نخستین نشست شورای عالی سیاستگذاری خانه معدن برگزار شد

نقشه راه معدنکاری بخش خصوصی در سال ۹۷

عصر معدن- نخستین نشست شورای عالی سیاستگذاری خانه معدن ایران با حضور روسای خانه معدن استان ها و هیات مدیره برگزار شد.;

نقشه راه معدنکاری بخش خصوصی در سال ۹۷
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن»، در این نشست روسای خانه معدن تمامی استان های کشور در حضور مسولان و اعضای هیات مدیره، مهمترین اولویت های کاری و صنفی در سال 97 را بیان کردند.
    محمدرضا بهرامن رئیس خانه معدن ایران در ابتدای نخستین نشست شورای عالی سیاستگذاری خانه معدن گفت: وجود چنین نشست هایی سبب می شود مسیر توسعه بخش معدن در سال جدید با ارائه راهکارها و پیشنهادها هموار شود و مشکلات معدنکاران با نگاه کلان به اقتصاد کشور رفع شود.
    او از ایجاد نمایندگی خانه معدن در استان خوزستان خبر داد و به اهمیت نقش راهگشایی خانه معدن در سراسر کشور پرداخت و گفت: این روزها همگرایی و نزدیکی تشکلها میتواند در حل مشکلات تولید بسیار موثر واقع شود چرا که بخش معدن نیازمند این است که از تجارب تمامی عوامل تولید و بازیگران آن استفاده شود. با توجه به همین رویکرد نمایندگیهای خانه معدن استان ها فعالیت میکنند و باید سعی شود مشکلات اصلی معادن مطرح شود تا راهکار مناسبی برای آنها از سوی متخصصان و کارشناسان شناسایی شود.

    در ادامه این نشست غلامرضا حمیدی انارکی دبیر خانه معدن ایران نیز اظهار کرد: تا به امروز برنامه های بسیاری برای توسعه و شکوفایی بخش معدن مطرح شده و قدمهای بزرگی برداشته شده است. اگرچه صد در صد انتظاراتمان برآورده نشده اما سعی شده با ایجاد کمیتههای تخصصی و انتقال نظرات کارشناسی، معدنکاران تصمیم های مثبت و راهگشایی بگیرند.
    او افزود: حضور در چنین جمعهایی و بیان مسائل باعث میشود تصمیمات سازنده مانند خون در رگهای بخش معدن جاری شود. در خانه معدن در به روی همه باز است و ما هر نقطه نظری را می شنویم. شورای عالی سیاستگذاری خانه معدن ایران نیز بر همین مبنا شکل گرفته و امیدواریم جلسات آن در طول سال ادامه یابد و تمامی حاضرین همانند امروز شرکت کنند و نظرات خود را مطرح کنند تا بتوانیم آنها را جمع بندی و در دستور کارمان قرار دهیم.

    بهرام شکوری عضو هیات مدیره خانه معدن ایران نیز به عنوان یکی از حاضران در نخستین نشست شورای عالی سیاستگذاری خانه معدن اظهار کرد: تشکیل شورای سیاستگذاری با حضور روسای خانه معدن استانها در سال 97 اتفاق خوبی است که میتواند شروع آن حرکت بزرگی در بخش معدن باشد و مسیر سیاستگذاریهای بخش معدن در سال جدید را به سمت امیدوارکنندهای هدایت کند.
    او افزود: بخش معدن میتواند با استفاده از تجربیات و مشاوره‌ها به شکل هدفمندی رشد کند و درون خود اشتغالزایی و توسعه را پرورش دهد. مسلما قرار گرفتن معدنکاری بخش خصوصی در چنین مسیری سبب می‌شود هرچه زودتر به توسعه معادن نزدیک شویم و اهداف اصلی بخش معدن و صنایع معدنی برآورده شود. بنابراین ایجاد شورای عالی سیاستگذاری خانه معدن ایران میتواند در تحقق بخشیدن این اهداف نقش موثری داشته باشد.

    در ادامه این نشست، علاءالدین میرمحمد صادقی رئیس هیات امنای خانه معدن ایران گفت: در این سالها همیشه نتیجه جلساتی که خانه معدن ایران برگزار کرده در تصمیمسازیها مثمرثمر واقع شده و همین حسن نیت سکانداران تشکل باعث شده که عضو خانه معدن بمانم و در جلسات شرکت کنم. شورای عالی سیاستگذاری می تواند  فضایی برای تبادل تجارب معدنکاران بخش خصوصی باشد.

    به گفته وی، در جلسه ای که با رئیس مجلس شورای اسلامی داشتیم، آقای لاریجانی خواستند بخش خصوصی  ابعاد واقعی تولید کالای ایرانی را بررسی و موانع پیش روی آن را شناسایی و راهکارهای خود را به مجلس پیشنهاد دهد. به نظرم نشست شورای سیاستگذاری خانه معدن می تواند کانونی برای تبادل نظر و تجربه همچنین راهکارهایی در راستای حمایت از کالای ایرانی باشد.

    میرمحمد صادقی افزود: به آقای لاریجانی یادآور شدم برای حمایت از کالای ایرانی نیاز است دولت و مجلس قوانین مزاحم و موانعی که بر سر راه بخش خصوصی است را حذف کند تا فعالان اقتصادی سرمایه خود را در جریان تولید ملی سوق دهند زیرا امنیت اولین فاکتور برای جذب سرمایه محسوب می‌شود.

    احمد مرادعلیزاده مدیرعامل پیشین شرکت ملی مس ایران نیز در نخستین نشست شورای عالی سیاستگذاری خانه معدن تاکید کرد: خانه معدن با ایجاد کمیته ای تحت عنوان بازنگری قوانین، برخی قوانین مربوط به بودجه و دستورالعمل های اجرایی وزارتخانه را بررسی کند زیرا  برخی اوقات وزارت صمت دستورالعمل هایی صادر می کند که مانع فعالیت معدنکاران می شود.

    او افزود:  صنایع معدنی صنعتی تکرارپذیر هستند و می توان با ابزارهای موجود در حوزه فولاد و مس حرکت های توسعه ای بیشتری داشته باشیم. از سویی در راستای این اهداف توسعه ای پروانه های بهره‌ برداری معادن باید به عنوان ضمانتنامه های بانکی مورد قبول بانک ها قرار گیرد. از طرف دیگر بهتر است با نگاهی نو اکتشافات معدنی دنبال شود.

    گفتنی است روسای خانه معدن استان ها در حضور اعضای هیات مدیره و بزرگان بخش معدن چالش ها و پتانسیل های معادن استان خود را مطرح کردند و نظرات و تجارب خود را بیان کردند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر