سرقینی اعلام کرد:

درآمد ۲۰ میلیارد دلاری کشور از مواد معدنی در سال گذشته

عصر معدن- معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: سال گذشته مواد معدنی و زنجیره فرآورده‌های مربوط به آن ۲۰ میلیارد دلار برای کشور درآمد داشته است.;

درآمد ۲۰ میلیارد دلاری کشور از مواد معدنی در سال گذشته
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایرنا، جعفر سرقینی روز یکشنبه در نشست شورای معادن استان زنجان افزود: با توجه به گستردگی معادن کشور سال گذشته یک و نیم میلیارد تن خاک معدنی در ایران جابه جا شده است.

    وی خاطرنشان کرد: هم اکنون در حوزه استخراج مواد معدنی ایران علاوه بر تولید نیاز کشور در برخی بخش‌ها تا چهار برابر نیاز تولید و صادر می‌کنیم.

    این مسئول با اشاره به لزوم حفظ منابع طبیعی، تاکید کرد: این معاونت داوطلبانه برای حفظ منابع ملی استحصال مواد معدنی سطح یک و 2 را در پنج استان ممنون اعلام کرده است.

    معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت با بیان اینکه معادن در حد توان به نهال کاری و جنگل کاری در حوزه معادن شأن اهتمام دارند، خاطرنشان کرد: همچنین شورای معادن استان‌ها با هر فرد خطاکاری که به طور عمد خارج از محدوده مواد معدنی استحصال می‌کند، با قاطعیت برخورد داشته باشد.

    سرقینی ادامه داد: این تعدی و تخطی از قانون به خاطر اینکه ضایع شدن حقوق هشتاد میلیون ایرانی و نسل‌های آینده است باید بدون اغماض و رحم برخورد شود تا کسیجرأت تعدی به حق دیگران در این بخش را نداشته باشد.

    وی اظهار داشت: طبق قانون و به خاطر رعایت حقوق روستاییان هیچ ماشین حمل مواد معدنی اجازه ندارد بار اضافی داشته باشد، همچنین باید بهره بردارانی که جاده اختصاصی معدن ندارند باید در ترمیم جاده روستاهای حومه معدن مشارکت جدی داشته باشند.

    معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت با اشاره به اهمیت و اولویت سلامتی مردم، تصریح کرد: به خاطر حفظ سلامتی مردم 2 بار تا کنون به جمع آوری پسماندهای روی حاشیه زنجان و انتقال آن به جای مناسب رآی داده ایم و انتظار داریم هرچه زودتر این موضوع اتفاق بیافتد.

    این مسئول با بیان اینکه در این آرا به مالکیت دولتی این پسماندها نیز اشاره شده است، ادامه داد: بهتر است تا حمل پسماندهای روی زنجان با تصمیم مسئولان استانی به مکانی که مشخص خواهد شد انتقال یابد.

    سرقینی با اشاره به تشکیل دادگاه‌های ویژه معادن در استان زنجان، یادآور شد: تشکیل این دادگاه‌ها بر عهده رؤسای دادگستری استانها است و تا کنون به غیر از این استان جای دیگری موفق به دریافت مجوز تشکیل دادگاه ویژه معدن نشده است.

    وجود 33 نوع ماده معدنی از 70 نوع ماده معدنی شناخته شده در ایران، با ذخیره احتمالی بیش از یک میلیارد تن، از ظرفیت های قابل توجه توان معدنی استان زنجان است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر