مدیرعامل صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی:

هیچ توافق‌نامه ای با شرکت ولوو امضا نشده است

فلسفه وجودی صندوق بیمه حمایت از معادن کوچک و متوسط است

عصر معدن- مدیرعامل صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی گفت: در سال ۱۳۹۶ ، قانون حمایت از توسعه اشتغال روستایی در مجلس مصوب شد و قرار بر این شد تا با تخصیص ۱.۵ میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی برای ایجاد اشتغال و توسعه روستایی تبدیل به ریال و در ۴ بانک عامل توسعه تعاون، پست بانک، کشاورزی و صندوق کارآفرینی امید سرمایه گذاری شود.;

هیچ توافق‌نامه ای با شرکت ولوو امضا نشده است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» ، فرید دهقانی در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت:  قرار بر این است که این سرمایه در قالب تسهیلات مطابق قانون و آیین نامه اجرایی که توسط  وزرات کار نوشته شده در اختیار رسته هایی که در نزدیکی روستاها فعال هستند گذاشته شود.
    وی ادامه داد: با توجه به اینکه بخش معدن و صنایع معدنی جزو بخش های اولویت دار در توسعه و ایجاد اشتغال و توسعه روستایی هستند در ابتدای اجرای این طرح، مورد غفلت قرار گرفتند اما مدتی بعد از این اتفاق ، سازمان ایمیدرو و معاونت معدنی وزارت صمت تلاش کرده و این موضوع تبیین شد که توسعه ، اشتغال و توسعه پایدار  روستایی فراهم نمی شود مگر اینکه توسعه بخش معدن در دستور و استراتژی کشور قرار گیرد.

    وی ادامه داد: ما نیز با وزارت کار به عنوان مجری طرح مذاکراتی داشتیم تا اینکه در اسفند ماه 96، توافق نامه ای برای استفاده بخش معدن و صنایع معدنی برای استفاده ارزان قیمت از تسهیلات روستایی تدوین شد. بعد از این کار اقدامات برای اجرایی شدن انجام شد و استارت آن از هفته گذشته آغاز شد.
     دهقانی ادامه داد: مهم ترین کاری که باید انجام شود اطلاع درست سرمایه گذاران و معدنداران و صنایع معدنی در جهت استفاده حداکثری از این منابع است. اکنون حدود 10 درصد از این سپرده مذکور که نزد بانک های عامل سپرده شده، می تواند به بخش معدن و صنایع معدنی تعلق گیرد.

    وی افزود: در واقع 10درصد از کل سرمایه 12هزارمیلیارد تومانی که 1200میلیارد تومان است می تواند انقلابی در حوزه استخراج و فراوری مواد معدنی کشور ایجاد کند.

    به گفته دهقانی، کسانی که قصد استفاده از این تسهیلات را دارند باید سایت معدن یا واحد فرآوری آنها در 20کیلومتری شهر یا روستای هایی باشد که کمتر از 10هزار نفر جمعیت دارند.  همچنین آنها باید در ابتدا در سامانه کارا ثبت نام کرده و فرآیند الکترونیکی و آنلاین را انجام دهند. بعد از گرفتن کد، پرونده به سازمان صمت استان داده شده و بعد از انجام بررسی های اولیه در خصوص فعال یا غیرفعال بودن معدن و... به صندوق بیمه ارجا و بررسی اقتصادی مالی فنی  و... انجام شده و در مرحله آخر نسبت به صدور بیمه نامه برای بانک عامل اقدام می شود.

    به گفته وی، تنها معادن کوچک و متوسط و بخش خصوصی امکان استفاده از این تسهیلات را دارند و معادن دولتی امکان استفاده از تسهیلات صندوق بیمه را ندارد.
    وی ادامه داد: نرخ سود تسهیلات به ترتیب 4، 6 ،8 و 10 درصد برای معادن و واحدهای فرآوری واقع شده در مناطق مرزی محروم، عشایری، روستایی یا شهری کوچک متفاوت بوده و دوره بازپرداخت آن 3تا 5 سال است. 

    وی اظهارکرد: سقف در نظر گرفته شده برای تسهیلات 15 میلیارد تومان است  اما میزان اعطای تسهیلات با توجه به طرح پیشنهادی در صندوق مصوب و در نظر گرفته می شود.

    وی در پاسخ به خبرنگار «عصرمعدن» درباره اینکه تاکنون چه تعداد از فعالان بخش معدن برای دریافت تسهیلات دریافت کرده اند گفت: از آغاز تاسیس صندوق بیمه تا سال 96 ، 658 فقره بیمه نامه اعتباری به ارزش حدود 552 میلیارد تومان صادر شده و تعداد بیمه نامه سرمایه گذاری صادر شده نیز 1013 مورد در بخش اکتشاف برای  پوشش ریسک بوده که حدود 80 میلیارد تومان صادر شده و در مجموع 631 میلیارد تومان می شود.

    به گفته دهقانی فلسفه وجودی صندوق حمایت از معادن کوچک و متوسط در زنجیره ارزش است.
    وی ادامه داد: می توان 7 برابر سرمایه صندوق،  بیمه نامه صادر کرد. اکنون سرمایه ما در صندوق 143 میلیارد تومان است که 110میلیارد تومان آن ثبت شده و حدود 33 میلیارد تومان دیگر نیز در حال ثبت است و بعد از آن برای افزایش سرمایه صندوق نیز اقدام خواهیم کرد.

    مدیرعامل صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی درباره بخشودگی جرایم  نیز گفت: براساس شرایط خاص اقتصادی کشور و رکود تورمی در سال های گذشته، این صندوق سال گذشته از افرادی که تسهیلات دریافتی خود را تا پایان آذرماه 96 تسویه کردند، سودی دریافت نکرد. همچنین اگر معدنداران اصل بدهی خود را تسویه کنند، سودی که به این تسهیلات تا پایان آذر 96 تعلق گرفته بخشوده و تنها سود دی ماه سال گذشته تا تیرماه امسال دریافت می شود.
    وی افزود: افراد خوش حساب نیز در انتهای دوره بازپرداخت اقساط از 2 درصد سود خوش حسابی بهره مند می شوند.

    مدیرعامل صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی گفت: این صندوق در ماه های گذشته مذاکراتی با شرکت سوئدی ولوو برای تامین ماشین آلات معدنی آغاز کرد تا متقاضیان بتوانند با ضمانت صندوق از این شرکت ماشین آلات خریداری کنند.
    البته قرار بر این بود تا توافق نامه ای با این شرکت انجام شود که با توجه به خروج امریکا از برجام و تغییر شرایط باید منتظر پاسخ از سوی شرکت ولوو باشیم. در واقع تا کنون هیج توافق نامه ای نهایی نشده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر