دولت ریسک تکنولوژی های جدید را پوشش دهد

عصر معدن- دبیر انجمن سنگ آهن ایران اظهار کرد: باید برای برطرف شدن نیازهای تحقیقی و پژوهشی شرکت ها، مدل‌های اجرایی ارائه شود.;

دولت ریسک تکنولوژی های جدید را پوشش دهد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۸:۰۰

    سعید عسکرزاده درباره حضور انجمن سنگ آهن در نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن ‌بازار که چندی پیش در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار شد، به «عصرمعدن» گفت: در حوزه تحقیق و توسعه کارهای پراکندگی در مجموعه انجمن سنگ آهن و شرکت های عضو آن انجام شده بود. در واقع شرکت ها براساس نیازهای خود، اقداماتی را انجام داده بودند، اما در کنار آن در انجمن سنگ آهن نیز مواردی همچون همکاری با دانشگاه‌ها را نیز تعریف کرده و در دستور کار قرار داده، به طوری که تفاهمنامه ای با دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز به امضا رسیده است.
    وی اظهار کرد: این اقدامات جهت گیری به سمت عملیاتی شدن و خروجی کاربردی پیش نرفته است. درنتیجه این نمایشگاه فرصت خوبی بود تا مهم ترین دغدغه های انجمن سنگ آهن مطرح شود و به همراه آن بتوانیم راه حل هایی را پیدا کنیم. درواقع این نمایشگاه فرصتی برای هم افزایی و اجرای یک مدل استارت آپی برای برطرف شدن نیازهای تحقیق و پژوهشی شرکت ها بود.
    عسکرزاده بیان کرد: بهترین خروجی ما در این نمایشگاه تعریف فرآیندی بود که بتوان براساس آن ریسک های ایجاد تکنولوژی های جدید را توسط بخش عمومی پوشش دهیم به نحوی که بخش خصوصی متحمل این ریسک نباشد.
    وی همچنین با اشاره به برنامه احیا معادن کوچک و متوسط نیز تصریح کرد: در بحث احیا معادن کوچک و متوسط مدل خوبی در نظر گرفته شده، به همین دلیل به صورت جدی به آن ورود پیدا کرده و همراستا با آن سفرهای استانی نیز برگزار شده است. در همین رابطه به استان های خراسان رضوی، زنجان و هرمزگان سفرهایی انجام شد.
    دبیر انجمن سنگ آهن همچنین افزود: در این سفرها بیشتر به دنبال هماهنگی میان معادن بودیم. متاسفانه چندان تعریف درستی از اینکه چه مشکلاتی در این معادن وجود دارد را از قبل در اختیار نداشتیم. دراین باره صحبت هایی با اعضا و شرکت های معدنی سنگ‌آهن داشته ایم اما این سفرهای استانی در قالب شورای هماهنگی کارگروه احیا معادن کوچک مقیاس ایده خوبی به ما داده است.
    به گفته عسکرزاده، در حوزه استان هرمزگان نتایج خوبی حاصل شده که می توان دستیابی به ذخیره قابل توجهی از سنگ آهن هماتیت با عیاری حدود 53 درصد در منطقه اشاره کرد؛ این عیار بیش از عیاری است که مورد استفاده سیمانی ها قرا می گیرد و قابلیت پرعیارسازی برای آن وجود دارد تا تبدیل به کنسانتره سنگ آهن شود و در گندله سازی مورد استفاده قرار بگیرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر