در پنجمین نشست کمیته کرومیت و منگنز خانه معدن ایران مطرح شد:

تاسیس انجمن ملی برای کرومیت و منگنز

عصر معدن- اعضای کمیته کرومیت و منگنز خانه معدن ایران تصمیمات خود را برای تشکیل انجمن ملی کرومیت و منگنز اعلام کردند.;

تاسیس انجمن ملی برای کرومیت و منگنز
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از روابط عمومی خانه معدن ایران، در پنجمین نشست کمیته کرومیت و منگنز خانه معدن ایران که صبح روز گذشته برگزار شد، تشکیل انجمنی ملی برای کرومیت و منگنز مورد تاکید قرار گرفت و دستورالعمل ساز و کار تشکیل این انجمن از سوی اعضای کمیته واکاوی شد.

    در ابتدای این نشست مهرداد اکبریان رئیس انجمن سنگ آهن ایران تجربیات خود را در زمان بنیانگذاری انجمن سنگ آهن ایران مطرح کرد و مکانیزم شکل گیری یک انجمن ملی کارآمد و تاثیرگذار را برای اعضای کمیته کرومیت و منگنز تشریح کرد.

    او با بیان اینکه رشد تولید و بازار کرومیت و منگنز هم مانند سنگ آهن نیازمند یک اتاق فکر است، مطرح کرد: تشکیل یک انجمن ملی برای معادن کرومیت و منگنز یک جریان دوسویه است زیرا هم تولیدکنندگان و صادرکنندگان با صدای بلندتری مطالبه خود را به دولت مطرح می کنند و هم از ظرفیت‌های یک کسب و کاری در بخش معدن به درستی استفاده می شود.

    او ادامه داد: پیرو قواعدی که اتاق بازرگانی ایران برای تشکیل یک انجمن دارد، در ابتدا باید نامه درخواستی از صنف متقاضی بین 30 تا 50 شرکت یا شخصی که در عرصه تولید و صادرات کرومیت فعالیت دارد، نامه درخواست خود مبنی بر اجماع و تبدیل به انجمن شدن را امضا کنند. در واقع تولیدکنندگانی که درخواست تشکیل انجمن را مطرح می کنند، ذی نفع هستند و از سویی برای تولید و عرضه محصول معدنی استراتژی دارند و بر مبنای آن سیاستگذاری خواهند کرد. در واقع انجمن باید هم منافع تولید‌کننده و هم منافع مصرف کننده را در نظر بگیرد و مسیری مطمئن را به سیاستگذاران نشان دهد تا اعتماد دولت به بخش خصوصی افزایش پیدا کند و حضور خصوصی‌ها در عرصه تصمیم سازی پررنگ شود.

    اکبریان با بیان اینکه حضور یک انجمن در سیاستگذاری ها و تصمیم سازی های دولت می تواند موثر واقع شود، افزود: انجمن‌ها می‌توانند در استان های مختلفی که معادن در آنها واقع شده اند شعبات خود را راه اندازی کنند و جریان سیاستگذاری خود را در سرتاسر کشور هدایت کنند. ضمن اینکه شرکت هایی می توانند برای تشکیل و عضویت یک انجمن درخواست مطرح کنند که دارای پروانه اکتشاف یا بهره برداری معدن، جواز تاسیس، کارت اتاق بازرگانی یا کارت عضویت بازرگانی باشند و اهلیت آنها مورد تایید باشد.

    در ادامه رحیمی عضو هیات رئیسه کمیته کرومیت و منگنز خانه معدن ایران با اشاره به تاثیر نوسانات قیمت ارز در صادرات و همنشینی‌های اخیر فعالان عرصه کرومیت و منگنز برای تشکیل انجمن و مباحث مطروحه اظهار کرد: با توجه به شباهت فعالیت در حوزه های کرومیت و منگنز به این نتیجه رسیدیم که معدنکاران کرومیت و منگنز دور هم جمع شوند و با تشکیل انجمن مطالبات بخش خصوصی فعال در این زمینه را مطرح کنند. در راستای هم افزایی بیشتر از دیگر فعالان معدنی که در این عرصه تخصص و فعالیت دارند، دعوت می کنیم تا نقطه نظرات خود را با ما در میان بگذارند و در شکل گیری انجمن ما را همراهی کنند. چرا که کمیته‌‌ کرومیت و منگنز به عنوان یکی از کمیته تخصصی خانه معدن ایران ظرفیت تبدیل شدن به یک انجمن‌ملی‌ تخصصی را دارد و می‌تواند بهترین منبع اطلاعاتی و نظرات کارشناسی معدنکاران فعال در این حوزه باشد.

    موضوع دیگری که اعضای این کمیته به آن پرداختند، اقدامات انجام شده در رابطه با تغییرات قیمت های پایه صادراتی کرومیت بود و در ادامه مکانیزم قیمتگذاری یک محصول معدنی و ارزیابی های کارشناسی آن در انجمن و مباحث مربوط به عوارض صادراتی مورد بررسی قرار گرفت. همچنین قرار شد با تشکیل انجمن اهداف و مطالبات معدنکاران عرصه کرومیت و منگنز به زبان کارشناسی و فنی مطرح شود.

    در پایان هیات رئیسه کمیته کرومیت و منگنز خانه معدن ایران تصمیم گرفتند متن پیش‌نویس اساسنامه را برای نشست بعدی تهیه کنند و از تمامی پیشنهادات متخصصان این حوزه در آن بهره مند شوند. از این رو آنها اعلام کردند فعالان معدنی که در عرصه کرومیت و منگنز فعالیت دارند نظرات خودشان را در خصوص شکل گیری انجمن تا 15 آبان ماه به هیات رئیسه کمیته منتقل کنند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر