمی و فولاد بشنوم که در حد فرصت این جلسه شنیدم و هم می‌‌خواستم نکاتی که مورد نظرشان است یا اشکالاتی که مورد نظر آنهاست، یا کمکی که دولت باید انجام بدهد، بشنوم که مطرح کردند. این هم تقریبا مطرح شد. ممکن است نکات دیگری هم داشته باشید. خواهش می‌کنم در بخش پتروشیمی اگر نکاتی دارید با آقای مهندس زنگنه، در بخش فولاد اگر باز نکات دیگری در نظر شماست به آقای مهندس خیابانی بدهید که در جلسه فردا صبح ستاد اقتصادی دولت، همه این مواردی که در این جلسه مطرح شد و وظیفه داریم آنها را حل کنیم، در همین جلسه فردا این را مطرح کنیم.

    درباره گمرک، بانک و ارزش افزوده بحث داشتید. هر موضوعی که مورد نظر شما بود و بحث داشتید و درست بود آنها را باید حل و فصل کنیم.

    اول تشکر از شماها که بارِ بسیار سنگینی را بر عهده گرفتید. مردم باید بدانند در شرایطی که آمریکا کشور را تحریم کرد، در شرایطی که بدترین فشارها را بر مردم وارد کردند و الان حدود دو سال و سه ماه است در شدیدترین فشار هستیم، یعنی از اردیبهشت 97، حساب کنید تا الان که وارد مرداد شدیم، تقریبا دو سال و سه ماه است در شدیدترین فشار هستیم. دو سال که هیچ، آنها فکر می‌کردند چند ماه بیشتر نمی‌توانیم دوام بیاوریم و بعد از چند ماه تماس می‌گیریم، به قول خودشان گفتند شماره تلفن به ایرانی‌ها دادیم، هر وقت خواستند تماس بگیرند. فکر می‌کردند مجبور می‌شویم با آنها تماس بگیریم.

    در این دو سال و سه ماه اگر بگویم 23 بار، کم گفتم، چون فقط در سفرم به نیویورک در سال 96، هشت بار تقاضای ملاقات کردند. سال 97 بیشتر و سال 98 که سال قبل بود زمانی که در نیویورک بودم، تقریبا همه سران کشورهای غربی و اروپایی یکی یکی آمدند و خواستند که ملاقات و مذاکره کنیم. البته ابایی از مذاکره نداشتیم، اما نمایش را نمی‌خواهیم و دنبال نمایش نیستیم، دنبال حل مساله هستیم.

    امروز تحریمی بر ایران تحمیل شده که برخلاف همه مقررات بین‌المللی است و آنها باید تحریم را بردارند و هر چیزی اینها می‌گویند، اول باید کارِ خلافی را که انجام دادند و شروع کردند، خاتمه بدهند، نه پیش‌شرط بگذارند؛ این یک واقعیت است.

    آنها به ملت ایران فشار آوردند، به دولت ایران فشار نیاوردند. به مردم فشار آوردند. تحریم آنها یک تروریسم اقتصادی بوده، الان در شرایط کرونا یک تروریسم درمانی هست. حتی از یک جایی‌ می‌خواهیم، یک جای بین‌المللی می‌خواهیم برای کرونا وام بگیریم، آن مرجع حاضر است برای کرونا به ایران وام بدهد، کسی که مانع است آمریکایی‌ها هستند. آنها مانع می‌شوند. بنابراین علیه درمان مردم، علیه ملت، اما در عین حال چطور توانستیم در این دو سال و سه ماه بایستیم؟

    البته همه مردم به سهم خودشان در اینجا ایستادگی کردند، تولیدگران در خط مقدم و فکر می‌کنم صنعت فولاد و پتروشیمی در خط جلوی این مبارزه بودند، چرا؟ برای اینکه اولا نیازهای داخلی را تولید کردند و نیازهای داخلی را در اختیار مردم گذاشتند، ثانیا یک بخش بزرگی از نیازهای ارزی کشور که در اصطلاح می‌گوییم ارز نیمایی، اینها تامین کردند. 100 درصد آنچه را که قول داده بودند و بیشتر از 100 درصد، بالاتر از 100 درصدی که قول داده بودند ارز تحویل دادند. البته شرایط کشور یک شرایطی است که امسال می‌بایست پتروشیمی مثلا 15 میلیارد ارز در نیما می‌آورد، حالا بازار یک مقدار متفاوت است، وقتی قیمت نفت پایین می‌رود قیمت گاز، پتروشیمی، سایر محصولات، محصولاتی هستند که وابسته به زنجیره نفت هستند، به هر حال آنها هم کاهش پیدا می‌کنند. اما در عین حال همین امسال با سختی‌هایی که وجود دارد، دنبال آن هستیم سختی‌هایی که مطرح کردند، حل و فصل کنیم.

    در مجموع امروز یک بار سنگینی را در سال 99 بر دوش گرفتیم. در همین چهار ماه اول امسال هم بخش فولاد و هم بخش پتروشیمی، به تعهدات خودشان عمل کردند. اتفاقا دائم تقاضا می‌کنیم و می‌گوییم صادرکنندگان عزیز ارز را به موقع بیاورند. دو بخش بزرگی که بالاترین ارز را وارد کشور می‌کنند یعنی پتروشیمی و فولاد اینها به موقع آوردند و به موقع می‌آورند.

    باید در اینجا، در این دو سال و سه ماه، در این سختی‌هایی که بودیم، در بخش پتروشیمی چون همیشه بار را به دوش آقای مهندس زنگنه می‌گذاشتیم، از ایشان تشکر کنیم. از وزارت صمت در مسئولیت‌های مختلف، از وزرای قبلی تشکر کنم و الان هم از سرپرست وزارت صمت آقای خیابانی تشکر کنم.

    کار بزرگی انجام گرفته یعنی مردم مطلع باشند که اگر دولت افتخار می‌کند و می‌گوید در برابر آمریکا، در برابر تحریم، در برابر فشار خارجی می‌ایستم، این ایستادگی منوط به کمک همه هست. همه تولیدکنندگان، همه سرمایه‌گذاران، همه کارآفرینان و مخصوصا زنجیره پتروشیمی و زنجیره فولاد بار بسیار سنگینی را بر دوش داشتند و می‌خواهم در اینجا به عنوان رئیس جمهور ملت ایران از این عزیزان سپاسگزاری و تشکر کنم، برای اینکه کار بزرگی را در این دو سال و سه ماه انجام دادند و من مطمئنم امسال و سال آینده هم با همان قدرت و شهامت و تولید و تولید بیشتر تلاش می کنند. هم امسال زنجیره فولاد در طول سال تا پایان مجموعه زنجیره، 26 میلیون تن اضافه می‌شود و هم در پتروشیمی محصولات تا پایان سال اضافه می شود. امسال اگر همه این طرح‌های 17 گانه انشاءالله به افتتاح و نتیجه برسد، حدود 25 میلیون تن محصولات پتروشیمی اضافه می‌شود و 26 میلیون تن در فولاد که رقم بسیار بزرگی در یک سال است.

    اینها بحث یک سال است. یعنی سال 99 است، یعنی در یک سال در شرایط تحریم می‌بینیم یک حرکت بزرگ انجام گرفته است.

    حرکت‌های جانبی آن هم هست، یعنی برای اینکه بخش فولاد اداره شود، دنبال راه‌آهن هم هست، این یک کار جانبی است که انجام می‌دهد و تحول بزرگی در راه آهن است. در بخش آب هم یک تحول بزرگ است چون اینها مصرف کننده بزرگ آب هم هستند. مخصوصا فولاد مصرف کننده بزرگ آب است. بخشی از صنایع دیگری هم هست که در این جلسه نبودند. آلومینیوم هم باز جزو موارد ارزشمند است، مس هم همینطور، شرکت‌های دیگر هم هستند. آنها هم به سهم خودشان صادرات دارند. آنها هم در سامانه نیما ارز را عرضه می‌کنند. آنها در این جلسه نبودند بیشتر در زمینه فولاد و پتروشیمی در این جلسه بحث کردیم.

    در مساله آب هم قدم‌های مهمی برداشته شده است. در مساله آب باید آب دریاها را به فلات مرکزی برسانیم. یکی از راههای آن این است. در آب خیلی کارها باید انجام بدهیم. یکی این است که این کار را انجام بدهیم و الحمدالله امسال سدهای فراوانی را به افتتاح رساندیم و تا آخر سال هم سدهای جدیدی به افتتاح می‌رسانیم. با وزیر نیرو هم همین هفته پیش صحبت می‌کردیم که وزیر نیرو گفت تقریبا 8، 9 سد را اضافه بر آنچه قول دادیم، انشاءالله تا اوایل سال آینده، به افتتاح می‌رسانیم.

    ضمن اینکه باید سد بسازیم و آبها را به صورت مدرن در مزارع‌مان استفاده کنیم، یکی دیگر از کارهایی که باید انجام دهیم هم این است که آب دریا را به فلات مرکزی کشور بیاوریم و در این راه صنعت فولاد پیش قدم شده و انشاءالله در مهر ماه اولین بخش این آب از منطقه خلیج فارس و دریای عمان وارد فلات مرکزی کشور می‌شود و به گل‌گهر می‌رسد و این قدم بسیار مهم و مبارکی است که انشاءالله انجام می‌گیرد.

    باید خدمت مردم عزیز و بزرگوار عرض کنم که اولا دولت در نتیجه تلاش همه شرکت‌ها و همه تولیدکنندگان در داخل، به تعهدات خود متعهد و بسیار امیدوار است. و از طرفی هم به این شرکت‌های عزیزی که الان خدمت‌شان هستم می‌خواهم عرض کنم که منافع شرکتی برای شما مهم است. معلوم است این شرکت به عنوان فرزند شماست، تولیدات برای شما مهم است، مایه افتخار شماست، اما هر جا بین بنگاه و کشور دو راهی ایجاد می‌شود، کشور را ترجیح دهید. یعنی یک وقتی منافع ملی، منافع کشور است و یک وقتی منافع بنگاهی است. مثلا فلان شرکت فولاد الان مثلا یک سهم از سهم‌های شناور خود را بیاورد و عرضه کند، اصلا هم بورس زنده می‌شود. چون اصلا اینها سهم‌هایشان اینقدر ارزشمند است که خیلی‌ها، اگر 10 بنگاه بیایند، سهام خود را عرضه کنند، به اندازه یک سهم شناور اینها نمی‌شود. یک سهم شناور را عرضه کند هم بورس تحول پیدا می‌کند، هم خون جدید وارد بورس می‌شود و هم آنها نیازمندی‌های ریالی‌شان تامین می‌شود. یعنی به جای اینکه اوراق را پخش کنند و مسائل مالی‌شان را تامین کنند، با عرضه سهام نیازمندی‌هاشان را مرتفع می‌کنند و طرح‌های نیمه‌تمام‌شان را تکمیل می‌کنند.

    حالا طرحی دارد، همین‌طور بایستد ممکن است سه سال طول بکشد، ولی پولی که از بورس بلافاصله در اختیارش قرار می‌گیرد می‌تواند یکساله و گاهی چند ماهه طرح آن را تکمیل کند.

    بنابراین توصیه می‌کنم که سهام را در بورس عرضه کنید که به نفع بورس و مردم و خودتان است. یعنی پولی که شما نیاز دارید بازار سرمایه بهتر از بازار پول است، بازار سرمایه سریع‌تر به شما جواب می‌دهد، پاسخ مناسب‌تر به شما می‌دهد، در یک زمان کوتاه هم رقم درشت‌تر به شما می‌دهد. شما سهام‌تان را در یک زمان کوتاهی می‌توانید سهام شناورتان را تصمیم بگیرید، هفته بعد می‌توانید عرضه کنید و میلیاردها تومان پولی که می‌خواهید فوری در اختیار شما قرار می‌گیرد.

    بنابراین ضمن اینکه از شما متشکرم و تشکر فراوان می‌کنم به خاطر تلاشی که در طول مدت هفت سال گذشته، مخصوصا در این دو سال و سه ماه انجام دادید و امروز هم انجام می‌دهید و ارز مورد نیاز بانک مرکزی را تامین می‌کنید و طرح‌های نیمه‌تمام‌تان را تکمیل می‌کنید، خواهش می‌کنم که در عرضه سهام به بورس هم جدیت بیشتری به خرج دهید؛ هم برای خودتان و هم برای بورس و هم نیازمندی‌های داخلی.

    به گونه‌ای نیازمندی‌های داخلی را تامین کنیم که علامت نادرست هم به ارز داده نشود. یک وقتی طوری عرضه می‌کنیم که ممکن است، علامت نادرست به قیمت ارز بدهد و ممکن است بازار را تحت فشار قرار دهد و محصولات را گران‌تر دربیاورد، چون یک کشور هستیم، یک منفعت ملی داریم و همه باید برای آن منفعت‌مان تلاش کنیم.

    انشاءالله امیدوارم خداوند به همه توفیق دهد تا بتوانیم وظیفه بسیار سنگینی که در این مقطع تاریخی بر دوش داریم انجام دهیم. ماههای آینده به اعتقاد بنده شرایط همه شرکت‌های شما بهتر از ماه فروردین و اردیبهشت است که شرایط کرونا و شرایط سختی بود، شرایط بهتری دارید انشاءالله. مردم هم باید در ماههای آینده هم برای بازار ارز و هم برای تولیدات داخلی امیدوارتر باشند. خداوند به همه شما توفیق بیشتر عنایت کند انشاءالله.

    والسلام علیکم و رحمت‌الله و برکاته.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر