اهمیت احیای معادن غیرفعال برای جهش تولید

عصر معدن- نیمی از معادن کشور در حالی غیرفعالند که احیای آنها نقش مهمی در ایجاد جهش تولید و درآمدزایی ریالی و ارزی خواهد داشت. این اقدام نیازمند برنامه ریزی دقیق و ایجاد شرایط مناسب برای سرمایه گذاری دولت و بخش خصوصی است.;

اهمیت احیای معادن غیرفعال برای جهش تولید
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از فارس، در سالی که با عنوان جهش تولید نامگذاری شده است، توجه به پتانسیل معدنی و افزایش تولیدات این بخش می‌تواند تاثیر قابل توجهی در جهش اقتصادی کشور،  افزایش درآمدهای ارزی کشور و جبران کاهش فروش نفت داشته باشد.

    اخیراً اسماعیلی معاون معدنی وزیر صنعت از هدف گذاری انجام شده برای احیای هزار معدن غیرفعال طی سال جاری در کشور خبر داده و با اشاره به تداوم اجرای برنامه فعال سازی معادن کوچک و متوسط طی سال جاری، گفته است:  در سال گذشته 146 معدن غیرفعال را احیا کردیم و امسال نیز هدف‌گذاری کرده ایم تا بیش از هزار معدن دیگر را نیز فعال کنیم.

    وی اخیراً نیز گفته است: یکی از اولویت‌ها در بخش استخراج و بهره برداری از معادن، فعال کردن معادن کوچک است که سال گذشته به تصویب رسید و در این باره در سال گذشته 146 معدن از بیش از 4 هزار معدن غیرفعال احیا شد، امسال هم برنامه داریم تا هزار و 300 معدن غیرفعال دیگر را احیا و فعال کنیم.

    اسماعیلی گفت: از 10 هزار و 700 معدن موجود در کشور، 5 هزار و 650 معدن فعال و بقیه غیر فعال است که امسال برای فعال کردن این گونه معادن، برنامه‌های خوبی پیش بینی شده است.

    این بحث در حالی مطرح شده که طبق تفاهم نامه‌های فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس که بهمن ماه 96 به امضا رسید، مقرر شد در یک دوره پنج ساله تعداد 500 معدن غیرفعال، فعال شوند که این اتفاق باعث اشتغال 25 هزار نفر خواهد شد.

    در عین حال، بر اساس آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت، در حال حاضر حدود 4 هزار معدن غیرفعال در همه گروه های مواد معدنی وجود دارد که 9 درصد آنها، معادن فلزی، 21 درصد معادن سنگ تزیینی، 51 درصد معادن مصالح ساختمانی و 15 درصد از سایر معادن مانند نسوزها و غیره هستند.

    وجیه‌ الله جعفری، مدیر عامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی نیز پیشتر در این مورد گفته بود : طبق آمار وزارت صنعت حدود 10 هزار معدن در کشور وجود دارد که دارای پروانه بهره برداری هستند، از این تعداد 53 درصد فعال، 47 درصد غیرفعال و 2 درصد نیز در حال تجهیزند.

    به گفته وی، طبق آمار 98.3 درصد معادن، کوچک مقیاس هستند که 85 درصد اشتغال و 65 درصد تولید را در برگرفته‌اند.

    وی سال گذشته گفته بود: آمار معادن غیر فعال و فعالی که امکان توسعه وجود دارد با مشاور مورد بررسی قرار می گیرد و امسال پایش کل استان ها انجام خواهد شد. اما مشکلاتی که در خروجی پایش مثل تامین نقدینگی، زیرساخت، بازار و تکنولوژی وجود دارد، امکان فراوری و سرمایه را کم می کند. بنابراین یکی از دلایل سرمایه‌گذاری بر اساس میزان ذخیره و تولیدی است که انجام می‌شود.

    مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی گفته بود: تجمیع معادن یکی از راهکارها است که با شناسایی دقیق می‌توانیم به واحد فرآوری مشترک دست یایم. راهکار دوم، ایجاد زیرساخت‌ها و تامین سرمایه است که با فراهم کردن شرایط، سرمایه‌گذاران معرفی می شوند.

    بحث بر سر برنامه فعال سازی معادن کوچک در حالی مطرح است که در سال جهش تولید، افزایش تولیدات معدنی و احیای معادن غیرفعال می تواند نقش مهمی در تحقق شعار امسال داشته باشد. البته این اتفاق نیازمند ارائه برنامه ای دقیق و اجرایی است و علاوه بر این، اطلاع رسانی در خصوص نحوه فعال سازی معادن و چگونگی مشارکت فعالان بخش خصوصی نیز نقش مهمی در عملی شدن به موقع این برنامه خواهد داشت.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر