دستگاه‌های حفاری معدن نیازمند نوسازی است

عصر معدن-دبیر کمیته ماشین آلات و تجهیزات انجمن مس ایران گفت: بسیاری از دستگاه‌های حفاری نیازمند تعمیرات یا اورهال هستند و از عمر بسیاری از این ماشین‌آلات نیز زمان طولانی باقی نمانده است.;

دستگاه‌های حفاری معدن نیازمند نوسازی است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از تسنیم، سید سهراب حسینی در نشست چالش‌های پیش روی حفاری اکتشافی در کشور، گفت: به اعتقاد من نبود دستگاه‌های حفاری مناسب و به‌روز، بزرگ‌ترین چالشی است که روند فعالیت در این حوزه را تحت تأثیر منفی قرار می‌دهد. در این سال‌ها اهمیت دستگاه‌های حفاری اکتشافی به‌درستی شناخته‌شده اما ورود این تجهیزات به کشور ممنوع شده و فعالان بخش معدن ملزم شده‌اند این تجهیزات را از داخل خریداری کنند.

    وی گفت: دستگاه‌های حفاری یا معدنی ساخت داخل باید موردحمایت قرار گیرند اما از تولیدکنندگان داخلی نیز انتظار می‌رود هم‌زمان روی کیفیت و تیراژ محصولات خود، بیشتر کار کنند.

    وی با بیان اینکه درحال‌حاضر حدود 70 شرکت پیمانکاری در حوزه حفاری اکتشافی فعالیت می‌کنند، گفت: از این میان حدود 38 شرکت، عضو اتحادیه حفاران غیرنفتی هستند. حدود 100 فرد حقیقی نیز در حوزه حفاری اکتشافی فعالیت دارند. در همین حال حدود 500 دستگاه حفاری در کشور به فعالیت‌های استخراجی مشغول است که تنها 200 مورد از ماشین‌آلات یادشده به حفاری‌های عمیق اختصاص دارند.

    وی افزود: تأمین ماشین‌آلات حفاری یکی از دغدغه‌های فعالان بخش معدن است. در همین حال انتخاب تجهیزات مناسب حفاری نیازمند اشراف کامل به این حوزه است.

    حسینی با اشاره به وضعیت حفاری اکتشافی در ایران گفت: بر اساس آمار رسمی تا پایان سال 1400، برابر 4 میلیارد و 400 میلیون تن ذخیره سنگ‌آهن، 5 میلیارد و 300 میلیون تن ذخیره سنگ مس، 94 میلیون تن طلا، 217 میلیون تن سنگ فلز سرب، 212 میلیون تن سنگ روی، 43 میلیون تن سنگ بوکسیت، 17 میلیارد تن سنگ‌آهک، 21 میلیارد تن مصالح ساختمانی، 4 میلیارد و 500 میلیون تن سنگ تزئینی و نما، در کشور کشف‌شده است.

    وی افزود: راندمان و سرعت دستگاه‌های حفاری در عین مصرف کمتر منابع انرژی در فعالیت‌های اکتشافی عمقی بیش‌ازپیش، اهمیت می‌یابد. در همین حال با سرعت بالاتر ذخایر بیشتری کشف خواهد شد.

    این فعال معدنی برای تشریح ارتباط میان استفاده از دستگاه حفاری و تأثیر آن بر فعالیت‌های اکتشافی به آمار حفاری شرکت ملی مس تا پایان مهرماه 1402 اشاره کرد و گفت: تا این زمان بیش از 225 هزار متر حفاری در این مجموعه انجام‌گرفته که منجر به اکتشاف 800 میلیون تن ذخیره جدید شده است. مجموع ذخایر اکتشاف شده در شرکت ملی مس برابر 19.5 میلیارد تن است.

    وی گفت: در همین حال 25 سایت، 12 پیمانکار و 80 دستگاه در این مجموعه به حفاری مشغول هستند. بنابراین می‌توان این‌طور ادعا کرد که هر یک متر حفاری منجر به اکتشاف 3500 تن ذخیره‌شده است. یک متر حفاری در کشور حدود 70 تا 80 دلار هزینه دارد اما با توجه به بهای فروش مس، می‌توان این‌طور نتیجه گرفت که به‌ازای هر دلاری که هزینه حفاری و فعالیت‌های اکتشافی می‌کنیم، برابر 35 دلار به ذخایرمان افزوده می‌شود. بنابراین می‌توان این‌طور ادعا کرد که نقش فعالیت‌های اکتشافی و دستگاه‌های حفاری در ارزش‌آفرینی از بخش معدن به‌شدت بالاست اما این ارزش عموماً در کشور ما نادیده انگاشته می‌شود.

    حسینی گفت: درحال‌حاضر شرکت‌های متعددی دستگاه حفاری اکتشافی ساخته‌اند و اغلب هم برای نیاز خودشان استفاده کرده‌اند، تجربه ما از شرایط حکایت از آن دارد که توسعه نیازمند رفع موانع است. نخستین مانع در مسیر حفاری اکتشافی، ممانعت از ورود تجهیزات به‌روز به کشور است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر