غریب پور در آیین افتتاح بخش زیرزمینی معدن انگوران:

معدن زیر زمینی انگوران، بدون اتکا به خارجی ها افتتاح شد

ایمیدرو، توسعه اشتغال بومی در استان ها را پیگیری می کند

عصر معدن- رییس هیات عامل ایمیدرو گفت:‌ طرح تجهیز و بهره برداری از بخش زیرزمینی انگوران توسط ایمیدرو و قرارگاه خاتم بدون اتکا به خارجی ها اجرا شد.;

معدن زیر زمینی انگوران، بدون اتکا به خارجی ها افتتاح شد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از روابط عمومی ایمیدرو، خداداد غریب پور که امروز در آیین افتتاح معدن زیرزمینی سرب و روی انگوران سخن می گفت، با اشاره به قدمت 100 ساله فعالیت جدید در معدن انگوران تصریح کرد: فعال سازی بخش زیرزمینی معدن انگوران، یکی از پروژه های فناورانه و با دانش فنی ایرانی بوده است.

    غریب پور در این مراسم که استاندار و مسوولان استان زنجان و فرمانده قرارگاه خاتم حضور داشتند، تاکید کرد: یکی از نقاط قوت اجرای پروژه، راه اندازی آن پیش از موعد مقرر بوده است و در حالی که پیش بینی می شد طرح در مدت دو سال به اتمام برسد در مدت سه ماه بعد از تجهیز تولید در معدن آغاز شد.

    معاون وزیر صنعت معدن و تجارت به جایگاه ایران در تولید فلزات غیرآهنی اشاره کرد و گفت: حجم تولید محصولات غیرآهنی نظیر سرب و ر‌وی، مس، طلا و آلومینیوم، در تولید ناخالص ملی دنیا 435 میلیارد دلار است.

    وی ادامه داد: ایران از 24 میلیون تن تولید مس کاتد جهانی، 250 هزار تن و از حدود 4 هزار تن طلا، 10 تن سهم در ظرفیت تولید و 8.5 تن تولید دارد. از سوی دیگر از 62 میلیون تن تولید جهانی آلومینیوم،‌ ایران 770 هزار تن ظرفیت در اختیار دارد که تولید فعلی سالانه 350هزار تن است. به گفته غریب پور، در سرب 198 هزار تن و روی 208 هزار تن ظرفیت تولید داریم که در بخش روی، کمتر از 50 درصد تولید داریم.

    وی با بیان اینکه ایمیدرو رویکرد جدیدی در توسعه بخش فلزات غیرآهنی در پیش گرفته است، گفت: در این راستا بخش مس 10 هزار میلیارد تومان افزایش سرمایه با هدف رشد تولید و توسعه داده است. همچنین طرح های جدید توسعه مس در سیستان و بلوچستان در حال اجرا قرار دارد. غریب پور با اشاره به اینکه توسعه در سونگون و سرچشمه ادامه خواهد داشت، خبر داد که معدن مس دره زار امسال افتتاح می شود.

    وی در بخش دیگری از سخنانش درباره توسعه زنجیره آلومینیوم گفت: طرح تولید آلومینا از نفلین سینیت با حضور قرارگاه خاتم در حال اجرا است. وی همچنین گفت: با هدف افزایش تولید آلومینا، در حال فعالیت بر روی فرآوری بوکسیت های کم عیار هستیم.

    غریب پور درباره معادن طلا، اظهار داشت: در بخش طلا، راهبری 2 معدن هیرد و کوه دُم به بخش خصوصی واگذار شده و پیش بینی می شود معدن هیرد امسال افتتاح می شود.

    رییس هیات عامل ایمیدرو همچنین به توسعه سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی اشاره کرد و گفت: این بخش در اشتغال، نقش بالایی دارد به طوری که به تازگی 160 نفری که تحت آموزش قرار گرفته بودند با خرید دستگاه های مورد نیاز، صاحب شغل شده اند.


    رویکرد ایمیدرو؛ توسعه اشتغال بومی

    وی با اشاره به اینکه رویکرد ایمیدرو در همه استان ها، توسعه اشتغال بومی است،‌ گفت: در طرح معدن زیرزمینی انگوران، 70 درصد بومی هستند و 30 درصد تخصصی اند.

    غریب پور افزود: به پیمانکار معدن انگوران اعلام کرده ایم با شرکت هپکو در تامین ماشین آلات قرارداد ببندند. وی، تقویت زیربناها در استان های معدنی را جزو اولویت های ایمیدرو اعلام کرد و افزود: اعتبار زیربناها از افزایش پیدا کرده است و رشد قابل توجهی داشته است.

    غریب پور در ادامه گفت: در پروژه احداث جاده لامرد- پارسیان-خلیج فارس، با وزارت راه به صورت 50درصدی مشارکت می کنیم. معاون وزیر صنعت معدن و تجارت تاکید کرد: ایمیدرو در زمینه توسعه زیربناها، به صورت ملی نقش آفرینی می کند و یکی از پروژه های اساسی این حوزه، توسعه خط ریلی 800 کیلومتری سنگان به بافق است.


    اکتشاف در استان ها بدون محدودیت مالی

    غریب پور درباره فعالیت های اکتشافی ایمیدرو در استان ها، اظهار داشت: چنانچه استان ها، پهنه اکتشافی مورد نظر را در اختیار ایمیدرو بگذارند،‌ این سازمان بدون محدودیت مالی، اقدام به اجرای برنامه های اکتشافی در آن مناطق می کند.

    رییس هیات عامل ایمیدرو همچنین به وضعیت پیشین هپکو اشاره کرد و گفت: با تفاهمنامه ای که در با راهبری ایمیدرو، طی هفته جاری بین شرکت های بزرگ معدنی با هپکو بسته شد، شاهد ایجاد تحولی در پویایی این شرکت تولید ماشین آلات و همچنین تولیدات آن خواهیم شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر