واحدهای تولیدی یزد در اولویت واگذاری معادن دولتی قرار گیرد

عصر معدن- استاندار یزد با انتقاد از واگذاری برخی معادن به واحدهای تولیدی خارج از استان و افزایش خام فروشی مواد اولیه گفت: به منظور تامین خوراک واحدهای فرآوری، در واگذاری معادن دولتی، واحدهای تولیدی استان در اولویت باشد.;

واحدهای تولیدی یزد در اولویت واگذاری معادن دولتی قرار گیرد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایرنا، محمدعلی طالبی سه شنبه شب در پنجمین جلسه ستاد راهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی یزد که با حضور وزیر دادگستری و عزیزی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی برگزار شد، اظهار کرد: این استان با حدود 1.4 درصد جمعیت کشور، سهم 2.3 درصد از اقتصاد ملی بدون نفت را به خود اختصاص داده و در سرانه تولید هم دومین استان است.
    وی افزود: این موضوع نشان دهنده جدیت و تلاش یزدی هاست که توانسته‌اند با وجود تمام محدودیت‌هایی که در استان وجود دارد به این توفیق د ست یابند.
    استاندار یزد با اشاره به برخی مشکلات اصلی طرح شده در جلسه افزود: الان شرایط فرآوری سنگ آهن و محصولات معدنی وجود دارد باید جلوی خام فروشی معادن یزد با ایجاد صنایع جوار معدنی گرفته شود.

    وی اضافه کرد: در تأمین خوراک واحدهای فرآوری، با وجود سرمایه‌گذاری‌های بسیار کلانی که صورت گرفته و اشتغال خیلی خوبی که در واحدهای معدنی و فرآوری مواد معدنی ایجاد شده، برخی محصولات معدنی به خارج یزد فروخته می‌شود.

    طالبی ادامه داد: این امر علاوه بر جنبه‌های اقتصادی مسائل و مشکلات اجتماعی و امنیتی هم به همراه دارد چون بعضی از واحدهای معدنی در مناطقی مستقر هستند که به طور مستقیم با زندگی مردم مرتبط است و اهمیت این موضوع به حدی بود که آن را در شورای تأمین مطرح کردیم.

    وی خاطرنشان کرد: پیشنهاد می‌کنیم با توجه به سرمایه‌گذاری‌های بسیار زیادی که در استان ایجاد شده و ظرفیت‌های خالی که برای فرآوری مواد معدنی وجود دارد، در درجه اول وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) و ایمیدرو شرایطی را فراهم کنند که واگذاری‌ها صرفاً به واحدهای استان انجام شود و در مرحله دوم فرآوری در استان انجام شود و خام فروشی نداشته باشیم.

    طالبی درباره واحدهای فرآوری سنگ آهن هم از وزارت صمت درخواست کرد تا در واگذاری‌ها این شرط مطرح که واحدهای فرآوری در استان یزد و در جوار معادن ایجاد شود.

    وی در ادامه با اشاره به مشکل واحدهای تولید موتورسیکلت و واحد تولید لاستیک در استان اشاره کرد و افزود: رفع مشکلات این واحدها به ویژه ترخیص تجهیزات واحد لاستیک یزد جزو مصوبات جلسه امروز خواهد بود تا بتوانیم هرچه سریع‌تر آن را در تهران پیگیری کنیم.

    رئیس ستاد اقتصاد مقاومتی یزد در پایان نیز با تقدیر از همدلی موجود در بین اعضای شورای تأمین استان یزد اظهار امیدواری کر که با وجود این همدلی، رفع مشکلات بویژه در حوزه‌های اقتصادی تسریع شود.
    در این جلسه رئیس کل دادگستری استان یزد هم گفت: در یک سال گذشته 15 مورد مشکلات حوزه صنعت در ستاد اقتصاد مقاومتی مورد بررسی قرار گرفت و 95 درصد مصوبات این ستاد در خصوص موارد طرح شده اجرا شده است.

    غلامعلی دهشیری افزود: از مجموع 38 مورد مشکلات حوزه صنعت و اشتغال که به دبیرخانه ستاد اقتصاد مقاومتی واصل شد، 23 مورد آن با تلاش مجموعه قضایی استان، خارج از ستاد و در دبیرخانه حل و فصل شده است.

    وی با اشاره به تلاش‌های 20 روز اخیر و بعد از انتصاب تصریح کرد: در این مدت بعد از شناسایی برخی خلاءهای قانونی، 2 طرح حمایت قضایی و حقوق از چرخه تولید در قالب 11 ماده و طرح انسجام مزایده ماشین آلات خط تولید به قوه قضائیه ارائه شده است.

    در ادامه جلسه دبیر ستاد راهبری اقتصاد مقاومتی یزد با بیان اینکه این ستاد در سال جاری ٣٧ مصوبه داشته است، گفت: ستاد بررسی مشکلات انجمن‌های تخصصی را در دستور کار خود قرار داده که تا به حال ٩ انجمن استان در حوزه‌های مختلف مشکلات خود را مطرح کرد.

    سید مجتبی حسینی پور تشکیل کمیته پایش و ارزیابی مصوبات و تشکیل کارگروه های تخصصی ذیل ستاد از جمله کارگروه بهره وری و توسعه اقتصاد دانش بنیان را از جمله اقدامات صورت گرفته در دبیرخانه ستاد عنوان کرد.
    در این جلسه مسئولان سازمان جهاد کشاورزی و میراث فرهنگی و معاون شرکت برق منطقه‌ای استان نیز گزارشی از پروژه‌های این دستگاه‌ها در حوزه اقتصاد مقاومتی در سال جاری ارائه کردند.

    در بخش دیگر این جلسه رئیس خانه معدن یزد هم با ارائه گزارشی درباره وضعیت معادن استان گفت: بخش معدن با ظرفیت بالا و خدمات زیادی که در تولید و اشتغال دارد اگر فکری برای آینده آن از نظر تأمین خوراک و تحقیق و پژوهش نشود دچار مشکلات فراوان خواهد شد.

    سعید افضلی پور افزود: معتقدیم اگر قرار است معدنی در استان واگذار شود باید واحدهای تولیدی و فرآوری یزد در اولویت باشد و یا در صورت واگذاری به واحدهای غیر یزدی، سهیمه ای برای واحدهای تولیدی استان در نظر گرفته شود.
    ستاد راهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی استان یزد در حال حاضر از نظر تعداد مصوبه رتبه هفتم، از نظر تعداد جلسات رتبه هشتم و از نظر اجرای مصوبه‌ها رتبه نهم را در میان 31 استان دارد.

    در حال حاضر سه هزار و 285 فقره پروانه بهره‌برداری صنعتی با 11 هزار و 600 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری اسمی و با اشتغال زایی 100 هزار و 445 نفر در یزد وجود دارد.

    تولید بیش از 800 نوع کالا، رتبه نخست تولید کاشی و سرامیک کشور با بیش از 50 درصد، رتبه دوم تولید محصول نساجی، رتبه سوم تولید فولاد و رتبه نخست تولید رومبلی، ترمه و روفرشی از جمله جایگاه‌های برتر استان در اقتصاد ملی است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر