وزیر صنعت:

موافق قیمت‌گذاری دستوری نبوده‌ام و نیستم

بخشنامه فولاد برای دوره قبل بود

عصر معدن- وزیر صنعت گفت: هرگز منع صادراتی نداشته ایم و نخواهیم داشت، برخی از بخشنامه‌ها مربوط به گذشته است. بنده از روزی که به وزارت صمت آمدم به هیچ وجه موافق قیمت گذاری دستوری نبوده ام و نیستم، حتی در موضوع ارز نیز موافق قیمت گذاری دستوری تیستم.;

موافق قیمت‌گذاری دستوری نبوده‌ام و نیستم
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از تسنیم، علیرضا رزم حسینی در مراسم روز ملی صادرات با اشاره به اینکه تا امروز از صدور بخشنامه‌های خلق الساعه جلوگیری کرده ایم و سعی کرده ایم سیاست‌های کشور برای فعالان اقتصادی باثبات تر باشد، گفت: ما در وزارت صمت بنگاه خبرپراکنی نداریم و امیدواریم اعتبار رسانه‌ای در کشور زیر سوال نبرود و شفاف سازی و اطلاع رسانی به موقع انجام شود.

    وی با بیان اینکه به دنبال حذف امضاهای طلایی و امتیازات ویژه هستیم، گفت: هرگز منع صادراتی نداشته ایم و نخواهیم داشت، برخی از بخشنامه‌ها مربوط به گذشته است. بنده از روزی که به وزارت صمت آمدم به هیچ وجه موافق قیمت گذاری دستوری نبوده ام و نیستم، حتی در موضوع ارز نیز موافق قیمت گذاری دستوری نیستم.

    رزم حسینی گفت: در مورد فولاد بخشنامه‌ای در زمان سرپرست قبلی وزارت صمت به ستاد اقتصادی دولت فرستاده شده بود و ما آن بخشنامه را دنبال می‌کنیم. در بورس‌های مختلف دنیا نیز برای محصولات یک قیمت پایه تعیین می‌کنند و سقف آزاد است. وزارت صمت سهم عمده‌ای در بازار سرمایه دارد و ما مدافع سهامداران خرد بازار سرمایه هستیم.

    وی افزود: شرکت‌های فولادی به دلیل افزایش نرخ ارز صادرات خوبی داشته اند و امیدوارم در این مدت کوتاهی که بنده در وزارت صمت هستم، با کمک دولت و شخص رئیس جمهوری بتوانیم قدمی هر چند کوچک در جهت افزایش صادرات برداریم.

    وی اضافه کرد: فرصت خدمت من در این دوره در وزارت صمت کوتاه است و لذا فرصت برای اینکه این وزارتخانه پیر و با ساختار بی انگیزه را تبدیل به یک سازمان نوپا، کوچک و کم کارمند کنم در این فرصت کوچک به هیچ وجه امکان پذیر نیست، اما سعی کردیم که در این دوره کوتاه سعی کردیم، با همکاری و تعامل با رئیس بانک مرکزی اقداماتی مختصر در مورد رفع تعهد ارزی و رفع اتهام از پرونده‌های صادرکنندگان شریف و متعهد انجام شود که خوشبختانه امروز مجاز شدند که ارز خودشان را یا در سامانه نیما عرضه کنند یا به عنوان واردات از محل صادرات رفع تعهد ارزی کنند و در سامانه جامع تجارت این اقدامات در حال اجرا است.

    وی تصریح کرد: از 11 آبان ماه میانگین واردات روزانه ما از 95 هزار تن به 101 هزار تن و حتی تا 380 هزار تن رسیده است که عمده این محصولات مربوط به مواد اولیه و کالاهای ضروری بوده است. این موضوع نشان داد که تسهیل گری می‌تواند اتفاق مبارکی در اقتصاد کشور باشد.

    وزیر صمت افزود: مصوبه تکمیلی را به دولت ارجاع دادیم و قرار بود دیروز بررسی شود که وقت نشد اما طی این هفته یا هفته آتی در دستور کار قرار خواهد گرفت.

    وی ادامه داد: از 22 آبان ماه که مصوبه 177 دولت اجرا شد 10 میلیارد و 300 میلیون دلار در سامانه جامع تجارت ثبت پرونده شد و از این میزان 3 میلیارد دلار ثبت سفارش نهایی شده است. تا پایان سال حتماً افزایش صادرات خواهیم داشت و این کسری 1.6 میلیارد دلاری در تراز تجاری کاهش خواهد یافت.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر